Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-11-26, 18:23

Jerker Montelius

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 43
Bostadsort: Sundbyberg
Läser just nu: Richard Dawkins: The god delusion
Nuvarande syssälsättning: CM och datorkonsult

Hej. Jag heter Jerker Montelius och är relativt gammal i piratrörelsen. Det här blir det tredje riksdagsvalet som jag engagerar mig i. Jag kommer från Opensource rörelsen och började mitt engagemang för fri programvara och ett fritt internet där. Jag insåg dock under striden mot mjukvarupatent att vi behövde ett fast politiskt alternativ som drev dessa frågor. I partiet har jag ofta drivit frågor om fri utbildning. Jag har har också varit vice kommunledare i Sundbyberg.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290827
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-11-26, 20:05

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290841
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-11-26, 23:32

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#4) Gammal
ironman_one Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #290862
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-11-27, 19:47

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Jag har många åsikter om vad jag tycker att partiet skall göra och inte göra. Jag har motionerat om flera av dessa på våra möte och fört fram mina åsikter på forum och breddningsbloggen.
Dock så inser jag vikten av att hålla ihop i parti och partigrupp. Endast på det sättet kommer vi få någon politisk kraft eller inflytande.
"We must indeed all hang together, or most assuredly we shall all hang separately." Benjamin Franklin

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #290864
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-11-27, 20:17

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag försöker beta av uppgifterna så snabbt och metodiskt som möjligt.

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
När personer befinner sig i livsfara.

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Arg: Mycket av kränkningarna av den personliga integriteten och fri kunskap fick mig att bli så arg att jag gick med i PP

Glad: När jag hittar verklig kreativitet och skaparkraft hos mina vänner och bekanta.

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
So what: dookrati är något bra.

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Jag är mycket av en doer eler ledare.

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Tja. Jag jobbade en gång på ett ställe där jag försökte missionera för att det här nya med web vore något att satsa på. Det föll inte i god jord. Jag slutade på den firman.

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
De säger att jag är väldigt drivande för det jag tror på. Jag håller med.

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag har en mycket god grundutbildning i att vara civilingenjör. På det har jag 15 års arbetslivserfarenhet från IT-branchen.

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle han vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Ge mig klara direktiv och fria tyglar.

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva honom?
Kunnig och trevlig.

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Googlar på om någon har gjort den förut och hur de löste det.

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag skulle nog faktiskt leta efter någon med erfarenhet av hur det informella spelet går till bakom de stängda dörrarna. Vi skall inte underskatta det fulspel vi kommer att träffa på när vi väl kommer in i riksdagen. Som nummer två så skulle jag leta efter en god kommunikatör/bloggare som kan skriva engagerande om de frågor som debatteras just då. Som nummer tre så skulle jag leta efter folk med hög integritet som kan sina respektive fält för att få in så mycket kompetens som möjligt i gruppen.

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Bättre kommunikatör

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Mitt drömyrke är inte politik. Långt ifrån faktiskt. Jag är configuration manager nu och det är väldigt nära mitt drömyrke. Politik sysslar jag med för att jag måste inte för att jag vill.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291125
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-12-06, 08:04

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#7) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291183
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-12-06, 11:38

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #291292
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-12-09, 13:18

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Hej Peter

Jag skall vara ärlig och säga att jag har både familj och Jobb så 100% kan det inte bli. Dock undrar jag hur du menar att man skall kunna ställa upp mera utan att vara heltidspolitiker eller pensionär? Är det endast sådana som du vill bli representerad av i riksdagen? Det vill inte jag. Jag lyckades både hålla torgmöten, prata i gymnasieskolor och afficera i Sundbyberg innan förra valet så jag tror nog det skall fungera den här gången också.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Länk: #291302
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-12-09, 16:34

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #291380
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jerker Montelius - 2013-12-09, 18:53

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?
Jag försöker undvika troende på alla sätt i mitt liv. Jag vill veta.
Richard Dawkins är en av mina stora idoler.

Du har naturligtvis rätt att tro på vad du helst vill på ett personligt plan men tro skall inte blandas in i politik eller vetenskap.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är