Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 10:31

Jag har som Piratpartimedlem alltid funderat på följande som andra i denna tråd påpekat.

Vi i Piratpartiet är ju ett parti som ställer oss frågandes till dagens upphovsrättssystem och på själva driften av vår hemsida samt forum så ställer jag mig i detta fall följande frågor.

1. Micro$oft är det företag som har gått i maskopi med film och musikindustrim och gladeligen implemeterar DRM via Windows Mediaplayer etc man stöttar DRM fullt ut i sitt eget WMA format. Windows Vista lär ju innehålla ett och annat för att hindra kopiering. Är det då försvarbart ut piratideologisk synvinkel sett att köra hemsida och forum och andra funktioner på closedsource (kommersiella) programvaror? (Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)

2. Jag undrar rent tekniskt om det är så blodigt svårt att konvertera och göra om våra funktioner till öppen källkods plattform?

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #72347
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 10:33

Jahapp… *harkel* i så fall yrkar jag på att…

Citat:
Styrelsen ska under det kommande året:

Verka med målsättningen att ha 25000 medlemmar den 1 juni 2009.

Bygga upp en välfylld webb-shop.

Stödja lokala kampanjer.

Utföra de centrala kampanjer som styrelsen bedömer är befogade.

Delta i Almedalsveckan 2007.

Påbörja koordination med Europas övriga Piratpartier inför valet till EU-parlamentet 2009.

Detta är alltså Mårtens förslag utökat med den sists punkten.

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #72348
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 10:40

Citat:
Daniel Gustafsson (2007-Apr-22)Micro$oft är det företag som har gått i maskopi med film och musikindustrim och gladeligen implemeterar DRM via Windows Mediaplayer etc man stöttar DRM fullt ut i sitt eget WMA format. Windows Vista lär ju innehålla ett och annat för att hindra kopiering. Är det då försvarbart ut piratideologisk synvinkel sett att köra hemsida och forum och andra funktioner på closedsource (kommersiella) programvaror? (Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)
Även om jag gillar (och skapar) öppen programvara ser jag inte att frågan har någon stark koppling till vårt trefrågeprogram. Kanske om DRMandet hade direkt inverkan på serverfunktioner, men det finns väl inget behov av att ”uppgradera” servrarna till Vista? Dessutom är det en fråga som drivs av existerande krafter på EU-nivå.

Att flytta över PP:s webb till öppna system vore kanske trevligt, om det inte visade sig medföra markanta kostnader (vilket beror på faktorer som tillgång till licenser, om fler datorer kommer att användas i fortsättningen, samt kunskap bland de som driver systemen och mån av tid för att genomföra en övergång) - men jag ser det som en driftsfråga.

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72349
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 10:42

Citat:
Daniel Gustafsson (2007-Apr-22)(Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)
Lite uppenbart att ha en piratkopierad mailserver eftersom det syns vad man använder. Upphovsrättsfascisten ser ju att den måste vara piratad, om än dom inte kan bevisa det, men det räcker för anmälan till BSA eftersom PP är en juridisk person.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72351
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 10:43

Citat:
Daniel Gustafsson (2007-Apr-22)Jag har som Piratpartimedlem alltid funderat på följande som andra i denna tråd påpekat.

Vi i Piratpartiet är ju ett parti som ställer oss frågandes till dagens upphovsrättssystem och på själva driften av vår hemsida samt forum så ställer jag mig i detta fall följande frågor.

1. Micro$oft är det företag som har gått i maskopi med film och musikindustrim och gladeligen implemeterar DRM via Windows Mediaplayer etc man stöttar DRM fullt ut i sitt eget WMA format. Windows Vista lär ju innehålla ett och annat för att hindra kopiering. Är det då försvarbart ut piratideologisk synvinkel sett att köra hemsida och forum och andra funktioner på closedsource (kommersiella) programvaror? (Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)

2. Jag undrar rent tekniskt om det är så blodigt svårt att konvertera och göra om våra funktioner till öppen källkods plattform?

1. Det finns en relativt nystartad tråd i ämnet här där de praktiska förhållanden beskrivs när det gäller vilka programvaror vi använder. Man kan alltså ändra forumet, om det är någon som har kompetens och ork att ta tag i det.

Det finns dessutom möjlighet att vid nästa uppgradering av Drupal (hemsidan) integrera drupals forum-mjukvara med själva siten, och "pensionera" den nuvarande.

I korthet - det finns alla möjligheter att förändra - så länge någon kan och vill göra det.

Jag vill dock säga, eftersom jag råkar ut för diskussionen själv när jag fixar till trycksaker osv: Var och en som vill bidra måste få möjlighet att göra det med de verktyg som de kan och känner sig bekväma i. Att vara alltför restriktiv, i fråga om programvaror osv, innebär BEGRÄNSNINGAR. Begränsningar som i praktiken gör det svårare att få till saker, helt enkelt för att ingen kan utföra nya saker, eftersom de inte kan programmen.

2. Tror att den blev besvarad ovan - men för den som kan, är det säkert skitenkelt! Och som sagt, man är välkommen att bidra med den kunskapen och engagemanget om man vill!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72350
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 10:43

Citat:
TeirdeZ (2007-Apr-21)Håller inte med. En ökad styrning uppifrån riskerar minska de lokala organisationernas inflytande över sin verksamhet.
Håller med, och därmed vill jag ändra en punkt i Mårtens förslag (och behålla Ahruman punkt) således lyder mitt förslag:

Citat:
Styrelsen ska under det kommande året:

Verka med målsättningen att ha 25000 medlemmar den 1 juni 2009.

Bygga upp en välfylld webb-shop.

Verka för att underlätta och stödja organiseringen av piratpartiet på lokalplanet så att självständig kontinuerlig aktivitet bedrivs på fler orter och i större omfattning än idag.

Utföra de centrala kampanjer som styrelsen bedömer är befogade.

Delta i Almedalsveckan 2007.

Påbörja koordination med Europas övriga Piratpartier inför valet till EU-parlamentet 2009.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#7) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #72352
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 10:45

Citat:
Ahruman (2007-Apr-22)
Citat:
Daniel Gustafsson (2007-Apr-22)Micro$oft är det företag som har gått i maskopi med film och musikindustrim och gladeligen implemeterar DRM via Windows Mediaplayer etc man stöttar DRM fullt ut i sitt eget WMA format. Windows Vista lär ju innehålla ett och annat för att hindra kopiering. Är det då försvarbart ut piratideologisk synvinkel sett att köra hemsida och forum och andra funktioner på closedsource (kommersiella) programvaror? (Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)
Även om jag gillar (och skapar) öppen programvara ser jag inte att frågan har någon stark koppling till vårt trefrågeprogram. Kanske om DRMandet hade direkt inverkan på serverfunktioner, men det finns väl inget behov av att ”uppgradera” servrarna till Vista? Dessutom är det en fråga som drivs av existerande krafter på EU-nivå.

Att flytta över PP:s webb till öppna system vore kanske trevligt, om det inte visade sig medföra markanta kostnader (vilket beror på faktorer som tillgång till licenser, om fler datorer kommer att användas i fortsättningen, samt kunskap bland de som driver systemen och mån av tid för att genomföra en övergång) - men jag ser det som en driftsfråga.

Visst det kan kanske vara en fråga om driftsfråga, men kostnadsmässigt sett, det argumnetet köper jag inte. Att köpa en server hos exempelvis Dell blir ALLTID dyrare med Windows OS än Linux OS, så ekonomiskt blir det i inköp alltd billigare med Linux än Windows

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Andreas Svensson Inte uppkopplad

Andreas Svenssons avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #72353
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 10:48

Citat:
...jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater
Även fast jag förespråkar att man ska leva som man lär ser jag inte det som ett rimligt alternativ. Tvärtom måste vi vara mycket noga med att se till att ha licenser för de produkter vi använder, för att inte ge kritiker en chans att komma år oss. Den politik vi står för har inte slagit igenom ännu.

Dessutom anser jag att man kan köra lagliga MS-produkter utan att det strider mot vår ideologi. Jag gör det själv. Det händer också att jag köper både CD- och DVD-skivor.

Andreas Svensson
Lokal samordnare
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Svensson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72361
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 11:13

Frågan har gått till votering och tråden är därför stängd.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
09. Fastställande av verksamhetsplan för 2009 Stefan Flod Handlingar till Ung Pirats ordinarie förbundskongress 2009 0 2009-02-27 19:30
19: Val av verksamhetsplan, budget Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 1 2007-04-22 13:28
Budget- och verksamhetsplan Rick Falkvinge Redovisning etc 5 2007-04-21 11:02
27. Fastställande av verksamhetsplan, budget Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 1 2006-04-09 13:02
19. Fastställande av verksamhetsplan, budget Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 4 2006-04-09 11:04