![]() ![]() |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet | Visningsalternativ |
Proposition P31: Sakpolitik: Om bidragssystemen för ideella organisationer
Bakgrund
Efter valet 2010 drogs slutsatsen att partiet måste bredda sin politik och undersöka hur våra gemensamma värderingar kan tillämpas på fler politikområden än våra ursprungliga kärnområden. Höstmötet 2011 antog en arbetsform för detta, där medlemsmöten antar sakpolitiska ställningstaganden, från vilka styrelsen sedan kan redigera fram program för olika sakområden. Tillsammans med principprogrammet utgör dessa sedan vårt partiprogram. Styrelse och ledning har sedan dess bevakat den diskussion som förts, och genom breddningsbloggen skapat nya fora för den. Därtill har gamla programtexter gått genom. Alla tänkbara sakpolitiska ställningstaganden som därmed identifierades samlades i ett dokument, som presenterades för styrelse och medlemmar i början av sommaren. Utifrån detta har styrelsen sedan arbetat fram en rad sakpolitiska propositioner, som täcker många viktiga politikområden: vård, utbildning, innovation + jobb, mångfald, rättssäkerhet, kultur, konstitution och forskning. I några viktiga områden läggs dock inga förslag till detta möte (ekonomi, socialförsäkringar, utrikespolitik, försvar) delvis för att tiden inte räckt, men också för att vi upplever att diskussionen i områdena utvecklas, och att ett samlat grepp därför bör vänta. Överväganden På vårmötet 2012 antogs flera ställningstaganden, som rör det offentligas bidrag till ideella organisationer och deras verksamheter:
Proposition från: styrelsen |
Så funkar det!
Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.
Ursprungligt yrkande
Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..
Tilläggsyrkande
Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.
Motyrkande
Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.
Motivering till yrkanden
Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.
Dra tillbaka yrkande
Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.
Lyfta yrkande
Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.
Jämka dig
Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.
Huvudinlägg
I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Gilla/ogilla yrkanden
Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.
Gilla inlägg i diskussionen
Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.
Hur vi röstar
Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.
|
Yrkanden |
Det finns inga huvudinlägg på den här motionen än |
att mötet antar ställningstagandet: "Reformering av bidragssystemen till ideella organisationer till ett mer enhetligt system som ger stöd på samma villkor oavsett vilket typ av verksamhet en organisation ägnar sig åt."Detta borde också vara bra för att kunna få bort olika incitament till bidragsfusk, exempelvis de inom politiska ungdomsförbund: Fifflet med ungdomsförbundens medlemsantal
Mer pengar, mer makt Förbundens motivation att fuska har varit att ett högt medlemsantal ger högre statsbidrag, eftersom bidraget baseras på antalet medlemmar. En annan motivation är att ett högt antal medlemmar har gett ökat inflytande på partistämmorna. Dagens regler för statsbidrag gör det intressantare för de större förbunden att fuska. Ung Vänster och SSU ligger i en storleksklass för sig. Men även moderaternas och kristdemokraternas ungdomsförbund kommer upp i medlemssiffror som berättigar till både en fast klumpsumma och ersättning per medlem och lokalförening. Övriga får bara en fast klumpsumma. |
att mötet antar ställningstagandet: "Reformering av bidragssystemen till ideella organisationer till ett mer enhetligt system som ger stöd på samma villkor oavsett vilket typ av verksamhet en organisation ägnar sig åt."Detta är helt fel. Skall en ungdomsorganisation få samma stöd som en organisation som t.ex. jobbar för hemlösa ?
Jag ogillar yrkande P31-Y01:
att mötet antar ställningstagandet: "Reformering av bidragssystemen till ideella organisationer till ett mer enhetligt system som ger stöd på samma villkor oavsett vilket typ av verksamhet en organisation ägnar sig åt."Detta är helt fel. Skall en ungdomsorganisation få samma stöd som en organisation som t.ex. jobbar för hemlösa ? Absolut inte tycker jag. Stödet bör utgå ifrån vad organisationen gör - och inte hur den gör det - men någon blev fel i transkriberingen gissar jag. |
att mötet antar ställningstagandet: "Reformering av bidragssystemen till ideella organisationer till ett mer enhetligt system som ger stöd på samma villkor oavsett vilket typ av verksamhet en organisation ägnar sig åt."Denna attsats är en av de farligare attsatserna jag sett under detta medlemsmöte. Denna attsats är enligt mig farlig då den har en risk att gå igenom eftersom medlemmar inte kommer att inse varför det är en riktigt dålig attsats.
"oavsett vilket typ av verksamhet" fattar jag som att oavsett om den ideella organisationen är en ungdomsorganisation, en idrottsorganisation eller en musikorganisation, så skall den få bidrag för tex välgörenhetsidkande om organistionen bedriver välgörandet och ansluter sig till grundläggande principer om respekt för mänskliga rättigheter och olika människors livsval. Och bidrag för andra saker enligt andra liknande kriterier.
Det är alltså handlingen det ska utgå ifrån, inte vilken titel eller vilket antal medlemmar organisationen har som skall avgöra om föreningen får bidrag och hur mycket den ska få. Men jag sitter inte i styrelsen så det är bättre att en styrelsemedlem berättar hur det ligger till. |
att mötet antar ställningstagandet: "Reformering av bidragssystemen till ideella organisationer till ett mer enhetligt system som ger stöd på samma villkor oavsett vilket typ av verksamhet en organisation ägnar sig åt."Här läser folk detta yrkande som en hornbeklädd liten herre läser bibeln!
oavsett vilket typ av verksamhet en organisation ägnar sig åt.Jag tycker nog att det är skillnad på dom sakerna tyvärr.
Och om man är ense med styrelsen om huvudprincipen men rädda för att någon läsare kan komma att tolka ordet "verksamhet" i yrkandet på ett annat sätt än jag, som läser in "typ av verksamhet", så skulle jag rekommendera att man stödjer yrkandet nu, och sedan lägger ett förslag till vårmötet om att förbättra formuleringen ytterligare.
Det vi vinner på att tydligt visa att våra ställningstaganden om bidrag till religiösa organisationer grundar sig på en grundsyn på föreningsbidrag att de inte ska vara specialriktade mot olika organisationstyper är betydligt mer än vi förlorar på att några läsare kan tolka ordet "verksamhet" på ett annat sätt än avsett. I synnerhet om vi är ense om vad det är vi menar med formuleringen. |
Jag håller med dig i ambitionen med motionen Henrik, men även fast jag tycker att det är tråkigt så har jag svårt att läsa att dessa två skrivelser betyder samma sak.
oavsett vilket typ av verksamhet en organisation ägnar sig åt.Jag tycker nog att det är skillnad på dom sakerna tyvärr. ![]() |
Reformering av bidragssystemen till ideella organisationer till ett mer enhetligt system som har samma kriterier för olika former av stöd till alla organisationstyper. |
Reformering av bidragssystemen till ideella organisationer till ett mer enhetligt system som har samma kriterier för olika former av stöd till alla organisationstyper. |
2) Ingenstans i detta yrkande står att bidraget ska ges utifrån ett enda kriterium. Det står att vi ska sträva i riktning mot att bidragen ska ges utifrån samma villkor (kriterier) oavsett vilken organisationstyp det är frågan om. Dvs kan en religiös ungdomsorganisation få bidrag för att de organiserar lägerverksamhet för barn ska en idrottsförening eller en politisk organisation (eller en pensionärsorganisation) kunna få samma bidrag på samma villkor (typ samma bidrag per deltagare och dag och samma krav på verksamheten för detta). Vi kan naturligtvis bara röra oss i den riktningen om vi samtidigt försöker föra ihop utdelandet av pengar till ideella organisationer till färre av statsförvaltningens många olika händer. |
Och om man är ense med styrelsen om huvudprincipen men rädda för att någon läsare kan komma att tolka ordet "verksamhet" i yrkandet på ett annat sätt än jag, som läser in "typ av verksamhet", så skulle jag rekommendera att man stödjer yrkandet nu, och sedan lägger ett förslag till vårmötet om att förbättra formuleringen ytterligare.
|
Skulle något i stil med följande lösa de problem ni kritiker ser?
Citat:
|
Jag tror det är bra att det finns ett stop för ändringar så att mötet har tid att upptäcka fel, så som nu gjorts. Även "små förbättringar" kan introducera felaktigheter. Man kan fundera över om man bör få dra tillbaka yttranden men även där kan uppstå problem. En person kan lägga ett yrkande majoriteten vill bifalla för att sedan dra tillbaka det i sista stund och därmed förhindra att mötet får igenom sin vilja.
|
Man kan inte ha yrkanden som bara de invigda förstår innebörden av, man måste kommunicera dem till allmänheten effektivt också. /QUOTE]
Nej nej nej. Jag blir så ledsen varje gång jag upptäcker att processen för vårt breddningsarbete inte gått fram. Medlemsmötet antar yrkanden. Dessa lagras. Sedan paketeras de i en formulering av styrelsen och/eller ledningen och sedan kommuniceras de utåt. Vi ska inte skicka våra ställningstaganden rakt upp och ner i ett pressmeddelande. Och vi äger själva tolkningsföreträde vad de innebär. Det finns absolut inget som helst skäl att avslå ett förslag på sakpolitiskt ställningstagande enbart för att man tycker att det bör formuleras på ett annat sätt. För det kommer ändå formuleras om och sättas i ett sammanhang innan det kommuniceras utåt. |
Piratpartiet äger tolkningsföreträde på den politik som de driver. Det vill säga hur ett pressmeddelande skrivs angående text som antagits. Motståndare kan ju givetvis göra en halmgubbe, så texterna som står på hemsidan bör vara tydliga där det krävs tydlighet.
|
Att mötet ersätter ställningstagandet: "Reformering av bidragssystemen till ideella organisationer till ett mer enhetligt system som ger stöd på samma villkor oavsett vilket typ av verksamhet en organisation ägnar sig åt."
med
“Piratpartiet, i syfte att skapa ett mer rättvist bidragssystem där alla typer av ideella organisationer får samma villkor att förhålla sig till, anser att bidragssystemen till alla ideella organisationer ska ersättas med ett mer enhetligt system där dom ideella organisationerna ges bidrag enligt samma villkor och regelverk när dom uppfyller dom olika bidragsgrundade kriterierna som behöver uppfyllas för att kunna få olika bidrag.”
![]() |
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
Visningsalternativ | |
|
|