Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-11-28, 00:16

Egil Möller

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 34
Bostadsort: Göteborg
Yrke: Programmerare på en miljöorganisation
Intressen: Sy kläder, Båtar, Folkdans, Musik, Sci-Fi, Fri programmvara, Trähantverk
Political compass: http://politicalcompass.org/printablegraph?ec=-7.75&soc=-8.41

Hej!

Jag har nog egentligen varit pirat sen långt innan partiet startades - 1996 drev jag ett diskussionsforum på skolans nätverk som stängdes när en diskussion runt en lärares påstådda inkompetens blossade upp. Diskussionen jag förde med skolans ledning runt yttrandefrihet, anonymitet och offline kontra online diskussioner formade min tro på en annan metod än filtrering, censurering, auktoritet och teknik för att hantera sociala problem.

Jag har arbetat som programmerare av fri programmvara i princip hela mitt yrkesverksamma liv, senaste tiden för en miljöorganisation och dessförinnan för ett Amnesty-kontor.

genom mitt arbete har jag tvingats lära mig mycket om upphovsrätt i olika länder och olika licensieringsmetoder. jag har också gått en grundläggande juridikkurs för att få en större förståelse för hur det nuvarande systemet fungerar.

Jag tror på att använda flera metoder samtidigt för att uppnå ett och samma mål, exempelvis Creative-Commons-licenser, lobying och parlamentariskt arbete för att reformera upphovsrätten.

Jag brinner för allas lika rättigheter och allas rätt till frihet, men tror också att världen är komplicerad och att många ofta förenklar de här frågorna lite för mycket.

Om jag kommer in i riksdagen kommer jag att arbeta för ett mindre skadligt patentsystem (speciellt vad gäller medecinpatent), bättre ramar för upphandlingar av mjukvara och mindre övervakning!

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Mab

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290868
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-11-28, 00:17

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #291014
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-12-01, 18:04

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291105
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-12-06, 07:59

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#5) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #291151
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-12-06, 11:03

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Hej!
Jag har inga åsikter som "krockar" med partiets åsikter. Däremot har jag självklart en massa åsikter som "inte får plats" i partiet. Jag är till exempel vegetarian och pacifist...
Eftersom det inte finns några motsättningar mellan partiets åsikter och mina, så är svaret på fråga två "nej"

Det här gäller såklart partiets nuvarande principprogram och sakpolitiska ställningstagande. Om vi leker med tanken att partiet skulle anta nya ställningstaganden som gravt strider mot mina personliga åsikter, t.ex. att "alla svenskar skall tvingas äta kött", så skulle jag hoppa av och ställa min plats till förfogande, hälldre än att bryta mot programmet eller bli politisk "vilde".

http://redhog.org - egil.moller@piratpartiet.se - +4747344024
  Skicka ett meddelande via ICQ till redhog Skicka ett meddelande via MSN till redhog Skicka ett meddelande via Yahoo till redhog  
Svara med citat
  (#6) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Länk: #291175
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-12-06, 11:29

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Med hjälp av todo-listor. Jag har inte världens bästa minne, och det blir sämre under stress. Då blir todo-listor för att inte glömma någon viktig detalj nödvändiga.

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Här skulle jag vilja skilja på kort och lång stress. Kort stress är t.ex. när jag jobbat på festival och stått i en kassa med en kö som bara växer.
Lång stress är t.ex. i ett IT-projekt där misstag som görs tidigt i projektet, påverkar hur mycket tid jag har i slutet, flera månader senare.

Kort stress är mest skoj, och ger energi. Lång stress kan vara uttröttande. Men båda sorterna är betydligt lättare att hantera om jag har en grupp av medarbetare som hjälper och stöttar varandra.

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Frustration över andras konflikter gör mig irriterade, arg och trött. Folk som inte vill lösa problem.
Jag blir glad över uppgifter som är precis lite för svåra för mig så jag tvingas jobba lite och lära mig för att klara av dem. Jag blir också glad av människor som bryr sig om varandra.

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Om lösningen fungerar - fantastiskt, jag slipper. Om den inte fungerar alls beror reaktionen på vad för relation jag har med den andra personen. Jag kan tyvär vara lite konflikträdd, och kan har problem att konfrontera den andra med att skiten suger<tm>.

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Problemlösaren / fixaren oftast, men det beror på grupp och vilken roll gruppen "ger mig".

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Jag hade en arbetskamrat som det krockade med, totalt. Jag ansåg dock att det var skitdumt och oproffessionellt att inte kunna sammarbeta, och grävde ner min frustration och försökte att inte bry mig om hans kommentarer och åsikter om mina lösningsmetoder - och efter ett tag började han göra detsamma, och ungefär ett år senare kunde vi arbeta ihop på projekt och till och med ha kul under arbetet, även om vi aldrig skulle bli vänner på fritiden...

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Jag kan nörda in mig ganska mycket på smalare områden. Jag håller med, men tycker att jag nog kan nörda in mig på precis vilket sorts område som helst.

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Envis / ger inte upp så lätt.

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
En bra chef skall vara bra på att filtrera och dirrigera information så att alla medarbetare inte utsätts för ovidkommande idéer/information från resten av organisationen, utan kan koncentrera sig på att uppnå gruppens mål.

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Gärna lite "pratig" snarare än tyst, hög empati, analytisk, kreativ.

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Googlar Försöker läsa på om bakgrunden till problemet som skall lösas.

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag skulle försöka skapa spridning i arferenheter / jobbbakgrund så att vi hade en större förståelse för samhället. Jag skulle också försöka skapa stor spridning i de områden av partiets politik som de olika kandidaterna brydde sig mest om, för att täcka in partiets politik så bra som möjligt.

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Att klara av att sätta tydliga gränser och säga nej.

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
För 15 år sedan ville jag bli programmerare. Nu har jag nog ingen enskild dröm, däremot skulle jag gärna göra många olika saker under mitt liv. Men oavsett vilket yrke det var, så vill jag att det bidrar (om än aldrig så lite) positivt till världen, inte bara till arbetsgivaren eller min plånbok.

Skicka ett meddelande via ICQ till redhog Skicka ett meddelande via MSN till redhog Skicka ett meddelande via Yahoo till redhog  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291204
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-12-06, 12:04

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#8) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Länk: #291233
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-12-07, 11:20

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Jag kommer under juni-juli 2014 att göra min årliga piratseglingskampanj (dvs flytande valstuga) i sammarbete med Ung Piratbåten. Under den tiden arbetar jag med partiet 24/7. 2014 får "seglingen" genom göra kanal från Göteborg till Söderköping och därefter till Visby och Almedalsveckan, därefter tillbaka samma väg.

Under aug-sept (dvs precis innan valet) kommer jag kunna lägga helger och många kvällar, dock inte alla kvällar. Det är också möjligt för mig att några gånger "flytta runt" timmar och göra piratsaker på förmiddgen, och i stället lönearbeta på kvällen.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291329
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-12-09, 16:43

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#10) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Länk: #291438
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Egil Möller - 2013-12-10, 22:41

Hej Mikke!

Det här är egentligen två frågor tänker jag: Hur jag själv tror/tänker om metafysiska frågor, och hur jag tänker om andras tro och hur den skall hanteras av mig eller samhället i stort. Den första är nästan lite föär stor för att ta här, och passar egentligen bättre över en jättelik kanna te på närmaste kafé, men men, here we go:

Först om min egen "tro", eller snarare brist på sådan: Jag anser att frågan om guds existens är ovetenskaplig. Samma sak med guds icke-existens, av samma skäl: Det finns inget mätbart som kan falsifiera endera påståendet. Det är därför ganska ointressant för mig att lägga så mycket tid/energi/tanke på det hela.

Vissa religioner hävdar att bara de som tror kommer till himmelriket eller liknande. Jag är övertygad om att om man är en fin människa som hjälper andra och bryr sig om sina medmänniskor, så spelar det hela ingen roll om man tror eller ej. Om det inte spelar ngn roll för guden, så är det viktigare att vara en god människa. Om det däremot spelar roll, och det är viktigare att tro än att vara god, ja då är den guden ond, och då _vill_ jag inte tror på den

Så, efter den här snabba djupdykningen i filosofi så kan vi gå över till fråga två - vad jag tänker om andras religion.

Jag anser att religionsfriheten kan karaktäriseras som "rätten att ha fel". Vad jag menar är att det är rätten att tro på något som andra tror är logiska felslut eller inte baserat i verkligheten. Det betyder att även ateister måste omfattas av samma rättighet.

Jag har stor respekt för religiösa, men lite respekt för religioner. Vad jag menar med det är att jag inte tror på religionerna, och inte anser att de i sig ger några speciella rättigheter, eller skyldigheter. Men däremot är de troende människor för vilka religionen både är rätt, och en form av kärlek. Det går närmast per definition inte att bevisa att de har fel.

En religion består dels av en gudstro/gudskärlek, som är känslomässig, och som är lika illa att kritisera som att kritisera någons val av flickvän/pojkvän.

Men en religion består också av en ideologi - ett antal ställningstaganden om hur människor bör leva och beté sig. Den delen både får och bör kritiseras.

Jag upplever att många, både religiösa och de som kritiserar dem, blandar ihop de här två sakerna. Enligt en del religioner är de till och med samma sak. Men om vi skall klara av att ge alla människor frihet, både till religion och från religion, så måste vi göra skillnaden.

Vi måste klara av att samtidigt visa respekt för en tro som helhet, och kritisera enskillda levnadsregler eller företeelser.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Mikke

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är