Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-06, 07:57

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#2) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291162
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-06, 11:15

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jacob Hallén Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #291206
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-06, 12:49

Jag är egen företagare och disponerar min tid själv. Det gör att jag under kortare perioder kan lägga mycket tid, även dagtid mitt i veckan. Jag håller med dig om att kandidaterna på valbar plats i valet 2010 var otroligt osynliga. Själv var jag mycket aktiv med affischering, flygbladsutdelning och torgmöten. Jag kommer att skära ned på tiden jag lägger på flygbladsutdelning i det här valet för att i stället satsa på att skriva debattartiklar.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #291211
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-06, 13:19

Det här är en kopia på ett inlägg som jag postar på min blogg.

Det närmar sig omröstning om vilka kandidater Piratpartiet ska ha på riksdagslistan i valet 2014.

Det finns många väldigt dugliga kandidater att välja mellan, plus en och annan som verkar stå en bit ifrån det som jag ser som konsensus i partiet. Jag oroar mig inte för att de senare ska råka hamna på vår lista, så jag ska inte lägga någon tid på dem.

Däremot så tycker jag att det finns ett antal kandidater som jag gärna vill slå ett slag för. Människor som jag tror är nyckelpersoner om vi vill nå ett bra valresultat. De har alla det gemensamt att jag känner dem någorlunda väl och gör mina rekommendationer utifrån det perspektivet.

Just din röst är viktig av flera olika skäl. Dels så ger ett högt valdeltagande en starkare legitimitet till resultatet, dels så minskar du risken för att särintressen dominerar listan.

Anna Troberg

Anna är vår partiledare, och hon har mitt fulla stöd. Jag tycker hon har hanterat partiet på ett föredömligt sätt sedan valförlusten 2010. Samlat pengar i ladorna, konserverat energi och byggt strukturkapital. Det är för mig självklart att hon ska toppa vår lista.

Anna har jag träffat många gånger i samband med valkampanjer och annat
partiarbete.

Gustav Nipe

Gustav är förbundsordförande för Ung Pirat och jag har sett honom gå från idésprutande aktivist till strategisk ledare. Det är i högsta grad Gustavs förtjänst att Ung Pirat finns på banan i hela landet. Han har oförtröttligt flackat land och rike kring för att blåsa liv i avsomnade avdelningar. Gustav är oerhört medialt begåvad och kommer att bli en stor tillgång i valkampanjen.

Gustav brukar bo hemma hos mig när han besöker Göteborg. Vi har haft
många tillfällen till långa och givande diskussioner.

Henrik Brändén

Henrik är organisationsmänniska ut i fingerspetsarna. Han har en förmåga att planera långt i förväg. Han skapar stabilitet och trygghet i de sammanhang där han förekommer. Jag vill inte ha Henrik på listan i första hand för hans synliga insatser i en valkampanj utan mer för hans personlighet i en riksdagsgrupp. Vi kommer att behöva en person som håller samman riksdagsgruppen och överbryggar starka viljor i olika riktningar. Henrik är den personen.

Henrik har jag i huvudsak följt via partiets kommunikationskanaler, men jag fick tillfälle att prata med honom i ett par timmar i samband med årets Bok & Bibliotek-mässa.

Anton Nordenfur

Anton är den bland mina rekommendationer som jag känner minst väl, men hans engagemang och aktivism är ett föredöme för oss alla. Med Anton högt upp på listan får han en högre utväxling på sina insatser, vilket är bra för vårt valresultat.

Jag träffade Anton i samband med årets Bok & Bibliotek-mässa.

Deeqo Hussein

Deeqo har gjort ett jättejobb med att återuppbygga Piratpartiet i Göteborg. Hon har dragit in och engagerat ett gäng nya människor, däribland ett flertal tjejer. Deeqo drar sig inte för att ge sig ut i studentområdena och knacka dörr. På torgmöten och flygbladsutdelningar är hon underbar. Jag vet ingen som så ledigt och med en spontan kommentar kan dela ut flygblad eller involvera förbipasserande i en diskussion.

Deeqo känner jag genom många träffar och aktiviteter lokalt i Göteborg.

Göran Widham

Göran är den duktigaste PR-människa jag känner. Marknadsföring är vad han sysslar med yrkesmässigt, och han är ett proffs ut i fingerspetsarna. Göran kan det mesta om vad man ska säga, hur man ska säga det och vilka kanaler man ska använda för att få genomslag.

Göran lärde jag känna i samband med valkampanjen 2010, där han var drivande i en studiecirkel, där ett antal Piratpartister utvecklade sina retoriska förmågor. Det var en mycket givande kurs för mig personligen.

Egil Möller

Egil är entusiastisk och energisk. Han har gjort massor av arbete för Piratpartiet i det fördolda. Jag tror att han skulle vara en jättestor tillgång om han fick rampljuset på sig. Han är vältalig och slagfärdig och skulle göra sig utmärkt i TV-debatter.

Egil känner jag genom hans engagemang under valrörelsen 2010 och genom aktiviteter lokalt i Göteborg sedan dess.

Amelia Andersdotter

Amelia är ett wildcard. Om hon får fortsatt mandat i EU-parlamentet så kommer hon inte att tillföra så jättemycket i riksdagsvalet. Om hon däremot inte kommer in så tror jag att det är viktigt att hon står på valbar plats till riksdagen. Hon tillför ett perspektiv från EU-horisonten som kan lyfta debatten från den normala svenska ankdammsmentaliteten.

Amelia har jag diskuterat med vid ett flertal tillfällen i samband med att hon har besökt Göteborg.

Mattias Bjärnemalm

Mattias är Piratpartiets egen Machiavelli. Han drar ofta i trådar bakom kulisserna och lyckas få acceptans för att sitta på flera stolar, där andras försök att göra det samma har utöst ramaskrin. Det vittnar om en förmåga till skickligt manövrerande och läsande av situationer - egenskaper som vi behöver när valkampanjen hettar till och utspelen står som spön i backen.

Mattias har jag haft tillfälle till att ha flera långa diskussioner med, speciellt i samband med Gothcon - ett spelkonvent som hålls i Göteborg varje påsk.

Rick Falkvinge

Rick är svårbedömd eftersom hans roll i partiet har förändrats så radikalt. Jag har stor respekt för Ricks förmåga som demagog. Han kan väldigt effektivt och övertygande förmedla enkla budskap. Han har en plattform på nätet där han når många ungdomar utanför Piratpartiets kärntrupp. Han är fortfarande ett av Piratpartiets mest kända ansikten. Det gör att jag sammantaget tycker att Rick bör finnas på valbar plats på riksdagslistan.

Rick har jag träffat några gånger, i samband med valet 2010.

Jacob Hallén

Varför ska man placera mig på valbar plats? Det får du själv avgöra. Jag rekommenderar lite botaniserade i min blogg för att se om jag är rätt person för riksdagslistan. Några saker som jag speciellt vill framhålla är min serie om patentsystemet, mina eftervalsanalyser efter riksdagsvalet 2010 och mina insatser mot ACTA.

Det ruttna patentsystemet del 1
Det ruttna patentsystemet del 2
Det ruttna patentsystemet del 3
Det ruttna patentsystemet del 4
Det ruttna patentsystemet del 5
Apple mot HTC
Det ruttna patentsystemet del 6
Det ruttna patentsystemet del 7
Det ruttna patentsystemet del 8
Det ruttna patentsystemet del 9
Det ruttna patentsystemet del 10
Det ruttna patentsystemet del 11
Patent och illojal konkurrens
Eftervalsanalys
Mer Jul
Olust i sommartid
Vad är ett handelsvtal
Den stora lögnen
Lyckad ACTA-demonstartion i Göteborg
Stolt och glad
Ett brott att skriva på ACTA-avtalet (Debattartikel i GP, jag är huvudförfattare)
Att göra sin medborgerliga plikt
En ny vinkel på patent och fria marknader
Ett bibliotek för var och en

Erik Hultin

Jag känner inte Erik, men jag tror att vi har mycket att vinna på att ha med politiker med erfarenhet på vår lista. Som gruppledare i kommunfullmäktige har han stött på massor av utmaningar som vi ännu inte har drabbats av.

Jag är medveten om att det är för få tjejer på den här listan, men jag känner tyvärr inte de andra kvinnliga kandidaterna. Jag hoppas det finns andra som vill ställa upp och lämna rekommendationer.

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #291263
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-08, 20:59

Mitt foto är fritt att använda. Det är taget av Anders Hammarquist för mitt bolag, Open Ends räkning. Open End har enligt avtal fritt förfogande till det. Det släpps härmed under (CC by).

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291317
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-09, 16:39

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #291392
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-10, 00:21

Ett pittoreskt kulturuttryck, så länge religionen inte försöker styra världslig politik.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Mikke

Svara med citat
  (#8) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #291497
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-12, 11:12

Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #291548
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-12, 23:23

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
Vilken härlig existentiell fråga. Att vara en epok eller ett skeende är inte lätt. Dessutom är det inte lätt att välja en favorit. Det vore rätt spännande att veta vad som egentligen hände under de stora profeternas tid - Moses, Jesus och Muhammed, och vad som är missförstånd, efterkonstruktioner eller rena påhitt.

Men det är inte det som mitt val faller på. Jag väljer renässansen. Att få vara den upptäckarglädje och kreativitet som präglade epoken och att få bryta en tusenårig period av kulturell skymning, det vore nog en härlig känsla.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #291635
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jacob Hallén - 2013-12-20, 09:00

Hej!

Tack för att du ställer upp som kandidat till Piratpartiets riksdagslista. :-)

Jag hade tänkt ställa en massa frågor, men sedan beslutade jag mig för att bara ställa en enda, eftersom den ger en inblick i en persons syn på livet, universum och allting:

"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"

(Frågan är filosofisk, så försök inte komma undan med svar av typen: "Jag dricker inte kaffe" eller "Vi har ett modernt kontor med en hyrd kaffemaskin, så jag ringer uthyrningsfirman.")

Jag hoppas att du får en riktigt trevlig jul!
:-)

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ