Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-11-27, 03:33

Rick Falkvinge

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 42 (på valdagen)
Bostadsort: Sollentuna, en förort till Stockholm
Favoritböcker: Gödel, Escher, Bach; Guns, Germs, Steel; Liftar-, stiftelse-, och ringtrilogierna
Läser på kvällarna: Slumpvisa artiklar ur Wikipedia, Reddit, och oftast inte mail
Bjuder gäster på: Oftast en kötträtt - helst medium/rare - med förrätt och handchokladdoppad efterrätt

Jag skapade det svenska och första piratpartiet den 1 januari 2006, och sedan dess har jag inte riktigt arbetat på heltid med att föra ut idéerna, utan oftast någonstans mellan 80 och 100 timmar i veckan.

Efter att ha lett det svenska partiet under sina första fem år, och vid dess stora genombrott (och hela rörelsens genombrott) vid EU-valet 2009, så ville jag fokusera ännu mer på att få ut idéerna i världen än vad jag kunnat tidigare. Sedan den 1 januari 2011 är jag därför kringresande föreläsare - överallt utom i Sverige, i princip.

I den rollen har jag debatterat offentligt mot i stort sett de bästa som upphovsrättsindustrin har - allt från IFPIs chefslobbyist till WIPOs generalsekreterare. Jag har också fått vana för i stort sett all världens media, från al-Jazeera till CNN till BBC till Tokyo TV till etcetera.

En riksdagsplattform vore nästa logiska steg för att växa rörelsen, både i Sverige och internationellt. Det är en utmärkt plattform både att opinionsbilda från och för att bygga koalitioner för konkret politik. Jag tror att min erfarenhet från fulspelet från industri och lobbyister i våra frågor överlag skulle vara en viktig resurs i en framtida riksdagsgrupp.

Jag brinner särskilt för medicin till tredje världen och förfäras av hur dagens patentregim gör att miljoner människor dör plågsamt helt i onödan. Tyvärr har det inte varit en fråga som engagerat speciellt många väljare; den är inte - som det heter - röstdrivande. Det tycker jag är tråkigt.

Utöver det är jag närmast en åsikts- och yttrandefrihetsfundamentalist. Det är en fråga som verkligen är svartvit för mig. Antingen får man ha vilka åsikter man vill, eller så får man det inte; om man får ha vilken som helst av de statligt godkända åsikterna, så har man inte åsiktsfrihet alls.

Nätneutralitet är också en fråga som seglar upp som viktig. Vi ser att gamla utdaterade industrier som kämpar för sina liv (upphovsrättsindustrin, telekomindustrin, kabel-TV) på alla sätt försöker runda demokratins råmärken för att låsa fast samhället i en förlegad struktur. Det ligger, milt uttryckt, inte i allmänhetens intresse.

Jag ser fram emot att få arbeta med att stärka landets medborgarrätt i Sveriges riksdag på väljarnas mandat under åren 2014-2018.

Rick

Svara med citat
  (#2) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290852
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-11-27, 08:04

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290871
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-11-28, 00:19

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#4) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #290905
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-11-29, 07:54

Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?

Vilket ser du som mest prioriterat?
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?

Mvh

/Jan-Olof Flink

Svara med citat
  (#5) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290946
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-11-30, 10:39

Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)

Är de helt oproblematiska eller leder de till orimliga konsekvenser?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #290986
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-11-30, 22:29

Hej m4u!

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)
Det tycker jag är ett utmärkt förslag. Det kan i och för sig bero på att det var jag som tog initiativ till det ställningstagandet en gång i tiden.

Sjukvårdens uppgift är att vårda människor, och aldrig - jag repeterar aldrig - att vända sig mot dem på ett sätt som gör att människor kan vara rädda att söka vård. Alla ska kunna lita på att sjukvården alltid, ovillkorligen, står på din sida.

Citat:
"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)
Nu är det här taget lite ur sitt sammanhang, men jag gissar på URLen "gäststudenter" att det handlar om att svenska medborgare såväl som andra ska kunna studera i landet på bra villkor.

Det är jag helt för. Det är trivialt att observera att ju hårdare en nation har tryckt på utbildning - och kanske viktigare, en utbildningskultur - desto bättre har det gått för den nationen i internationell konkurrens.

Cheers,
Rick

Svara med citat
  (#7) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #290987
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-12-01, 00:05

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?
Hej Anton!

Jag har ett par åsikter där jag är mer radikal än partiet, men partiets riktning av hur politiken ska förändras är i princip identisk med min egen.

Citat:
Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?
Jag har inga åsikter som skiljer sig från partiets politik på ett sådant sätt.

Däremot kan det dyka upp en situation när partiet har förhandlat bort sin politik i utbyte mot annan politik. Då finns det situationer när jag skulle ha svårt att rösta för sådan politik som strider mot partiets ideal, på samma sätt som MP-riksdagsledamöter fetvägrade att rösta för Datalagringsdirektivet efter MPs uppgörelse med S och V om att införa det. (Jag minns inte vem av MPs ledamöter som Twittrade "jag tänker fan inte rösta för något jävla datalagringsdirektiv", men flera skrev samma sak på olika sätt och i olika medier, och dagen efter var uppgörelsen borta.)

Exempel på vad jag skulle ha svårt att rösta för i sådana sammanhang, på samma sätt som MP-ledamöterna:
- införande av massövervakning i olika former
- straff av människor som delar kunskap och kultur på olika sätt
- fler eller hårdare hinder av patentmonopoltyp för medicin till tredje världen
- legitimerande eller acceptans av manlig eller kvinnlig könsstympning av barn av kulturella eller religiösa (läs vidskepliga) skäl

Det är med andra ord en fråga om att rösta enligt råmärkena i den politik som man gick till val på, och det har jag inga problem med att lova att göra, även om en framtida partiledning eller riksdagsgrupp önskar annorlunda. (Sådana partier har vi redan tillräckligt många av i Sverige och vi behöver inte ett till - men där befinner sig Piratpartiet inte, tack och lov.)

Cheers,
Rick

Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #290988
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-12-01, 02:30

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:
Whee! Det här var en rejäl uppsättning frågor. Det ser ut som du ställt dem till alla, så jag svarar på dem först innan jag läser vad andra har svarat och inser vad jag förstås skulle svarat istället

Citat:
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag prioriterar. Hårt. 95% av sakerna jag vill göra faller typiskt för bilan. Jag listar allt jag vill göra, listar hur mycket tid det tar, ställer upp hur mycket tid jag har till förfogande, och sedan stryker jag saker skoningslöst från uppställningen tills "saker att göra" får plats i "tid till förfogande".

Det här leder också till att jag inte skäms ett dugg för att säga nej till arbetsmoment som jag inte bedömer är tillräckligt viktiga jämfört med andra saker jag gör - för att acceptera ett nytt arbetsmoment betyder alltid, utan undantag, att jag måste sluta göra något annat av det jag redan gör. Återigen handlar det om att vara ärlig mot sig själv och vara klar med vilken arbetskapacitet man har, och då kan man utnyttja den effektivt och maximalt.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Jag blir väldigt sällan stressad, åtminstone inte vad gäller produktionsmoment och tidspress: det löser jag som ovan med plus och minus till dess att arbetet får plats i tid- och energibudgeten. Jag blir definitivt inte stressad av sociala situationer, presentations- och medietillfällen.

Så jag skulle säga att det inte finns något i mitt regelbundna liv som brukar stressa mig. Däremot finns det hypotetiska situationer som skulle göra det, om jag knuffades rejält utanför min komfortzon och t.ex. hamnade i en överlevnadssituation.

Men övning och stora mängder förberedelse brukar ta bort mycket potentiell stress.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Samarbetssvårigheter - inte bara mot mig själv, utan även mellan kollegor - kan göra mig frustrerad. Det behöver inte vara någons fel att personer är väldigt olika, men det är en situation jag kan reta mig på.

Alla småframgångar för mig själv och mina närmaste (både vänner, familj och kollegor) gör mig glad, men just nu kommer de så ofta att jag nästan går runt och känner mig euforisk hela tiden. Det ger också följdeffekten att jag får högre produktionskapacitet.

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Jag blir jätteglad - det är ju alldeles utmärkt! Då är uppgiften löst och jag kan ägna min tid och energi till att lösa någon annan viktig uppgift.

Om lösningen däremot avviker från mina förväntningar till den grad att jag inte håller med om att uppgiften är löst (även om "någon annan" ovan hävdar att den är det, gjord på deras sätt), så fortsätter jag att göra min egen lösning och publicerar den parallellt med den tidigare. "Om du ser något du inte gillar, bidra med något du gillar." Men det är en annan frågeställning.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Jag hamnar i stort sett alltid i en ledarsituation - om inte från början, så väldigt snart. Det har varit konsekvent sedan jag var tidig tonåring, om inte sedan ännu tidigare.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Det är väldigt viktigt att inse att man inte behöver samarbeta där det bara inte fungerar. Det är ofta bättre för alla inblandade och ärligare både mot sig själv och andra att konstatera i den situationen att jag och X är för olika som personer för att arbeta effektivt tillsammans, och försöka sätta ihop team på något annat sätt.

Det har jag gjort ett par gånger. "Jag är inte nöjd med hur vi fungerar som team. Jag känner att jag inte når min potential i det här sammanhanget, och jag har fått en känsla av att du upplever samma frustration. Jag tror att vi båda individuellt och organisationen som helhet skulle vinna på att vi båda samarbetade med andra personer istället."

Om jag däremot i lösare sociala sammanhang upplever att någon är avsiktligt respektlös eller oförskämd mot mig, så klipper jag bort dem ur min bekantskapskrets utan att tänka efter två gånger. Sådana människor har jag ingen anledning att umgås frivilligt med.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Jag har inga begränsningar utom möjligen rent fysikaliska. Jag har aldrig hört andra påstå något annat, heller (men ibland hör jag det konstateras lite försiktigt).

"Vare sig du tror att du kan eller inte kan förändra världen, så har du nog rätt."

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag har relativt lång vana (i vår blivande riksdagsgrupp) av att ha haft kontaktytor utåt mot politikens och medias fulspel, och att veta att det alltid är etablerade intressen som avgör hur organisationer agerar. Det är en cynism som gör att man förstår spelplanen snabbare, och det gör att man flyttar sina pjäser på ett mer kostnadseffektivt sätt.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Ge mig grundvärderingar och en konkret uppgift att lösa, vrid upp mig och peka mig åt rätt håll. Then, stay out of my way (men ta gärna en kaffe eller en öl ibland).

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
(är "hen" även objektsformen för könsneutralt tredjepersonspronomen...? Någonstans gillar jag engelskans trevande tradition med att använda tredjepersons plural för könsneutralt singular, för då finns liksom alla former färdiga...)

Det beror ju väldigt mycket på kollega inom vad och med vilka uppgifter. Men generellt uppskattar jag en väldigt skarp intelligens, förmåga att uttrycka sig tydligt och snabbt, och känslighet för andra människors underliggande motivation.

Sedan är det ju viktigt att mina kollegor kompletterar mig, som i fråga 12 nedan.

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Att bryta ner den i arbetsmoment för att förstå exakt vad som behöver göras och vilken kostnad det innebär i tid och energi.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
När man sätter ihop en optimal grupp i World of Warcraft, så tar man så olika personer som möjligt som alla är skickliga inom sin egen metodik. En warrior som kan tanka, en mage, kanske en paladin som kan dubbla som andratank, en priest och en hunter, till exempel.

Jag har lärt mig mycket kring praktiskt ledarskap från datorspel. Eller om pilen går åt andra hållet - det kanske är troligare. Jag tycker i alla fall att det är ett illustrativt sätt att förklara vad jag menar, för alla som spelat WoW kan relatera omedelbart.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Jag har arbetat väldigt hårt sedan jag var tonåring (jag grundade mitt första företag när jag var 16, och hade min första anställde när jag var 18). På ett par tio års sikt ska jag försöka bygga upp lite mer fritid och social aktivitet i mitt liv - det börjar bli dags att värdera andra saker än bara produktion.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Politik är inte mitt drömyrke. Det är av nödvändighet, inte för att jag vill.

En riktigt skicklig stjärnkock står i alla fall högt upp på listan över saker jag gärna skulle göra om det kunde betala min mat och hyra. Jag gillar att koda också, vare sig det betalar mat och hyra eller inte. Men mest gillar jag att motivera andra människor och få dem att inse sin egen potential.

Cheers,
Rick

Svara med citat
  (#9) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #290989
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-12-01, 02:35

Hej J-O!

Citat:
Ursprungligen postat av stradh Visa inlägg
Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?
Det uppenbara problemet är väl i så fall att man inte kan vara på båda ställena samtidigt, av både praktiska och fysikaliska skäl.

Citat:
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?
Nu står jag ju rätt långt ner på EU-listan (plats sex), även om jag kryssades upp till plats tre i förra EU-valet så är det inget som rimligen kommer att hända igen. (Det betyder f.ö. att jag fortfarande är förstereserv för vår nuvarande Brysseltrupp.) Så sett är det mer sannolikt att jag hamnar tillräckligt högt på riksdagslistan för att vara en del av en riksdagsgrupp, med tanke på att man får in en rätt rejäl hög människor så fort man kommer över tröskeln där.

Mitt arbete de senaste åren har varit helt internationellt inriktat, och det är också där jag har arbetat för att göra mig känd. I valet mellan en internationellt inriktad politisk plattform och en som bara fokuserade på svensk politik, så skulle jag därför välja den internationella.

Cheers,
Rick

Svara med citat
  (#10) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #291029
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Rick Falkvinge - 2013-12-01, 21:32

Citat:
Ursprungligen postat av Rick Falkvinge Visa inlägg
Hej m4u!

Det tycker jag är ett utmärkt förslag. Det kan i och för sig bero på att det var jag som tog initiativ till det ställningstagandet en gång i tiden.

Sjukvårdens uppgift är att vårda människor, och aldrig - jag repeterar aldrig - att vända sig mot dem på ett sätt som gör att människor kan vara rädda att söka vård. Alla ska kunna lita på att sjukvården alltid, ovillkorligen, står på din sida.

Nu är det här taget lite ur sitt sammanhang, men jag gissar på URLen "gäststudenter" att det handlar om att svenska medborgare såväl som andra ska kunna studera i landet på bra villkor.

Det är jag helt för. Det är trivialt att observera att ju hårdare en nation har tryckt på utbildning - och kanske viktigare, en utbildningskultur - desto bättre har det gått för den nationen i internationell konkurrens.

Cheers,
Rick
Inget annat land har sådana lagar och det har nog en orsak. Om vi verkligen gav sjukvård till alla som befinner sig här med exakt samma rättigheter som de permanent bosatta som t.ex. turister, så skulle man förmodligen börja anordna resor hit bara för att ställa sig i kö till dyra operationer. Då skulle vårdköerna blir längre för väljarna.

Sedan är jag inte säker på att den långsiktigt bästa lösningen för gömda flyktingar eller illegala arbetskraftsinvandrare är att hålla sig gömda i evighet. Att underlätta papperslöshet tror jag leder till en apartheidstat där medborgare har olika nivå på medborgarskapet.

Liknande gäller automatiskt arbetstillstånd efter studier. Det finns ju inte så många jobb i Sverige att de räcker till alla med utbildning. Det innebär att fler få stå där med stora studielån och inget jobb alls eller inget jobb som har med utbildningen att göra. Det leder också till färre studieplatser för dem som har rösträtt. Jag är själv en fysiker (fil. mag.) är anställd som grundskollärare men jag skulle hellre jobba som fysiker men kraftig en majoritet av doktorandtjänsterna i fysik i Sverige innehas av arbetskraftsinvandrare. Jag känner civilingenjörer i datorvetenskap som är arbetslösa, samt kemister, trots att det enligt SACO är stor brist på kemister.

Alternativt måste vi skjuta till mer pengar men då måste skatterna höjas och då kanske många småföretag måste slå igen.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är