Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 09:18

Jävulskt irriterande...

Mitt tilläggsyrkande på verksamhetsplanen gick inte igenom, men jag kommer göra ett nytt, mer planerat försök till nästa årsmöte, det blir ett nyårslöfte...

Svara med citat
  (#2) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #175761
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 09:26

Citat:
Björn Felten (2009-Oct-25)Det är ju begripligt att styrelsen inte vill ha en, som de upplever, jobbig revisor, så därför röstar de hellre på osynliga, eller åtminstone mindre högljudda, personer.

Ja, det är begripligt, det som är mindre begripligt är avslaget på förslaget att minst en av revisorerna ska vara auktoriserad och ha erfarenhet. Det är inte så lite anmärkningsvärt i ett läge då man saknar ansvarsfrihet.

Att vi mister din översyn, Björn, är en stor förlust. Vi behöver fler av dig, inte färre.

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #175767
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 09:38

Citat:
Björn Felten (2009-Oct-25)Det kan ju bero på en klar miss i våra stadgar, nämligen att styrelsemedlemmarna har rösträtt i medlemsmötena. Med sina -- numera -- tio röster får de ju stor inverkan på alla omröstningar, med tanke på hur många röstande vi brukar ha.
Så länge vi har medlemsmöten får vi nog finna oss i att samtliga medlemmar normalt har rösträtt, med undantag för frågor om ansvarsfrihet och liknande där vi har ett personligt jävsförhållande. Om vi hade en tiopotens fler deltagare i mötet skulle det inte heller vara ett problem.

Jag är själv förvånad (och inte överdrivet upprymd) över resultatet, för min ambition med att ställa upp i båda valen var att ge medlemmarna så många alternativ som möjligt att välja mellan, och fullbesatta poster i stället för vakanser (jag har saknat suppleanterna). Nu kunde jag inte förutse utfallet av nomineringarna, och jag ville hur som helst inte dra tillbaka någon kandidatur av taktiska skäl sedan antalet revisorer beslutats, utan jag försöker sätta medlemsviljan före allt annat. Då blir det ibland ett resultat som ingen är riktigt nöjd med.

Det är ett nytt revisorsval om bara ett halvår. Då hoppas jag att det finns ännu fler kandidater (nickar åt valberedningen) så att jag med gott samvete kan trappa ned mitt engagemang centralt och lägga större vikt vid det lokala partiarbetet.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal
Gunnar_ Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #175775
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:15

Citat:
Johan mlg Karlsson (2009-Oct-25)
Citat:
Da_Nerd (2009-Oct-25)Han har tjatat, ropat och bumpat i den tråden outtröttligt under året, kan inte skylla på honom för att saker och ting inte är färdiga i tid!

Jag håller med. Att han inte verkar få fortsatt förtroende är bara helt obegripligt.
+1

Att dessutom bara 49 av 50000+ medlemmar orkat masa sig till "röstlokalen" gör mig riktigt nedstämd

Svara med citat
  (#5) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #175779
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:20

Citat:
Björn Felten (2009-Oct-25)
Citat:
Johan mlg Karlsson (2009-Oct-25)Jag håller med. Att han inte verkar få fortsatt förtroende är bara helt obegripligt.

Tack båda två!

Det kan ju bero på en klar miss i våra stadgar, nämligen att styrelsemedlemmarna har rösträtt i medlemsmötena. Med sina -- numera -- tio röster får de ju stor inverkan på alla omröstningar, med tanke på hur många röstande vi brukar ha.

Senaste gången jag kollade var iofs Styrelsen också medlemmar. Att styrelsen inte ska ha rösträtt när alla andra medlemmar har det vore befängt. Dessutom kan din logik appliceras på vilken grupp medlemmar som helst.

Det är i sådana fall bättre att försöka få upp antalet röstande i medlemsmötena.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Urban Koistinen Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #175784
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:29

Ordet "inte" felstavat:

Står:

willenforts yrkande:

- att om frågan om ansvarsfrihet inhe har tagits på ett medlemsmöte innan 1/1 2010 skall styrelsen automatiskt anses inte ha fått ansvarsfrihet.

Borde stå:

willenforts yrkande:

- att om frågan om ansvarsfrihet inte har tagits på ett medlemsmöte innan 1/1 2010 skall styrelsen automatiskt anses inte ha fått ansvarsfrihet.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Daniel Flöijer Inte uppkopplad

Daniel Flöijers avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #175787
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:32

Citat:
Björn Felten (2009-Oct-25)Det kan ju bero på en klar miss i våra stadgar, nämligen att styrelsemedlemmarna har rösträtt i medlemsmötena. Med sina -- numera -- tio röster får de ju stor inverkan på alla omröstningar, med tanke på hur många röstande vi brukar ha.

Det är ju begripligt att styrelsen inte vill ha en, som de upplever, jobbig revisor, så därför röstar de hellre på osynliga, eller åtminstone mindre högljudda, personer.

Jag har inga invändningar mot ditt arbete som revisor. Den förvirring som rådigt mellan revisorerna och styrelsen verkar i mina ögon båda parter bär en del av ansvaret för.

Det här uttalandet från dig tycker jag är väldigt magstarkt. Har styrelseledamöterna talat om för dig hur de har röstat, eller sitter du och gör antaganden för att du är bitter?

Jag instämmer även med att styrelsen bör ha rösträtt precis som alla andra medlemmar, förutom i frågor som direkt rör dem själva (tex ansvarsfrihet).

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #175788
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:34

Citat:
samface (2009-Oct-25)Ja, det är begripligt, det som är mindre begripligt är avslaget på förslaget att minst en av revisorerna ska vara auktoriserad och ha erfarenhet. Det är inte så lite anmärkningsvärt i ett läge då man saknar ansvarsfrihet.
Jag röstade nej på nånting pga att det stod att det behövdes 5 års erfarenhet. Det tycker jag ar ett onödigt krav som skulle slå orättvist.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #175789
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:35

Citat:
Urban Koistinen (2009-Oct-25)Ordet "inte" felstavat:

Står:

willenforts yrkande:

- att om frågan om ansvarsfrihet inhe har tagits på ett medlemsmöte innan 1/1 2010 skall styrelsen automatiskt anses inte ha fått ansvarsfrihet.

Borde stå:

willenforts yrkande:

- att om frågan om ansvarsfrihet inte har tagits på ett medlemsmöte innan 1/1 2010 skall styrelsen automatiskt anses inte ha fått ansvarsfrihet.

Fixat.

Svara med citat
  (#10) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #175790
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:36

Citat:
Gunnar_ (2009-Oct-25)Att dessutom bara 49 av 50000+ medlemmar orkat masa sig till "röstlokalen" gör mig riktigt nedstämd

Vilket är en siffra att jämföra med Parleys 63 deltagare och värt att tänka på när man pratar om hur mycket mer "tillgängligt" forumet är än att träffas AFK...

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bra diskussioner om politik John Nilsson Övrig piratpolitik 0 2007-06-14 15:56
Diskussioner på usenet Henry Rouhivuori Övrig diskussion 0 2006-04-12 00:13
Diskussioner, presentationer Rick Falkvinge Valsedlar 2006 (STÄNGD) 32 2006-04-09 23:16
Diskussioner Richie Nomineringar till Styrelsen 22 2006-04-03 15:19
Avskaffandet av upphovsrätten, våran utveckling, och allt snack om dyra mediciner... TiXiR Kultur och upphovsrätt 3 2006-01-13 19:28