Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-01, 13:43

Mattias Bjärnemalm

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 35
Bostadsort: Bryssel/Malmö
Gillar: lakrits, syntmusik, glass, rom, slipsar, färgen rosa, nätfred samt tanken på europeisk upphovsrättsreform

Jag lovade mig själv redan 2010 att jag nästa år skulle kandidera i alla fyra valen för piratpartiet. Så när det nu är dags att sätta listorna är det bara att hugga i och ställa upp.

Vill man läsa mer om min bakgrund kan man kika på den kandidaturstext jag skrev inför EU-valet 2009. Sedan dess har jag hunnit med att jobba för partiet i Europaparlamentet som kontorschef åt Amelia Andersdotter.

(Bilden är tagen av Tess Lindholm och får användas under cc-by)

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290999
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-01, 15:39

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #291006
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-01, 19:02

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291109
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-06, 09:00

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #291258
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-08, 18:27

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets?
Lite beroende på vad man menar med partiets åsikter och hur dessa definieras, men ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?
Svårt att säga. Beror helt på i vilken kontext de diskuteras.

[/QUOTE]Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?[/QUOTE]

Det är så pass beroende av omständigheterna att det knappast går att göra ett generellt svar på frågan. Men utifrån frågans dikotomi blir svaret ja.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #291261
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-08, 19:03

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Det beror helt på vad det är för typ av uppgift. Jag kan dessvärre inte ge ett generellt svar på den frågan.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Även här är det svårt att generalisera, men ska jag göra ett försök är det oftare jag blir stressad när jag upplever att situationen beror på saker utanför min direkta kontroll än om jag upplever att situationen enbart beror på beslut och handlingar som är avhängiga mig själv.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Jag är sällan arg eller upprörd. Jag fick vredesutbrott ibland som väldigt ung och har sedan dess lärt mig att inte uppröras särskilt lätt. Men det som fortfarande ofta får mig ur balans är människor som jag litar på och ser upp till som inte visar sig leva upp till mina förväntningar.

Det som gör mig glad är väldigt mycket; glada människor, hundar, kreativa människor, glass, synthmusik, politiska diskussioner, spel. Det går nästan att säga att glad är mitt normaltillstånd även om jag kanske inte visar det. Uppspelt blir jag väldigt sällan, men ibland när jag kommer på en riktigt bra idé som löser ett problem jag tidigare trodde var oöverkomligt kan jag bli väldigt uppspelt och otålig med att implementera idén.

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Det beror till stor del på vad det är det handlar om. Men normalt skulle jag nog bli positivt förvånad.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Om jag kommer in tidigt i en grupp tenderar jag att få en dominerande roll. Antingen som ledare eller pådrivare eller administratör, beroende på hur andra tar plats i gruppen. I vissa grupper får jag mer av en mentorsroll.

Kommer jag in sent i en grupp som jag känner är väldigt samkörd brukar jag ta en mer avvaktande roll, på gränsen till outsidern.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
De enda konflikter jag haft där jag upplevt att det varit omöjligt att samarbeta är när jag haft en chef som jag upplevt inte varit mottaglig för mina argument då våra syner på problemet bottnat i olika värderingar. Vid de tillfällen (kan på rak arm minnas tre sådana) har jag lämnat gruppen/sagt upp mig från jobbet och gett personen utrymme att lösa problemet på sitt sätt.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Andra brukar inte säga att jag har begränsningar, men det har hänt mer än en gång att folk beskrivit mig som arrogant (vilket jag har förståelse för), kallsinnig (vilket jag inte upplever stämmer), egoistisk (vilket jag nog är i samma utsträckning som de flesta andra), narcissistisk (vilket definitivt stämmer) samt säkert en lång radda andra mer eller mindre smickrande beskrivningar.

Och nej, allt som oftast håller jag inte med, men jag är fullt medveten om att min upplevelse av mig och mina egna motiv alltid kommer skilja sig från andra personers upplevelse av mig och mina motiv.

Det enda som kan avhjälpa det är att alltid försöka vara så öppen om hur jag tänker och varför som möjligt.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag är envis och ger sällan upp bara för att något verkar svårt.

Jag är social och tycker om att försöka påverka människor att dela mina värderingar. Vilket jag även är hyffsat bra på.

Jag är flitig, speciellt när jag sysslar med något som jag verkligen tror på.

Jag är öppen för att inkludera andra i det jag jobbar med och ta råd och stöd från andra.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Stöttande, engagerad, men samtidigt lita på min förmåga att lösa de uppgifter jag tilldelas samt aldrig ställa krav på mig som hen inte är beredd att leva upp till själv.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
hen skulle vara många. Jag gillar att jobba med flera olika kolleger med olika kompetenser och personligheter

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Det beror helt och hållet på vad det är för typ av uppgift.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag skulle vilja ha en grupp som hade en bredd av åsikter och personligheter inom gruppen. Jag tror att det är viktigt att vi har en grupp där alla medlemmar kan känna sig representerad av någon i gruppen. Därför skulle jag lägga över jobbet att sätta ihop gruppen på någon som jag upplevde som mer neutral än jag själv är.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Jag har de senaste fem åren ungefär tränat på att bli mer lyhörd och framför allt bättre på att upptäcka när jag dominerar en grupp eller ett samtal på ett sådant sätt att andra hålls tillbaks från sin fulla potential. Där skulle jag vilja komma längre.

Jag skulle även vilja lyckas överkomma den tendens till olustkänslor jag får av att starta en konversation med någon jag inte känner där jag upplever att jag inte har kontroll på i vilken riktning samtalet kommer utvecklas. En kvarleva från en betydligt mer introvert och blygare jag från en tidigare epok i mitt liv.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Jag har inget drömyrke. Men jag skulle gärna testa att jobba för någon mindre intresseorganisation och vara med och bygga upp den från grunden.

Men ska jag välja något som är mer avlägset från min roll i piratrörelsen så skulle jag säga diskare. Hellre kung i disken än slav i köket.

www.mab.nu
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291319
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-09, 17:40

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #291385
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-09, 20:48

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?
Mestadels positiv.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Mikke

www.mab.nu
Svara med citat
  (#9) Gammal
SatorinVacano Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2012

Länk: #291407
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-10, 12:22

Vilken/vilka frågor förutom fildelning och upphovsrätt tycker du ska PP:s viktigaste inför valet och som kan locka väljare?

Svara med citat
  (#10) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #291422
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Mattias Bjärnemalm - 2013-12-10, 16:57

Citat:
Ursprungligen postat av SatorinVacano Visa inlägg
Vilken/vilka frågor förutom fildelning och upphovsrätt tycker du ska PP:s viktigaste inför valet och som kan locka väljare?
Inför riksdagsvalet tror jag frågan om öppenhet i offentlig förvaltning och synen på kunskap är två ämnen där partiet har en oerhörd bra position att placera sig som en relevant aktör i den allmänna debatten.

www.mab.nu
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är