Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-01, 10:58

Mikael Holm

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 27
Bostadsort: Uppsala

Den 23 december har jag varit medlem i Piratpartiet i fem år.

Det som fick mig att gå med var att man kämpade för integritet och frihet på internet.

2011 skrev jag om mina tre första år inom Piratpartiet och Ung Pirat, det går att läsa här: http://mholm.me/201112/tre-ar-i-piratpartiet/

Jag arbetar sen våren 2012 heltid för piratrörelsen genom mitt uppdrag som Förbundssekreterare för Ung Pirat.

Jag tror hårt på idén att om någon i en grupp tar på sig att göra de tråkiga och ofta omständiga uppgifterna så öppnar det upp för de andra att göra de roligare uppgifterna. Det var därför jag accepterade nomineringen till rollen som Förbundssekreterare i Ung Pirat, det är därför jag suttit i Mötespresidiet för Piratpartiet ett par omgångar och även sitter i medlemsservice för partiet plus ett par till uppdrag inom både partiet och ungdomsförbundet. Sen ska jag inte sticka under stolen med att dessa generellt tråkiga uppgifter blir roliga genom en grupp människor aktiva inom piratrörelsen som verkar dela samma tes som mig själv och spenderar ganska mycket tid på administrativa uppgifter så att andra kan få tid till att göra roligare uppgifter.

Under valåret kommer jag att fortsätta arbeta på det sättet, men jag inser samtidigt att krävs en kraftansträngning från alla pirater inom piratrörelsen för att vi ska nå framgång, därför kandiderar jag till Riksdagslistan.

Det finns fyra typer av frågor som jag brinner lite mer för än övriga:
  1. Integritetsfrågor
  2. IT-frågor
  3. Säkerhetsfrågor
  4. Försvarsfrågor

De första två är vi ganska bra på i partiet, den tredje är vi okej på och den fjärde ligger vi efter på. Säkerhets- och Försvarsfrågor är något vi kan utveckla mer politik kring i nästa mellanvalsperiod.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #291000
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-01, 14:40

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #291002
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-01, 15:48

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Hej Anton,

Det finns alltid någon fråga man inte ställer sig bakom till 100%. Jag står bakom partiets politik till cirka 90%. De övriga 10% är kompromissen jag får göra när jag väljer att ställa mig bakom ett parti.

På det höstmötet 2013 så var avskaffandet av arvsrätten en sådan fråga. Det var ett sätt att smyga in avskaffandet av monarkin som man inte kunde få igenom om man skrev det öppet, sådan politik tycker jag inte om.

Ful politik kommer jag aldrig att driva, ändamålet helgar aldrig medlen i mina ögon.

Sen i frågor jag inte är överens med partiet om så använder jag det system som finns för att ändra detta, medlemsmötena. Det är ju lätt att sitta här och skriva att man inte skulle bryta mot partilinjen i någon fråga, men jag tror att den enda gången jag skulle rösta annorlunda från partiet som en möjlig riksdagsledamot så skulle det vara om partiet svikt sina grundvärderingar, något jag inte tror kommer att ske.

De enda gångerna jag möter personer som helhjärtat ställer sig bakom ett parti och dess politik så rör det oftast personer som är uppväxta inom det specifika partiet. Annars är det nästan uteslutande så att man stödjer med stor majoritet den politik partiet driver och man köper att partiet inte tycker som en själv på vissa punkter. Jag tror att ett parti skulle självdö om det var så pass homogent att alla skulle tycka exakt likadant.

Jag hoppas att det besvarade din frågeställning.

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#4) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #291007
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-01, 18:02

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #291042
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-01, 22:50

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag har nog ganska länge tillämpat en "Just in time"-attityd gällande uppgifter. Det funkar bra så länge jag gjort en väldigt likartad uppgift tidigare, annars, ifall jag skulle ha råkat missbedömt tidsåtgången så kan det bli lite stressat. Förutom de tillfällena så gillar jag att ha tidspress. Det finns alltid mer saker att göra som förbundssekreterare, tidspress blir därmed defaultläget så jag agerar som jag gör nu, business as usual.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
1. Ifall någon annan envisas med att hantera en väldigt viktig uppgift men verkar inte lyckas med den och vägrar ta emot support.

2. Ifall jag får en uppgift dumpad på mig med extremt kort varsel och jag redan råkar ha 100-150% arbetsuppgifter på mig den närmsta tiden.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
arg/upprörd:

När personer med envishet tar på sig saker och sedan inte genomför det och hittar på en extern orsak till varför det inte var hens fel.

När personer sätter sig själv framför organisationens bästa.

Lathet

glad:

När en person ber om hjälp när hen inser sin egen begränsning.

Jag blir även glad av att åka iväg och fiska en helg med de närmsta kompisarna.

Prestigelöshet

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Om det ligger i mina arbetsuppgifter att lösa uppgiften och inte den andres arbetsuppgifter frågar jag personen varför den gjort så. Är svaret dåligt så markerar jag att det finns ansvarsområden angivna av en anledning. Om det är mer flytande arbetsuppgifter låter jag det vara, så länge det inte blivit sämre än innan.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Jag tror det oftast blir någon motsvarande "Vice"-roll. Jag har inget behov av att stå i centrum men jag är ofta väldigt delaktig i gruppens arbete/diskussioner.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Jag hamnar ganska sällan i sådana situationer, jag försöker i mångt och mycket hålla isär på sak och person. I de extremt ytterst få fallen där det verkligen inte går att samarbeta/kommunicera om något så lägger jag min del av uppgiften på någon annan, om jag skulle ha huvudansvaret så löser jag antingen uppgiften själv eller ser till att få en annan person att samarbeta med.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Jag har en tendens att inte vara ledig så mycket, det funkar oftast bra för mig då jag gillar att arbeta. Problemet uppstår när man inser att man inte varit ledig på några veckor och nästa lediga helg är ett par veckor bort, då kan jag bli ganska fokuserad och vill då inte bli störd av vad jag själv kan uppfatta som "struntsaker" även om det oftast är viktigt för den som ber om hjälp.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Skägget är helt klart en styrka

Arbetsmoral, kompromissvilja, fokuserad och förmåga att prata.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Ge mig ett tydligt ansvarsområde och låt mig äga det, inget micro management. Utöver det får personen vara hur otrevlig som helst, bara ge mig en domän att regera så löser jag uppgiften.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Hen ska kunna prata samtidigt som man jobbar. Jag är uppväxt med någon form av voice igång samtidigt som man sysslar med olika uppgifter så jag har en förmåga att sitta och prata samtidigt som jag har fokus på att lösa uppgifter.

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Google, har någon annan löst en likartad uppgift? Det är bara slöseri med tid att helt återuppfinna hjulet ifall någon annan redan gjort något man kan använda. Om det är lång deadline spenderar jag en del tid med att fundera på hur den skulle kunna lösas för bästa resultat.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Social kompetens, att kunna arbeta i grupp, prestigelöshet, ödmjuket, att kunna lägga sin tid på uppdraget, drivande och att vara pirat i själen.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Att kunna delegera mer, det händer titt som tätt att jag inser att jag gjort lite arbetsuppgifter där jag istället egentligen borde ha spenderat tid på att hitta någon annan som kan göra uppgiften.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Något inom IT-sektorn, jag gillar webbutveckling men har aldrig egentligen tid till det.

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291093
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-06, 07:56

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#7) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291158
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-06, 11:11

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #291253
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-08, 09:56

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Hej.

Jag arbetar på heltid för piratrörelsen genom mitt uppdrag som Förbundssekreterare. Det hoppas jag även få förtroendet att göra under den tidsram som du lyfter. Det innebär att den tid jag inte lägger på direkt kampanjande för riksdagsvalet under aug-sept är indirekt kampanjande genom att hantera administration för andras kampanjande.

Så, jag kommer att lägga mycket tid till piratrörelsen under valåret, mer än vad jag t om redan gör i dagsläget.

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291324
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-09, 16:41

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #291372
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mikael Holm - 2013-12-09, 17:48

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?
Hej Mikke.

Jag är uppväxt inom den svenska frikyrkan och hade under min uppväxt ett intresse för att lära mig mer om religioner. Under delar av min gymnasietid höll några polare och jag en ungdomsgård igång via pingst i staden jag är uppväxt i. Jag har inte varit aktiv inom kyrkan sen ~06 men har säkert medlemskap i kyrkan kvar då jag inte aktivt gått ur församlingen.

Jag är av åsikten att religion ska vara helt separerat från staten. Det är det enda riktiga sättet att införa riktig religionsfrihet vilket är något jag gärna ser i världen. Jag ser inget egenvärde att primera kristendom i Sverige bara för att vi av tradition har varit mer kristna än något annat sen 1500-talet.

Det finns en sak inom piratrörelsen som jag genuint stör mig på. Det är det extrema förakt som finns mot tro. De enda åsikter en del pirater kan acceptera är sådana som baserar sig på fakta, att då tro på något utan fakta i handen är då så illa att de måste spy hat och förakt över de med denna tro.

Någonstans behöver man som människa förstå att folk tycker och tänker olika. Gör man inte det så får man problem i vardagen. Religion är en av de sakerna. Jag anser att så länge religion inte skadar någon så ska det vara fritt att ha vilken religion som helst. T ex vårt tyckande emot ickemedicinsk omskärelse är ett exempel på något jag tycker är bra att vi är emot. Vårt tyckande att SST (Nämnden för statligt stöd för trossamfund) ska läggas ner är något jag tycker vi borde riva upp.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Säg till om du vill att jag ska förtydliga något.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Henrik Brändén, Mikke

Mikael Holm
--

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen