Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-11-30, 15:18

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Jag skulle jättegärna diskutera frågan med dig i detalj, men syftet med det här valet är inte att diskutera politik. Att Piratpartiet har den politik i dessa frågor som vi har är det ingen tvekan om. Den politiken kommer inte att ändras när vi går in i riksdagsval. Jag tycker det är oärligt att kandidera i vetskap om att man inte kan stå ut med delar av partiprogrammet. Om man känner ett behov av att ändra det först tycker jag man gör så innan riksdagsvalet 2018 - nu är det helt enkelt för sent för 2014.
Jag vill ha klargöranden om partiprogrammet i vissa delar och du har inte lyckats svara på frågorna, eller ger orimliga svar. Dessutom har vi väl ett vårmöte 2014. Vad säger du till de sjuka när vårdköerna blir mångåriga? Blir de inte de? Varför inte? Vad säger du till alla civilingenjörer m.fl. som inte får jobb p.g.a. arbetskraftsimporten via korta studier? Jag vet att Arbetsförmedlingen försöker uppmana arbetslösa att flytta till Tyskland. Vore det inte bättre om vi drog ner på arbetskraftsimporten i vissa branscher?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #291013
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-01, 18:04

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#3) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #291074
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-05, 12:21

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:
Jag är lite upptagen just nu men kommer att svara om några dagar.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291079
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-06, 07:53

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#5) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291147
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-06, 11:00

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#6) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #291215
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-06, 19:47

Citat:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Det beror på vad det är för uppgift. Om man t.ex. skall hålla en presentation så tänker jag på vad som är det minsta man kan göra för att hålla en acceptabel presentation. Då får man göra det som krävs som minimum först och har man mer tid så kan man lägga till och förbättra.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Det är egentligen bara hot mot liv och hälsa som kan göra mig stressad. Ibland har jag hotats med en onödigt farlig arbetsmiljö.
Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Förtal kan göra mig upprörd om den som förtalar är mäktig och jag ej har möjlighet att nå ut till alla berörda med dementier. Glad blir jag om jag lyckas förbättra för andra.
Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Är det en bra lösning så ser jag bara positivt på det och lär mig av den. Jag har ganska många idéer och har själv inte tid att förverkliga dem alla. Då är jag tacksam om någon annan gör det.
Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Om det är inom ett område jag behärskar väl, t.ex. programmering, så brukar jag ta en en ledande roll och göra de tidiga prototyperna. Annars accepterar jag oftast den roll jag får i t.ex. militära sammanhang och försöker göra det bästa av den.
Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
För min del har det aldrig varit omöjligt att samarbeta. Det är oftast andra som lämnar samarbetet. Det är klart att det är svårt men inte omöjligt att samarbeta med någon som utsätter en för brott eller missbrukar förtroenden.
Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Om man har någon begränsning så kan man oftast använda appar för att kompensera för dem. Alla människor har ju t.ex. en viss begränsad närminneskapacitet och det har jag också, men man får försöka använda den kapacitet man har så bra som möjligt och äta en kost som är nyttig för hjärnan.
Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag vill få saker förändrade och har en stark vilja och kommer att försöka övertyga andra om min och vår politik. Jag är väldigt prestigelös.
Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
En dröm-chef för mig vore ungefär detsamma som en drömlärare. En som kan mer än mig om sådant jag vill lära mig och som svarar bra på mina frågor. Chefen bör ej heller vara psykopat.
Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Intelligent och kunnig samt rationell och omutbar. Bör också hjälpa till att hålla mig välinformerad.
Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Jag börjar med att googla och läsa om svåra ord i uppgiften på Wikipedia. Egentligen vill jag inte få uppgifter utan vill själv hitta på egna.
Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag är ju en demokrat så jag skulle låta PP utse dem, men om jag nu var tvungen att utse dem själv så skulle jag kräva att alla kan programmera åtminstone Scratch (från MIT) och SQL, sedan skulle jag undersöka deras öppna källkod för att se hur fiffiga de var och välja de bästa. Naturligtvis måste de vilja driva Piratpartiets politik.
Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Jag funderar på att lära mig spela gitarr och blockflöjt, samt kanske jympan Zumba. Som politiker vore det även bra att förbättra sin retorik -- jag har t.ex. kvar att läsa ut Quintilianus. Jag skulle även vilja utvecklas så att jag kan lösa en del svåra problem inom fysik och datavetenskap.
Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Forskare eller öppen källkodsutvecklare inom fysik och liknande, men som även bedriver en viss lärarverksamhet.

Svara med citat
  (#7) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #291216
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-06, 20:04

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Jag kommer förmodligen vara ganska ledig under sommaren och tidiga hösten, ty jag är arbetslös med a-kassa nu, men det verkar troligt att jag får något lärarjobb men även då brukar man ha lite att göra fram till valdagen. Får jag förtroendet att bli riksdagskandidat så kommer jag prioritera att komma in i Riksdagen oavsett opinionsläge.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291338
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-09, 16:45

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#9) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #291404
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-10, 10:09

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Jag skulle jättegärna diskutera frågan med dig i detalj, men syftet med det här valet är inte att diskutera politik. Att Piratpartiet har den politik i dessa frågor som vi har är det ingen tvekan om. Den politiken kommer inte att ändras när vi går in i riksdagsval. Jag tycker det är oärligt att kandidera i vetskap om att man inte kan stå ut med delar av partiprogrammet. Om man känner ett behov av att ändra det först tycker jag man gör så innan riksdagsvalet 2018 - nu är det helt enkelt för sent för 2014.
Jag anser att citat ovan visar att Anton Nordenfur är en äcklig maktspelare. Jag anser inte jag fått svar på mina frågor om en ogenomförbar politik. Jag kan inte tänka mig att rösta på ett parti om Anton Nordenfur finns med på listan ty han är en äcklig maktspelare. Min kandidatur står kvar och det är ett vårmöte 2014.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291417
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael O. Bonnier - 2013-12-10, 12:20

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Jag anser att citat ovan visar att Anton Nordenfur är en äcklig maktspelare. Jag anser inte jag fått svar på mina frågor om en ogenomförbar politik. Jag kan inte tänka mig att rösta på ett parti om Anton Nordenfur finns med på listan ty han är en äcklig maktspelare. Min kandidatur står kvar och det är ett vårmöte 2014.
Vårmötet 2014 sammanfaller i tiden med valrörelsen till EU-parlamentet. Jag hoppas de flesta av partiets medlemmar tycker det finns viktigare saker att göra under de veckorna än att riva upp ställningstaganden som med stor majoritet tagits av tidigare medlemsmöten.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer