Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-28, 17:46

Mikael O. Bonnier

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 47
Bostadsort: Lund
Första dator: Sinclair ZX81 (1981)
Första Bash-script: Ett program som varnade när andra loggade in på stordatorn. (1990)
Högskoleprovet: 2.0 (2000)

Jag har varit medlem i Piratpartiet sedan 2010 och delade t.ex. ut mängder av flygblad samt stod på Kiviks marknad och förklarade vår politik i några dagar. Innan jag gick med i PP så var jag med i Miljöpartiet sedan många år. Jag uppmanade andra att hjälpa till med namnunderskrifter för att grunda Piratpartiet. Jag är väldigt starkt för FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Jag fick ett förslag godkänt av vårmötet 2013 angående rätt att tacka nej i förväg till kontroversiella tvångsbehandlingar inom psykiatrin (något som redan är genomfört i vissa länder t.ex. Tyskland). Jag tycker PP är ett förträffligt parti eftersom vanliga medlemmar på lägsta nivå kan få in saker i partiprogrammet.

Jag är fysiker (fil. mag.) från Lunds Universitet och bor även i Lund sedan 1986, men är uppvuxen i Bjärred. Jag har mest arbetat som programutvecklare eller lärare på nivåer från lågstadie till universitet. Just nu är jag anställd som grundskollärare 6-9 i fysik, kemi, biologi och teknik. Jag är dock uppsagd p.g.a. arbetsbrist och har i allmänhet en hel del erfarenhet av arbetslöshet. Jag anser bl.a. att reglerna om deltidsarbetslöshet borde ändras eftersom de hindrar mig att komma in på arbetsmarknaden genom att ta deltidsjobb, ty mina deltidsarbetslöshetsdagar har tagit slut. Arbetsmarknadspolitiken borde bli smartare. En merit inför Riksdagen där lagarna stiftas är att jag har studerat JIK:en (Juridisk IntroduktionsKurs) med högsta betyg på den tregradiga skalan.

Jag är inte släkt med mediefamiljen Bonnier utan med smedfamiljen (troligen snarare metallurg) som kom till Sverige från Ardennerna på 1400-talet.

Jag delar Piratpartiets alla uppfattningar så vitt jag vet. Jag är speciellt för öppen källkod (t.ex. GPLv3) och öppna licenser (CC-BY-SA). Jag vill att det blir fler jobb för öppen källkodsutvecklare och andra som skapar verk med öppna licenser. Jag är även emot FRA för jag tror missbruk förekommer. Jag kanske inte förlorar så mycket men de FRA-anställda gynnas oerhört av sin insiderposition och det är absolut inte bra.

Jag har filmer på YouTube och den mest politiska filmen är: "Hyllningstal till Internet" (2001). Den är nu textad vilket gör att den kan översättas till valfritt språk, men den är inte min mest virala video just nu.

Jag är bl.a. aktiv på Raspberry Pi:s forum och på Scratch (MIT) där jag även har en del populära program och fler kommer. Bl.a. kommer program relaterade till kvantmekanik.

Jag håller på med ett livslångt lärande och passar på att gå kurser när möjlighet ges och har ett CV. Jag har även gått kurser i träslöjd. Jag har inga lik i garderoben och har t.ex. aldrig blivit JO-anmäld trots att jag sysslat med offentlig maktutövning sedan 1992 (då som gymnasielärare i fysik och matematik). Det beror på att jag alltid följer UDHR. Elever från alla folkgrupper har kunnat få och har fått högsta betyg på mina kurser.

Jag är aktiv i hemvärnet (FRO) och i CoderDojo samt är ideell läxhjälpare. På CoderDojo Lund har jag bl.a. hållit en föreläsning om Scratch & Minecraft.

Visserligen har jag gjort filmer om sluten källkod men målet är öppen källkod och att all sluten källkod successivt skall bytas ut mot öppen.

Jag har även Twitter: MOB_i_L och en blogg.

Jag är öppen för frågor.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290881
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-28, 21:48

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

Skulle du kunna berätta lite mer om din bakgrund? Vad studerar du / arbetar du med till exempel?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290883
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-28, 21:50

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Skulle du kunna berätta lite mer om din bakgrund? Vad studerar du / arbetar du med till exempel?
Förlåt, jag råkade få med den sista frågan från en slarvig copy paste. Du kan ignorera den.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Svara med citat
  (#4) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290890
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-29, 01:13

Citat:
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Jag har ju skrivit ovan att jag är anställd 100% som grundskollärare i fysik, kemi, biologi och teknik, trots att jag ej är behörig eller legitimerad lärare utan har magisterexamen i fysik. Fr.o.m. 5/12 2013 är jag dock arbetslös 100% om inget nytt jobb dyker upp.

Mina åsikter skiljer sig på följande punkter:

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)
Som det är skrivet innebär detta att turister eller illegala invandrare kan kräva dyr sjukvård, t.ex. hjärttransplantationer eller ögonoperationer, kostnadsfritt. Det förefaller vara orimligt, ty då kan ju andra länder dumpa sina svårt sjuka här. Jag har svårt att se att ett sådant förslag kan komma upp i Riksdagen utan att en utredning kommer fram till att det är orimligt.

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)
Problemet med detta är att det finns många välutbildade som är arbetslösa/felsysselsatta. Jag hade t.ex. själv högsta betyg på exjobbet i fysik men har ändå aldrig fått betalt jobb som fysiker – samtidigt finns det utlänningar från länder utanför EU som har betalda doktorandtjänster i fysik (enda sättet att få jobb som fysiker är via en doktorandtjänst). Man måste ta arbetsmarknadspolitiska hänsyn när man bestämmer vilka utbildningar som skall gratisutbilda gäststudenter. Man bör t.ex. inte i dagsläget gratisutbilda gäststudenter inom fysik och kemi eftersom jag känner fysiker och kemister som bor lagligt i Sverige som gärna vill ha fysik- och kemijobb. Det talas ju ofta om att vi har högt utbildade ingenjörer som kör taxi. Samtidigt får jag som arbetslös bara studera kurser på halvfart och jag får ej studiemedel eftersom jag är över 45 år. De meriterande kurserna finns inte på halvfart. Alltså kan jag ej meritera mig. I och för sig verkar de som anställer doktorander i fysik ofta ej bry sig om meriter. Man kan heller ej överklaga doktorandtillsättningar. Ej heller kan jag utbilda mig till lärare eftersom jag ej får studiemedel och dessa kurser ej finns på halvfart. I FAS3 får man inte studera alls. En del andra förslag från Piratpartiet om anonyma bedömningar av ansökningar skulle behöva gå igenom innan förslaget om gratis gäststudier med automatiskt arbetstillstånd införs, ty annars lär åldersdiskriminering bli konsekvensen.

Men det är just för att jag har dessa erfarenheter som jag är lämplig som Riksdagsman ty jag kan diskutera detaljerna i förslagen så att de leder till en god och rimlig utveckling totalt sett.

Svara med citat
  (#5) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290895
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-29, 01:39

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Jag har ju skrivit ovan att jag är anställd 100% som grundskollärare i fysik, kemi, biologi och teknik, trots att jag ej är behörig eller legitimerad lärare utan har magisterexamen i fysik. Fr.o.m. 5/12 2013 är jag dock arbetslös 100% om inget nytt jobb dyker upp.

Mina åsikter skiljer sig på följande punkter:

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)
Som det är skrivet innebär detta att turister eller illegala invandrare kan kräva dyr sjukvård, t.ex. hjärttransplantationer eller ögonoperationer, kostnadsfritt. Det förefaller vara orimligt, ty då kan ju andra länder dumpa sina svårt sjuka här. Jag har svårt att se att ett sådant förslag kan komma upp i Riksdagen utan att en utredning kommer fram till att det är orimligt.

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)
Problemet med detta är att det finns många välutbildade som är arbetslösa/felsysselsatta. Jag hade t.ex. själv högsta betyg på exjobbet i fysik men har ändå aldrig fått betalt jobb som fysiker – samtidigt finns det utlänningar från länder utanför EU som har betalda doktorandtjänster i fysik (enda sättet att få jobb som fysiker är via en doktorandtjänst). Man måste ta arbetsmarknadspolitiska hänsyn när man bestämmer vilka utbildningar som skall gratisutbilda gäststudenter. Man bör t.ex. inte i dagsläget gratisutbilda gäststudenter inom fysik och kemi eftersom jag känner fysiker och kemister som bor lagligt i Sverige som gärna vill ha fysik- och kemijobb. Det talas ju ofta om att vi har högt utbildade ingenjörer som kör taxi. Samtidigt får jag som arbetslös bara studera kurser på halvfart och jag får ej studiemedel eftersom jag är över 45 år. De meriterande kurserna finns inte på halvfart. Alltså kan jag ej meritera mig. I och för sig verkar de som anställer doktorander i fysik ofta ej bry sig om meriter. Man kan heller ej överklaga doktorandtillsättningar. Ej heller kan jag utbilda mig till lärare eftersom jag ej får studiemedel och dessa kurser ej finns på halvfart. I FAS3 får man inte studera alls. En del andra förslag från Piratpartiet om anonyma bedömningar av ansökningar skulle behöva gå igenom innan förslaget om gratis gäststudier med automatiskt arbetstillstånd införs, ty annars lär åldersdiskriminering bli konsekvensen.

Men det är just för att jag har dessa erfarenheter som jag är lämplig som Riksdagsman ty jag kan diskutera detaljerna i förslagen så att de leder till en god och rimlig utveckling totalt sett.
Tack! Jag kände att du missade min andra fråga lite: Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Svara med citat
  (#6) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290899
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-29, 02:02

Citat:
Tack! Jag kände att du missade min andra fråga lite: Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?
Det beror ju på hur det exakta förslaget i Riksdagen ser ut och det bör jag ju kunna förhandla om då, t.ex. bör man ta itu med diskrimineringen innan man startar arbetskraftsinvandring, ty man borde dammsuga t.ex. taxibolagen på ingenjörer så att taxijobben blir lediga för arbetslösa med körkort innan man startar arbetskraftsinvandring. Om partiet lägger fram ett fullständigt orimligt förslag trots att jag förklarat hur fel det är internt så kommer jag visa civilkurage och rösta emot det. Om ett orimligt förslag går igenom så kommer ekonomin att haverera för valmanskåren och då lär ju de som införde det inte bli omvalda. I och för sig drabbar vissa orimliga förslag endast vissa minoriteter och då kanske samhället klarar sig även om den gruppen dukar under. Jag kommer inte acceptera att en grupp dukar under ty det strider mot UDHR. Om jag kommer in i Riksdagen så har ju jag blivit vald bl.a. för att jag är för UDHR.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #290954
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-30, 11:56

Hej Mikael. Du har både i min och Anton Nordenfurs utfrågningstråd frågat om och varför vi stödjer de två punkter i vårt program du har problem med. När vi svarat med hänvisningar till de argument som fördes fram då de punkterna röstades genom säger du att du inte kan tänka dig att rösta på en lista, som vi står på. Med tanke på att de två ställningstaganden du inte är nöjd med röstades genom med en stor majoritet av medlemsmötet är det ytterst osannolikt att ingen av dem som kommer att stå på vår lista kommer att dela din avsersion mot de två ställningstagandena. Tycker du det är seriöst att kandidera till en lista, som du inte kommer att rösta på?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #290955
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-30, 11:58

Det blev en negation för mycket, som gjorde min fråga obegriplig. Jag menade:

Hej Mikael. Du har både i min och Anton Nordenfurs utfrågningstråd frågat om och varför vi stödjer de två punkter i vårt program du har problem med. När vi svarat med hänvisningar till de argument som fördes fram då de punkterna röstades genom säger du att du inte kan tänka dig att rösta på en lista, som vi står på. Med tanke på att de två ställningstaganden du inte är nöjd med röstades genom med en stor majoritet av medlemsmötet är det ytterst osannolikt att ingen av dem som kommer att stå på vår lista kommer att dela din syn på de två ställningstagandena. Tycker du det är seriöst att kandidera till en lista, som du inte kommer att rösta på?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#9) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290965
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-30, 13:53

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Det blev en negation för mycket, som gjorde min fråga obegriplig. Jag menade:

Hej Mikael. Du har både i min och Anton Nordenfurs utfrågningstråd frågat om och varför vi stödjer de två punkter i vårt program du har problem med. När vi svarat med hänvisningar till de argument som fördes fram då de punkterna röstades genom säger du att du inte kan tänka dig att rösta på en lista, som vi står på. Med tanke på att de två ställningstaganden du inte är nöjd med röstades genom med en stor majoritet av medlemsmötet är det ytterst osannolikt att ingen av dem som kommer att stå på vår lista kommer att dela din syn på de två ställningstagandena. Tycker du det är seriöst att kandidera till en lista, som du inte kommer att rösta på?
Det vet vi inte i dagsläget. Jag hoppas fortfarande ni kan inse att det finns nackdelar för många potentiella Piratparti-väljare mer er extrema politik. Det finns kanske sjuka som hamnar så långt bak i kön p.g.a. att indiska turister skall få gratis hjärtoperationer att de hinner dö innan de får vård. Det finns kanske taxichaufförer som hotas nattetid och som är civilingenjörer som anser att er politik gör det svårare för dom att få jobb som verkligen skulle vara roliga. Har du något vänligt ord du kan säga till dessa eller är det bara för dom att dö respektive lida av ångest i sitt riskabla arbete, när de egentligen är mer lämpade för de jobb som tillsätts av utlänningar. Det är klart att det kan vara svårt att upprätthålla sin kompetens om man måste köra taxi, men de borde åtminstone få chansen. Borde man inte göra något åt diskrimineringen innan man ökar invandringen (via korta utbildningar) av sluten källkodsutvecklare? En person som redan är MSc i datavetenskap går kanske ett mastersprogram i Sverige bara för att få söka jobb här. Ska det räcka med en 7,5 hp-kurs för att få arbetstillstånd? Jag vet ju att det är ett problem att få jobb redan nu och det kommer bli svårare med er politik.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290966
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-30, 14:01

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Det vet vi inte i dagsläget. Jag hoppas fortfarande ni kan inse att det finns nackdelar för många potentiella Piratparti-väljare mer er extrema politik. Det finns kanske sjuka som hamnar så långt bak i kön p.g.a. att indiska turister skall få gratis hjärtoperationer att de hinner dö innan de får vård. Det finns kanske taxichaufförer som hotas nattetid och som är civilingenjörer som anser att er politik gör det svårare för dom att få jobb som verkligen skulle vara roliga. Har du något vänligt ord du kan säga till dessa eller är det bara för dom att dö respektive lida av ångest i sitt riskabla arbete, när de egentligen är mer lämpade för de jobb som tillsätts av utlänningar. Det är klart att det kan vara svårt att upprätthålla sin kompetens om man måste köra taxi, men de borde åtminstone få chansen. Borde man inte göra något åt diskrimineringen innan man ökar invandringen (via korta utbildningar) av sluten källkodsutvecklare? En person som redan är MSc i datavetenskap går kanske ett mastersprogram i Sverige bara för att få söka jobb här. Ska det räcka med en 7,5 hp-kurs för att få arbetstillstånd? Jag vet ju att det är ett problem att få jobb redan nu och det kommer bli svårare med er politik.
Jag skulle jättegärna diskutera frågan med dig i detalj, men syftet med det här valet är inte att diskutera politik. Att Piratpartiet har den politik i dessa frågor som vi har är det ingen tvekan om. Den politiken kommer inte att ändras när vi går in i riksdagsval. Jag tycker det är oärligt att kandidera i vetskap om att man inte kan stå ut med delar av partiprogrammet. Om man känner ett behov av att ändra det först tycker jag man gör så innan riksdagsvalet 2018 - nu är det helt enkelt för sent för 2014.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg