Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-21, 21:41

Citat:
Ken Rabelius (2007-Apr-21)Mjukvaran är så klart fri-programvara så det behöver man inte lägga ner pengar på
Både forumet och mailservern verkar köras på windos, vilket knappast är open source.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #72298
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-21, 21:41

Citat:
Ken Rabelius (2007-Apr-21)Mjukvaran är så klart fri-programvara så det behöver man inte lägga ner pengar på

Nej.

Piratpartiets IT-drift körs till stor del på korrekt licensierad Microsoft-programvara. Windows 2003, Microsoft SQL Server, Exchange, IIS. Det här forumet t.ex. är skrivet i ASP.Net.

Bör dock tilläggas att vissa delar körs på fri programvara också. www2 (vår huvudsakliga webbserver) kör Apache på något för mig okänt operativsystem, och webbsidan är skriven med Drupal.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72302
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-21, 21:58

<DIV>okej....det var halft som halft meant som ett dåligt skämt..........nåja. </DIV><DIV></DIV><DIV>Om man skippa microsoft licenserna skulle PP kunna spara ytterligare pengar istället för att slänga de till microsoft.</DIV><DIV></DIV><DIV>kanske inte är så enkelt att man bara kan byta hur som helst, men det vore bra om det gick.</DIV>
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Aewheros Inte uppkopplad

Länk: #72303
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-21, 22:01

Nu ska jag vara riktigt grinig och i sann Stallman anda bestämt hävda att fri programvara och "open source" inte alls är samma sak.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #72304
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-21, 22:04

Postfix fungerar utmärkt under Linux.

Enkelt att lägga till smtp-auth, oxå.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #72309
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-21, 22:30

Citat:
Ken Rabelius (2007-Apr-21)<DIV>okej....det var halft som halft meant som ett dåligt skämt..........nåja. </DIV><DIV></DIV><DIV>Om man skippa microsoft licenserna skulle PP kunna spara ytterligare pengar istället för att slänga de till microsoft.</DIV><DIV></DIV><DIV>kanske inte är så enkelt att man bara kan byta hur som helst, men det vore bra om det gick.</DIV>
Det är billigare om och endast om någon lägger ner obetald tid på att genomföra ett korrekt byte. “Linux: free as in kittens”, som det heter.

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #72310
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-21, 22:48

<DIV>oki, men som jag fattat står sevrarna hemma i ett privat boende. skulle då inte någon kunnig person inom partiet kunna göra bytet? </DIV><DIV></DIV><DIV>Jag bara spånar på möjligheterna och vet inte ett dugg vilka förutsättningar som finns. så var inte för hårda i gensvaret </DIV>
Svara med citat
  (#8) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #72320
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 00:50

Jag tror det finns en del trådar om Piratpartiets användande av pyttemjuk-produkter. Om man vill fixa till det i fri mjukvara är det bara att vända sig till Rick.

Det har inte inkommit så många synpunkter på verksamhetsplanen, så jag tar och yrkar på det jag skisserade upp, inte minst för att jag inte riktigt förstår vad styrelsens förslag till beslut är från den länkade tråden:

Citat:
Styrelsen ska under det kommande året:

Verka med målsättningen att ha 25000 medlemmar den 1 juni 2009.

Bygga upp en välfylld webb-shop.

Stödja lokala kampanjer.

Utföra de centrala kampanjer som styrelsen bedömer är befogade.

Delta i Almedalsveckan 2007.

Och bara för att vara tydlig, att det står "styrelsen ska" innebär inte att det är ett exklusivt uppdrag till de personer som ingår i styrelsen. Med vår typ av organisation handlar det mer om att "organisationen ska", det vill säga om sakerna ska bli av så krävs det att alla hugger in. Men det är ju som det brukar vara.

Edit: fel taggar.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #72324
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 01:44

alltid bra om alla som vill kan ta en aktiv roll. oavsett om det är sätta upp infoblad på samhället eller påverka partiet via forumet. det tycker är väldigt bra.
Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72335
Standard RE: 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget - 2007-04-22, 09:25

Citat:
Mårten Fjällström (2007-Apr-21)Men lite mer explicit skrivning är nog bra att ha, så jag försöker speca upp det som ändå finns. Budgeten ger ju en del ledning, så om vi tar med det som finns specat där:

Jag håller med om detta, och skulle även vilja ha med att påbörja koordinationen med europeiska PP inför EP2009. (En del av detta står i verksamhetsberättelsen, hur nuvarande aktiviteter fortsätter in i strategiska målsättningar. Lite oorganiserat, kanske.)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
09. Fastställande av verksamhetsplan för 2009 Stefan Flod Handlingar till Ung Pirats ordinarie förbundskongress 2009 0 2009-02-27 19:30
19: Val av verksamhetsplan, budget Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 1 2007-04-22 13:28
Budget- och verksamhetsplan Rick Falkvinge Redovisning etc 5 2007-04-21 11:02
27. Fastställande av verksamhetsplan, budget Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 1 2006-04-09 13:02
19. Fastställande av verksamhetsplan, budget Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 4 2006-04-09 11:04