Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan.

Motion B60: Sakpolitik: Transport: Om infrastruktur, järnväg

För en bättre järnväg måste vi genomföra en del utbyggnader infrastruktur är bra ger jobb och höjd levnadsstandard.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Christoffer Eldengrip

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Av: Christoffer Eldengrip Yrkande B60-Y02 (Motionens ursprungliga yrkande) 15 personer gillar    1 personer ogillar

att Piratpartiet ska driva frågan om ett rikstäckande system för biljetter inom kollektivtrafiken inom länstrafikbolag och det rikstäckande järnvägsnätet.
Av: Christoffer Eldengrip Yrkande B60-Y07 (Motyrkande) 11 personer gillar    1 personer ogillar

att infrastrukturen ägs och förvaltas av staten.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B60-Y01 (Bortröstad)
Av: Christoffer Eldengrip

Av: Christoffer Eldengrip Yrkande B60-Y02 (Motionens ursprungliga yrkande) 15 personer gillar    1 personer ogillar

att Piratpartiet ska driva frågan om ett rikstäckande system för biljetter inom kollektivtrafiken inom länstrafikbolag och det rikstäckande järnvägsnätet.

Gilla yrkandeOgilla yrkandeVisa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B60-Y03 (Bortröstad)

Tillbakadraget yrkande B60-Y04 (Bortröstad)

Tillbakadraget yrkande B60-Y05 (Bortröstad)

Av: Christoffer Eldengrip Yrkande B60-Y07 (Motyrkande) 11 personer gillar    1 personer ogillar

Gilla yrkandeOgilla yrkandeVisa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B60-Y06 (Jämkad med yrkande B60-Y07)

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B60-Y08 (Bortröstad)
Av: RikMatts

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
Det finns inga huvudinlägg på den här motionen än

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

AndersLindbäcks avatar
2013-04-02, 01:24 #2
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B60-Y04:
att Piratpartiet skall driva frågan om ett utbyggt höghastighetsnät som förbinder städerna Oslo, Göteborg, Stockholm, Malmö,Köpenhamn med varandra i en triangel.
För att bilda en triangel så måste man flytta städerna så det blir möjligt.
Christoffer Eldengrips avatar
2013-04-02, 08:56 #3
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B60-Y07:
att att försvinner
2013-04-02, 08:57 #4
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B60-Y06 till fördel för B60-Y07.

Mitt bortjämkade B60-Y06:
Att infrastrukturen ägs och förvaltas av staten.

B60-Y07, som jag tycker bättre om:
infrastrukturen ägs och förvaltas av staten.
2013-04-02, 10:49 #5
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B60-Y02:
att Piratpartiet skall driva frågan om ett rikstäckande system för biljetter inom kollektivtrafiken inom länstrafikbolag och det rikstäckande järnvägsnätet.
En idé som jag också funderat på. Om jag köpt ett månadskort i en stad och åker buss i ett helt annat län så vore det kanon om det fungerade utan problem även där. Hindret är väl att biljetter kostar olika på olika ställen, men någon sorts automatisk kompensering borde ju kunna ske.
Anton Nordenfurs avatar
2013-04-02, 11:28 #6
Inte uppkopplad
Sv: Motion B60: Sakpolitik: Transport: Om infrastruktur, järnväg -
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
att Piratpartiet skall driva frågan om ett utbyggt höghastighetsnät som förbinder städerna Oslo, Göteborg, Stockholm, Malmö,Köpenhamn med varandra i en triangel.
För att bilda en triangel så måste man flytta städerna så det blir möjligt.
Nej.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Christoffer Eldengrip
AndersLindbäcks avatar
2013-04-02, 12:57 #7
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B60-Y01:
att Piratpartiet skall driva att företag utför trafik och konkurrera om resenärer och transportköpare på den svenska järnvägen.
Det finns lokala idella föreningar runt om i sverige som kämpar för sina lokala tågspår. En del bedriver även tågtrafik. Så yrkandet är lite begränsande även om det de gör är mest turisttrafik av museumtyp.
2013-04-02, 15:53 #8
Inte uppkopplad
att Piratpartiet skall driva att företag utför trafik och konkurrera om resenärer och transportköpare på den svenska järnvägen.
Vill vi verkligen att partiet ska driva företag i sitt namn? Partiet kan möjligen ta initiativ till att starta företag.
2013-04-02, 15:57 #9
Inte uppkopplad
varför just de städerna? Det finns hur många platser som helst som skulle behöva bättre kommunikationer. Likna byapolitik tycker jag.
Henrik Brändéns avatar
2013-04-02, 23:45 #10
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B60-Y03:
att Piratpartiet skall driva ett påskyndande av utbyggnaden av järnvägen mellan Murjek-Riksgränsen, Sundsvall-Gävle, Jönköping-Nässjö, Alingsås-Göteborg, Skånerunt
Alldeles för detaljerat! Varför just dessa sträckor och inte andra? Har vi inte bra svar på den frågan ska vi inte peka ut dem.
Henrik Brändéns avatar
2013-04-02, 23:49 #11
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B60-Y04:
Stockholm - Oslo - Köpenhamn/Malmö bildar en triangel. Behöver höghastighetsnät för att konkurrera med flyg.
Henrik Brändéns avatar
2013-04-02, 23:50 #12
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B60-Y05:
att Piratpartiet skall driva frågan om att under mandatperioden 2014-2018 förverkliga Öresund Circle line.
Finns många andra minst lika angelägna sträckningar.
JorgenLs avatar
2013-04-05, 22:33 #13
Inte uppkopplad
att Piratpartiet skall driva frågan om ett rikstäckande system för biljetter inom kollektivtrafiken inom länstrafikbolag och det rikstäckande järnvägsnätet.
Jag tycker grundiden verkar bra men hur ska det gå till rent konkret ifall trafiken är utlejd till konkurrerande företag som inte har något intresse för att hjälpa folk åka med konkurrenterna...
JorgenLs avatar
2013-04-05, 22:35 #14
Inte uppkopplad
att Piratpartiet skall driva ett påskyndande av utbyggnaden av järnvägen mellan Murjek-Riksgränsen, Sundsvall-Gävle, Jönköping-Nässjö, Alingsås-Göteborg, Skånerunt
För detaljerat. Vi ska inte ge oss in i den typen av detljdiskussioner ifall vi inte har 100% koll på varför just de och inte alla andra önskade och säkert välmotiverade projekt.
Henry Rouhivuoris avatar
2013-04-05, 22:38 #15
Inte uppkopplad
Vadå Alingsås - Göteborg... Göteborg - Borås - Jönköping är sträckan som är planerad.

Hur som helst AVSLAG för att det är detaljreglering som åsyftas. Håll fingrarna borta.
2013-04-10, 15:05 #16
Inte uppkopplad
Yrkande B60-Y02 samt Yrkande B60-Y07 Bifall.

Angående yrkande Yrkande B60-Y05
att Piratpartiet skall driva frågan om att under mandatperioden 2014-2018 förverkliga Öresund Circle line.

Detta ser jag mer som en kommunalfråga än en på riksdagsnivå.
RikMattss avatar
2013-04-12, 23:09 #17
Inte uppkopplad
Hög hastighet är inget att sträva efter om det sker på bekostnad av komfort och utsikt och betraktar människor som kollin.
RikMattss avatar
2013-04-12, 23:16 #18
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B60-Y08:
att medlemsmötet anser att det skall vara Piratpartiets politik att södra delen av Inlandsbanan åter sätts i stånd så att stopp någonstans lättare kan routas runt enligt förebild av Internet.
Vi gillar Internet. Bland annat för hur det är redundant uppbyggt och motståndskraftigt, resilient, mot störningar. Också järnvägsnäten bör följa samma princip, så att stopp någonstans kan routas runt.
JorgenLs avatar
2013-04-13, 00:22 #19
Inte uppkopplad
Re: Motion B60: Sakpolitik: Transport: Om infrastruktur, järnväg -
Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg
att medlemsmötet anser att det skall vara Piratpartiets politik att södra delen av Inlandsbanan åter sätts i stånd så att stopp någonstans lättare kan routas runt enligt förebild av Internet.
Vi gillar Internet. Bland annat för hur det är redundant uppbyggt och motståndskraftigt, resilient, mot störningar. Också järnvägsnäten bör följa samma princip, så att stopp någonstans kan routas runt.
Problemet med jämförelsen är att det går med ljusets hastighet att routa runt fel på internat, men max 180 km/h att routa runt trasiga kontaktledningar.

Det är alltså inte en giltig jämförelse, och vi bör ha ordentliga kalkyler för att veta var järnvägsinvesteringar ger bäst avkastning. Vi bör alltså avstå från att peka ut specifika bandelar tills vi har såna kalkyler.
Henrik Brändéns avatar
2013-04-14, 09:56 #20
Inte uppkopplad
Citat:
Och vilken trafik (förutom den mellan Östersund och Stockholm) skulle kunna ledas om via södra delen av inlandsbanan? Vem vid sina sinnens fulla bruk vill ta vägen över Kristinehamn-Mora-Sveg-Östersund om man ska från Stockholm till Hudiksvall? På en Inlandsbana vars högsta hastighet på många ställen ligger långt under 80 km/h? (Såvida man inte river den gamla banan och bygger en ny...)
Henrik Brändéns avatar
2013-04-16, 00:45 #21
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B60-Y08:
Även en inlandsbana renoverad till 1960 års standard skulle inte ha någon sådan funktion i dagens järnvägsnät.
RikMattss avatar
2013-04-16, 08:26 #22
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Och vilken trafik (förutom den mellan Östersund och Stockholm) skulle kunna ledas om via södra delen av inlandsbanan?
Gods. När ställverket i Hallsberg hade stopp häromåret fick godstrafiken norrut stora problem. Persontrafik har faktiskt aldrig varit lönsam ens när banan var ny.
Henrik Brändéns avatar
2013-04-16, 09:39 #23
Inte uppkopplad
Citat:
Gods. När ställverket i Hallsberg hade stopp häromåret fick godstrafiken norrut stora problem. Persontrafik har faktiskt aldrig varit lönsam ens när banan var ny.
Det har du naturligtvis rätt i. Klantigt av mig att bara tänka persontrafik. Det blir ändå ett ogillande för mig, eftersom jag inte tror vi ska ta ställning för konkreta spårsträckor. Däremot skulle jag gärna rösta för ett förslag om att man ger ökad vikt åt redundans och reciliens när man prioriterar mellan nya projekt. (Det har ju dessutom en säkerhetspolitisk dimension, som hade stor betydelse när järnvägsnäten planerades för 150-100 år sedan, men som numera helt ignoreras...)
2013-04-18, 10:10 #24
Inte uppkopplad
Kanske ett språkligt fel men det lilla "att" som ligger mellan "driva" och "företag" gör att betydelsen blir "att företag utför trafik och konkurrera om resenärer och transportköpare på den svenska järnvägen." och att piratpartiet driver en politisk linje där detta blir möjligt, eller är vi för statliga monopol? Rätta gärna om detta är fel.
2013-04-25, 06:55 #25
Inte uppkopplad
Piratpartiet är ett politiskt parti och inte ett företag.
coopdots avatar
2013-04-28, 13:27 #26
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Deep Blue Visa inlägg
En idé som jag också funderat på. Om jag köpt ett månadskort i en stad och åker buss i ett helt annat län så vore det kanon om det fungerade utan problem även där. Hindret är väl att biljetter kostar olika på olika ställen, men någon sorts automatisk kompensering borde ju kunna ske.
Du skulle fortfarande behöva köpa enkelbiljetter när du åker utanför månadskortets zon. Månadskort med giltighet för hela Sverige skulle förmodligen kosta flera tusen kronor.

Det finns redan samarbeten mellan län se t.ex. Trafik i Mälardalen.

Enkelbiljetter är inte fy skam det heller. Det skulle förenkla en hel del om man slapp ha reskassan uppdelad på flera kort.

--
Peter Eriksson i Strängnäs.
Dick Thoréns avatar
2013-05-11, 00:02 #27
Inte uppkopplad
Jag tycker att det skall vara enkelt för den enskilda människan att verka på Internet och att det ligger i linje med vad PP står för. Detta är då en sak som kan förenkla för den enskilda människan!
agnessons avatar
Gammal agnesson Ansvarig forumgruppen
2013-05-11, 16:42 #28
Inte uppkopplad
att Piratpartiet ska driva frågan om ett utbyggt höghastighetsnät som förbinder städerna Oslo, Göteborg, Stockholm, Malmö,Köpenhamn med varandra i en triangel.
Var finns det beräkande underlaget som bör ligga till grund för detta? Vi ska väl basera vår politik på kunskap, inte på någon slags tro att det kanske är bra.
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är