Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan.

Motion B61: Sakpolitik: Utbildning: Minska Skolklasserna!

Mindre skolklasser så att man lättare kan koncentrera sig.
och uppnå bättre mål i betygen.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:tommys

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Av: JorgenL Yrkande B61-Y02 (Motyrkande) 7 personer gillar    2 personer ogillar

att mötet antar ställningstagandet "Lärartätheten i skolan är generellt sett en viktig faktor för hur väl undervisningen fungerar och för hur väl undervisningen kan individualiseras efter varje elevs behov. Vi vill därför sträva efter att minska klassernas storlek."

Yrkanden

Av: JorgenL Yrkande B61-Y02 (Motyrkande) 7 personer gillar    2 personer ogillar

att mötet antar ställningstagandet "Lärartätheten i skolan är generellt sett en viktig faktor för hur väl undervisningen fungerar och för hur väl undervisningen kan individualiseras efter varje elevs behov. Vi vill därför sträva efter att minska klassernas storlek."

Gilla yrkandeOgilla yrkandeVisa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B61-Y01 (Bortröstad)
Av: tommys
Tillbakadraget yrkande B61-Y04 (Bortröstad)
Av: Svarttusch

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B61-Y03 (Bortröstad)
Av: EnRIz

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #284199
Standard 2013-04-02, 10:25

Jag ogillar yrkande B61-Y01:
att Alla människor ska kunna välja hur stor eller liten klass man vill gå i i skolan. för att kunna uppnå bättre resultat.
Jag har gärna privat lärare i samtliga mina kurser, men jag tror det skulle bli rätt dyrt att fixa.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
RikMatts
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Svarttusch Inte uppkopplad

Svarttuschs avatar

Reg.datum: Mar 2012

Länk: #286037
Standard Sv: Motion B61: Sakpolitik: Utbildning: Minska Skolklasserna! - 2013-04-11, 17:58

Som blivande lärare tycker jag att dagens skolklasser i många fall är för stora och det blir bara värre. När jag gick i mellanstadiet var vi den största klassen på skolan, hela 19 elever. Idag är den vanligare med 25+ elever per klass.

Så ja, skolklasserna behöver minskas. Men jag har svårt att hålla med motionen som den är nu. Dels är det inte rimligt att alla ska kunna välja hur stor klass de ska ha. Det är heller inte säkert att det hjälper att "bara" höja lärartätheten. för det är inte bara problem med att få hjälp i en stor klass, det är också svårt att koncentrera sig.

Det bästa vore om vi kunder sträva efter mindre klasser eller mer lektioner i halvklass.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Svarttusch  
Svara med citat
  (#4) Gammal
simon556 Inte uppkopplad

simon556s avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #284690
Standard Sv: Motion B61: Sakpolitik: Utbildning: Minska Skolklasserna! - 2013-04-03, 20:08

Visst vore det nice med mindre klasser men man behöver någon form av plan för det. Det finns en brist på lärare idag och det blir inte bättre av att säga nu ska vi ha mindre klasser. Man måste då se till att fler utbildar sig till lärare. Platserna på högskolan står idag tomma på grund av att lärare får så otroligt dåliga löner. Så för att göra något åt det så måste man höja lönerna för lärare och då kommer direkt frågan vart ska pengarna till lönena tas från?

kan du sätta ihop ett förslag på hur man ska finansiera en höjning av lärares löner så har du något.

Svara med citat

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

AndersLindbäcks avatar
2013-04-02, 01:27 #5
Inte uppkopplad
att Alla människor ska kunna välja hur stor eller liten klass man vill gå i i skolan. för att kunna uppnå bättre resultat.
Dåligt förmulerat - mindre klasser innebär inte per automatik bättre resultat i skolan.
willenforts avatar
2013-04-02, 02:14 #6
Inte uppkopplad
Sv: Motion B61: Sakpolitik: Utbildning: Minska Skolklasserna! -
Dessutom totalt vansinne. antag att alla väljer att gå i klass med 1 elev. var skall vi trolla fram en ca 30 dubbling av lärarkåren ?
Henry Rouhivuoris avatar
2013-04-03, 20:13 #7
Inte uppkopplad
Det är väl knappast politikers uppgift.
JorgenLs avatar
2013-04-06, 09:41 #8
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B61-Y02:
Detta är i mitt tycke ett bättre yrkande.
Simon Roséns avatar
2013-04-07, 18:19 #9
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B61-Y02:
Pirater ska främja kunskap. Fler lärare per elev är det bästa sättet att förbättra skolan. Det kräver ekonomiska resurser, men det är det värt.
EnRIzs avatar
Gammal EnRIz Erik Einarsson
2013-04-09, 09:46 #10
Inte uppkopplad
Buggat yrkande, om alla kräver privatundervisning uppstår stora problem.
EnRIzs avatar
2013-04-09, 10:03 #11
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B61-Y03:
att lärare som vill kunna undervisa i halvklass ska kunna kräva detta.
Nicholas Miless avatar
2013-04-09, 11:12 #12
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B61-Y02:
Jag ogillar att vara petig, men att höja lärartätheten är faktiskt inte detsamma som att minska storleken på klasserna. Jag är för högre lärartäthet, men att minska storleken på klasserna kan ha sociala konsekvenser som inte tillräckligt utretts i forskning för att jag skall kunna ställa mig bakom det.

Mindre klasser skulle till exempel kunna leda till att avvikande elever exkluderas eller tvingas konformera, eftersom de inte längre har samma möjlighet att välja umgängeskrets på sina egna villkor.
2013-04-10, 15:07 #13
Inte uppkopplad
Yrkar avslag på hela motionen.
Ser den inte som genomförbar
Svarttuschs avatar
2013-04-11, 18:01 #14
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B61-Y04:
att möter antar ställningstagandet: "Piratpartiet ska arbeta för att antalet elever per klass ska minskas"
Henrik Brändéns avatar
2013-04-16, 00:46 #15
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B61-Y04:
att möter antar ställningstagandet: "Piratpartiet ska arbeta för att antalet elever per klass ska minskas"
Lärande sker främst i det direkta mötet lärare-elev. Ju mer tid per elev, desto bättre lärande.
Henrik Brändéns avatar
2013-04-16, 00:47 #16
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B61-Y03:
Orimligt. Vilken lärare föredrar inte det???

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Anton Nordenfur
EnRIzs avatar
2013-04-22, 17:41 #17
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Orimligt. Vilken lärare föredrar inte det???
Tanken med yrkandet är att det tidigare var lagstadgat vilka ämnen som skulle undervisas i halvklass. Jag kan tänka mig att i praktiska ämnen såsom musik, slöjd, hemkunskap och liknande så finns det ett behov av sådant.

Emellertid kommer jag att jämka mig med Yrkande 04/Dra tillbaka mitt yrkande då jag anser att Y04 behandlar det jag vill komma åt, även om det inte är lika specifik som mitt.
EnRIzs avatar
2013-04-22, 18:40 #18
Inte uppkopplad
Rösta ner det, Y04 är bättre.
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är