Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-26, 01:28

Jacob Hallén

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 55
Bostadsort: Göteborg
När jag inte piratar: Kajak och brädspel
Motto: Man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg.
Inspirerar mig: Att bygga system som fungerar.

Jag fokuserar gärna på frågor som handlar om ekonomi, näringsliv och försvar, där jag anser mig ha mer kompetens än de flesta i partiet. Jag gillar att mejsla ut och bredda piratideologin till nya områden och har bland annat skrivit motioner som ligger till grund för Piratpartiets ställningstaganden i finanspolitiska frågor.

Jag är företagare i IT-branschen. Jag var aktiv i kampen mot mjukvarupatent redan innan Piratpartiet bildades. Medlem blev jag 2009 i samband med EU-valet. Jag har varit valkretsledare i Göteborg och distriktsledare i Västra distriktet. För närvarande är jag Piratpartiets revisor.

Jag driver bloggen Flickus Flackus Flum där jag framför allt har ägnat mig åt att driva intern påverkan. Bloggens namn är ytterst spetsfundigt, om man känner till referensen. Namnet passar väldigt väl in i min typ av humor.

Min styrka i en valkampanj är att skriva debattartiklar och att tala på torgmöten. För det senare har jag utvecklat en modell med batteridriven PA-anläggning på hjul, för att kunna köra torgmöte med minimala förberedelser.

Vår väg till framgång i valen 2014 ligger i att få människor att förstå vidden av övervakningssamhället. Insikten börjar komma och vi är de enda som kan få den att verkligen tränga in.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Deeqo

Svara med citat
  (#2) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290726
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-26, 08:57

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jacob Hallén Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290772
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-26, 12:03

Jag anser inte att fildelningen är en huvudfråga, det är en konsekvens.

Det är en konsekvens av att vi har en upphovsrätt som är förlegad och skriven för att gynna förläggare på bekostnad av upphovsmän och konsumenter.

Det är en konsekvens av att man inte kan jaga fildelare utan att ha en total övervakning av alla människors kommunikation och omfattande maktmedel för att göra husrannsakan.

Om vi ska ha ett privatliv, vilket är grunden för att vi över huvud taget ska ha ett fritt och demokratiskt samhälle, så faller fri delning av kultur mellan privatpersoner ut som en nödvändig slutsats.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290773
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-26, 12:12

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #290774
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-26, 12:13

Som svar på din andra fråga så är allt förhandlingsbart, beroende på situation. Partiledning och riksdagsgrupp måste ha fria händer att göra det upplägg som ger störst möjligheter att ge vår sakpolitik genomslag på både kort och lång sikt. En regering måste göra eftergifter för att få vårt stöd. Gör de inte det kommer vi att driva våra frågor ur en oppositionsroll.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #290776
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-26, 12:22

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Jag var nog först med att driva tesen om att partiet måste breddas efter valet 2010. Jag har haft förmånen att få vara med i det breddningsarbetet under ett antal medlemsmöten. Det har lett till ett sakpolitiskt program som jag tycker att jag helt kan stå bakom. Naturligtvis finns det enstaka frågor där jag inte riktigt håller med, men det finns inga punkter där jag har en stark övertygelse om motsatsen.

Det finns en fråga där jag är mer radikal än huvuddelen av partiet och det är drogpolitik, där jag anser att reglering i stället för förbud är mindre skadligt för både samhälle och individer. Jag kommer att fortsätta mitt interna opinionsarbete kring den frågan oavsett vad som än händer. Externt så kommer jag att driva partiets ställningstagande.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Länk: #290818
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-26, 20:02

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #290846
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-27, 02:31

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag ogillar tidspress och gör mitt bästa för att undvika sådana situationer. Om det inte går att undvika så sänker jag ambitionsnivån så att pressen minskar.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Allt för många saker att göra under allt för lite tid. Annars brukar jag inte bli stressad.
Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Illasinnad dumhet för mig arg. Folk som reagerar utan att tänka efter gör mig upprörd. Absurd humor gör mig glad. Tanken på ett riktigt bra practical joke gör mig uppspelt.
Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Vad skönt, då slipper jag. Jag har alltid något annat som behöver göras.
Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Jag väljer roll på ett aktivt sätt i alla sammanhang där jag deltar. Om jag inte gör det har jag en tendens att ta över ledarskapet.
Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Det har aldrig varit helt omöjligt för mig att samarbeta med folk. Jag har vid flera tillfällen haft frostiga relationer till vissa personer i min omgivning, men det vore oprofessionellt att inte kunna samarbeta. Däremot så begränsr jag kontakten till det rent yrkesmässiga.
Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Andra människor diskuterar inte mina begränsningar med mig. Vad de säger när jag inte är närvarande har jag ingen aning om. Det intresserar mig inte speciellt heller.
Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag är duktig på att sätta mål, göra strategi, skapa faktaunderlag och förhandla mig till det resultat jag vill uppnå.
Citat:

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Min drömchef ger mig fria tyglar att utföra mitt arbete efter eget huvud. Jag får ramar inom vilka jag kan planera och agera fritt. Chefen ska intressera sig för resultatet av mitt arbete och vara villig att föra dialog när jag behöver input.

Jag har några gånger under mitt liv haft förmånen att arbeta med drömchefer. Det är mycket roligt och inspirerande. Vid några tillfällen har jag fått vara drömchef. Det är minst lika kul.
Citat:

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Oh, give me a clone
Of my own flesh and bone
With its Y chromosome changed to X.
And after it's grown,
Then my own little clone
Will be of the opposite sex.

Clone, clone of my own,
With its Y chromosome changed to X.
And when I'm alone
With my own little clone
We will both think of nothing but sex.

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Tar reda på om den verkligen behöver göras.
Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag vill ha en heterogen grupp med olika personligheter.
Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
JAg kan framför allt bli generösare, öppnare och varmare i min relation till andra människor. Jag är till naturen ganska reserverad och har få riktigt nära vänner.
Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Politik är inte ett drömyrke. Det är ett nödvändigt ont. Om jag hade möjlighet att sadla om idag skulle jag nog vilja bli oceanograf. Det är ett yrke som blandar friluftsliv, praktisk forskning och teoretiska studier på ett sätt som skulle passa mig utmärkt.

Svara med citat
  (#9) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #290913
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-11-29, 08:04

Du skall få samma fråga som övriga på EU-listan

Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?

Vilket ser du som mest prioriterat?
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?

Mvh

/Jan-Olof Flink

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #291024
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-01, 20:15

Nej, jag ser inga problem med att stå på båda listorna. Jag står på näst sista plats på EU-listan och det skulle krävas en valskräll av historiska proportioner för att jag skulle väljas till EU-parlamentet. Min roll på EU-listan är att vara ett andra namn i Göteborg, Sveriges näst största stad. Att stå på listan ger mig dessutom ett uns mer kredibilitet när jag skriver debattartiklar och talar vid lokala evenemang.

På riksdagslistan kommer jag troligen att stå någonstans kring gränsen för vad som är sista valbara plats, eftersom jag har valt att hålla en låg profil i Piratpartiet på riksnivå. Mitt engagemang kommer att fokuseras på utåtriktade aktiviteter i valrörelserna.

Man måste naturligtvis också ta hänsyn till allmänhetens bild av Piratpartiet utifrån vilka namn som förekommer på listorna, men vad jag kan se så blir det mer än nog av variation. Vi är inte de enda partiet som har ett överlapp mellan listorna.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är