Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:02

Valberedningen har presenterat ett förslag till styrelse som finns mer att läsa om i den här tråden. Där finns också presentationer.

Detta block är avsett för att mötesdeltagare ska kunna ställa frågor till valberedningens nominerade personer. Eventuella ytterligare nomineringar, som inte kommer från valberedningen, kommer under nästa punkt.

Citat:
ValberedningenRick Falkvinge - ordförande, kan endast väljas ett år i taget

Christian Engström - vald sedan förra årsmötet på ytterligare ett år

Bo Leuf - kassör, två år

Mårten Fjällström - styrelseledamot, två år

Björn Odlund - styrelseledamot, ett år

Stefan Flod - suppleant, ett år

Jan Lindgren - suppleant, två år

Kl 16 öppnas en tråd för den som vill presentera / fråga ut ytterligare nomineringar. Kl 17 öppnas votering om styrelse.

Svara med citat
  (#2) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #72164
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:12

Jag, som föreslagen ordförande, skulle faktiskt vilja passa på att fråga mina mednominerade vad de anser vara sin största styrka.

För att föregå med exempel ser jag min egen största styrka i sättet jag kombinerar teknikförståelse och ledarskap.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72165
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:12

Min fråga till valberedningen lyder: Vad har ni för åsikt om könsfördelningen inom styrelsen?

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#4) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #72166
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:13

...och varför inte den största svagheten samtidigt?

Jag är en urusel förhandlare.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72168
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:23

Björn Odlund:

Med anledning av "Relakks" förra året:

Skall styrelsen besluta mer själva eller skall medlemsmöten hållas i större omfattning?

Vad anser du?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #72169
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:24

Citat:
Gustav Nipe (2007-Apr-21)Min fråga till valberedningen lyder: Vad har ni för åsikt om könsfördelningen inom styrelsen?

Vet inte riktigt vad du menar när du frågar efter en åsikt? Tycker personligen att det är skittrist (på ren svenska) att det inte är en jämn könsfördelning bland de aktiva piratpartisterna. Men nu är det som det är, och därför ser styrelsen ut som den gör också. Jag hoppas och tror att det kommer att förändra sig framöver.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#7) Gammal
philler Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2007

Länk: #72172
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:29

Vad tycker de nominerade är deras hjärtefråga som de kommer driva som styrelsemedlemmar?

/ Peter Hillerström

Svara med citat
  (#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #72173
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:30

en poll på forumet ca en vecka innan ev styrelsemöte för om styrelsemötet bör besluta om att förelägga en medlemsomröstning kan ju vara en ide om det är något som inte är akut och som många medlemmar kan ha ojektioner till.. men i övrigt har jag stort förtoende till rick o christian att de fattar sunda o vettiga beslut...

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#9) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #72174
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:32

Kommentar från medlem angående könsfördelning:

Jag tycker illa om att man ska försöka konstruera en styrelse med en viss könsfördelning. Det borde vara viktigare att man väljer personer efter kompetens och enligt frågan om de *vill* vara med i styrelsen.

Det vore förkastligt om en av medlemmarna i det här förslaget byttes ut mot en kvinna *enbart* för att försöka jämna ut könsfördelningen. Det tycker jag visar på förakt mot både kvinnor och män.

Nu vill jag dessutom understryka att könsfördelningen i styrelsen i någon mån motsvarar medlemsfördelningen. Jag har för mig att kanske 5-10% av piratpartiets medlemmar är kvinnor. (Statistiken som visar exakt värde är nere just nu, det här kommer från vad jag minns.) Mot den grunden är en styrelse av den här storleken bestående av alla män ungefär lika jämställd som en med en kvinna och resten män.

Om vi bara jämnar ut könsfördelningen i resten av partiet hoppas jag att styrelsens könsfördelning på ett lämpligt vis automatiskt kommer att återspegla denna. Men som det är nu med partiets könsfördelning ser jag inte detta som ett problem.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #72176
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:36

Ska hålla koll på ekonomin givetvis.

Styrka: noggrannhet, bred erfarenhet och tekniskt kunnande, blir inte bländad/avledd av tekniksnacket kring övervakningsteknik.

Svaghet: vill kanske väl ofta tro att "sådär dumt kommer väl ingen att besluta"

Hjärtefråga lutar mer och mer åt integritet, dvs bristen på: hur snabbt vi verkar bli av med allt vad privatliv och självbestämmande heter.

Som yrkesskribent och författare har jag annars mest tittat på hur copyright (inte) fungerar för de som faktiskt skapar verken.

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedningens förslag till det extrainsatta årsmötet Mårten Fjällström Piratstudenterna i Uppsala 0 2009-04-15 11:21
Valberedningens nominering av styrelse Kadelake Nomineringar 6 2009-03-04 11:35
Valberedningens förslag till förtroendeposter verksamhetsåret 2009 Knastrasa Ung Pirats förbundskongress 2009 2 2009-02-22 20:05
00b. Valberedningens förslag till styrelse och revisorer Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 23 2006-04-09 11:33
15. Presentation och utfrågning av valberedningens kandidater till ny styrelse Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 49 2006-04-08 17:02