Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-04, 23:42

P39-Y02 och P39-Y05 är inte förenliga. P39-Y02 säger jättetydligt att det ska vara en lista. Eller?

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JPAnderson

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#2) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #282958
Standard Sv: Fel i voteringsordning - 2012-11-04, 23:49

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Det beror väl på vilket syfte man ser med de lokala föreningarna? Personligen ser jag att de självklart bör ha ansvar för kommun och landstingsval eftersom det är lokala frågor. Vilken roll de bör ha i lokala listor till riksdagsvalet om vi beslutar att ha sådana är dock inte alls givet eftersom föreningsindelningen på vissa håll inte överlappar med valkretsindelningen.
Rent alltmänt - dvs i flera andra partier - så har traditionellt lokala föreningarna ansvar för lokala riksdagslistorna. Det är upp till de lokala föreningarna att bestämma vilka personer de anser bäst representerar länet i riksdagen och därför röstar man om sådant lokalt.

Så det är normalt de lokala medlemmarna som även bestämmer hur riksdagslistan ser hur - så skedde även i Piratpartiet i riksdagsvalet 2010. Även om då lokalt == distrikten och med restriktionen att då fanns även 10 toppkandidater som fick - i mitt tycke oförtjänt mycket - plats på alla lokala listor med.

Så mitt yrkande är enligt traditionen i Piratpartiet och i flera andra partier.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#3) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #282960
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-04, 23:53

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
P39-Y02 och P39-Y05 är inte förenliga. P39-Y02 säger jättetydligt att det ska vara en lista. Eller?
Y05 är ett ändringsyrkande på den biten på Y02 som säger att inga lokala listor skall finnas med

Notera att Y02 genom det sätt det är skrivet är svårt att skriva ett mera normal ändringsyrkande på då själva yrkandet hänvisar till en textmassa.

Det är därför mitt förslag om att Y02 skall finnas med i båda alternativet:

Dvs antingen Y02 som skrivet eller Y02 ändrat med tilläggen i Y05 + Y08.

Därför som jag föreslog en voteringsordning med Y02 med i båda alternativen.

Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #282962
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-05, 00:06

Vill man minimera antalet voteringspass är kanske dock Henrys förslag bättre. Dvs avsluta den omröstning som gäller Y02 mot Y05 och i nästa pass köra:

Y02 mot avslag

och separat

Y05 + Y08(om den överlever) mot avslag.

Då kan det hela avgöras med 1 voteringspass till.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010

Länk: #282963
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-05, 00:09

Anders uppmärksammar ett problem i den voteringsordning mötet bestämt som inte förutsågs av någon när den var öppen för diskussion.
Den uppkomna situationen kan ge ett utfall som blir ett "ickebeslut" i huvuddelen av de frågeställningar propositionen ställer till mötet avseende processen för framtagningen av valsedlarna, vilket är otillfredsställande då propositionen är en tydlig begäran till mötet från styrelsen att bestämma hur processen ska se ut. Det är inte bra om den utmynnar i att frågan inte får något tydligt svar pga att voteringsordningen blev suboptimal.

Presidiet har funderat noga på hur en mera korrekt voteringsordning i den här propositionen skulle sett ut och kommit fram till nedanstående ordning (tyvärr är mötet nu redan i voteringspass 3 och detta kan därför inte genomföras):

Vp1
Vp1b: P39-Y05 + P39-Y03 mot P39-Y03
Vp1a: P39-Y04 + P39-Y05 mot P39-Y04
Vp1c: P39-Y10 mot P39-Y11
Vp1d: P39-Y01 mot P39-Y02

Vp2
Vp2a: Vinnande Vp1b mot Vinnande Vp1a

Vp3
Vp3a: Vinnande Vp1c + Vinnande Vp2a mot Vinnande Vp2a
Vp3b: P39-Y09 mot Avslag
Vp3c: P39-Y08 mot Avslag (Tas endast hänsyn till om beslut tas som innebär lokala listor)

Vp4
Vp4a: Vinnande Vp1d mot Vinnande Vp3a

Vp5
Vp5a: Framvaskat mot Avslag

Yrkandet P39-Y05 borde som vi ser det betraktats som ett ändringsförslag till styrelsens bägge förslag med lokala listor avseende hur de lokala listorna ska tas fram, inte som ett fullständigt motförslag, och alltså i ett tidigt läge ställts mot avslag som ett ändringsyrkande. Om det godkänts så skulle därefter mötet haft att ta ställning till vilket de föredrog av P39-Y01 / P39-Y02 / (P39-Y03 + P39-Y05) / (P39-Y04 + P39-Y05).

I det nuvarande läget ser vi det som att mötet i vart fall sagt att det föredrar en central lista med schultze (P39-Y02) framför "Lokala listor och en central lista med shulze" (P39-Y04), och framför "Lokala listor och en central lista" (P39-Y03) .

Det vi behöver veta är om saken kommit i ett annat läge med Anders ändringsyrkande, dvs (P39-Y03 + P39-Y05), dvs om mötet tycker så pass mycket bättre om (P39-Y03 + P39-Y05) än enbart P39-Y03 att den har större stöd än P39-Y02, och likadant för (P39-Y04 + P39-Y05).

Vi skulle kunna lösa den uppkomna situationen genom att låta voteringsordningen gå vidare så som mötet beslutat den, och låta styrelsen tolka det slutgiltiga beslutet, men vi upplever det som otillfredsställande ifall resultatet riskerar att bli att mötet lämnar ifrån sig ett otydligt beslut i en fråga där styrelsen så pass tydligt bett om mötets input. Om P39-Y05 skulle vinna och P39-Y02 falla, så blir det mesta av processen upp till styrelsen att besluta.

Eftersom vi måste betrakta P39-Y05 som ett ändringsyrkande, så har alltså inte mötet haft möjlighet att ta ställning till de med P39-Y05 modifierade förslagen om lokala listor, och vi har därför en tanke om att avbryta den pågående omröstningen och i Vp4 ställa P39-Y02 mot (P39-Y03 + P39-Y05) och mot (P39-Y04 + P39-Y05) i en flervals acceptvotering, där det kan prövas vilket av dessa mötet faktiskt föredrar.

Vi vill gärna ha feedback på en sådan lösning.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Plux

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #282967
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-05, 00:21

Med tre alternativ riskeras att ett beslut uteblir då inte passen räcker till. Jag undrar måste P39-Y04 vara med i lösningen då den avslogs tidigare?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #282971
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-05, 00:35

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Med tre alternativ riskeras att ett beslut uteblir då inte passen räcker till. Jag undrar måste P39-Y04 vara med i lösningen då den avslogs tidigare?
Skillnaden mellan P39-Y04 och P39-Y03 var bara 3 röster när de voterades om, och det är svårt att veta om modifieringen via Y05 skulle gjort skillnad i den omröstningen, därför är det rimligt att bägge de modifierade varianterna får prövas. Jag tror (och hoppas) att skillnaden mellan förslagen är sådan att folk kommer att vara tydliga med vilket/vilka de föredrar om det blir en sådan flervalsvotering. I en acceptvotering är det ju dessutom bara att det vinnande alternativet ska ha flest röster, vara det mest accepterade, dvs inte någon 50% gräns, den kommer sen i framvaskningsomröstningen när helheten ska beslutas.

OM det ändå skulle bli lika i ett sånt fall så får vi bordlägga frågan och vänta med att avgöra den till vårmötet. Den tidigaste tidpunkten som nämns är ju Henriks förslag om november nästa år, så jag tror inte att det är ett oöverkomligt problem om så skulle ske.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #282973
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-05, 00:39

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Skillnaden mellan P39-Y04 och P39-Y03 var bara 3 röster när de voterades om, och det är svårt att veta om modifieringen via Y05 skulle gjort skillnad i den omröstningen, därför är det rimligt att bägge de modifierade varianterna för prövas. Jag tror (och hoppas) att skillnaden mellan förslagen är sådan att folk kommer att vara tydliga med vilket/vilka de föredrar om det blir en sådan flervalsvotering. I en acceptvotering är det ju dessutom bara att det vinnande alternativet ska ha flest röster, vara det mest accepterade, dvs inte någon 50% gräns, den kommer sen i framvaskningsomröstningen när helheten ska beslutas.

OM det ändå skulle bli lika i ett sånt fall så får vi bordlägga frågan och vänta med att avgöra den till vårmötet. Den tidigaste tidpunkten som nämns är ju Henriks förslag om november nästa år, så jag tror inte att det är ett oöverkomligt problem om så skulle ske.
Ja, okej jag är med så långt. Trodde bara att alla beslut måste tas med över 50%.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#9) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #282978
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-05, 01:24

P39-Y05 kan även vara ett ändringsyrkande på P39-Y02 - dvs en förändring av den som säger att man centralt inte skall bry sig i hur lokala organisationer gör.

Givet att en 3 delad omröstning är att inte föredra och att motförslagen är redan bortröstade så vore det enklare med

vp 4

P39-Y05 (+P39-Y08) mot avslag i vp4

vp5

Endast om P39-Y05 överlever:

P39-Y02 mot P39-Y05 (+P39-Y08 om den överlever vp3)+ P39-Y02

Svara med citat
  (#10) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #282980
Standard Sv: 013. Fel i voteringsordning - 2012-11-05, 01:26

vill speciellt peka på att P39-Y05 säger att det är upp till de LOKALA organisationerna att avgöra om man skall ha lokala listor eller ej och att den därför faktiskt är motyrkande mot alla yrkandena P39-Y01-5

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är