Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 14:37

Citat:
philler (2007-Apr-21)Vad tycker de nominerade är deras hjärtefråga som de kommer driva som styrelsemedlemmar?

Jag har tre frågor som jag drivit, och fortsätter att driva, hårt:

det första är naturligtvis politiken som sådan.

Den andra är platthet i organisationen och ett väldigt stort individuellt mandat. Man kan kalla det för "frihet under ansvar". Att alla får agera till den nivån att det inte är ok att be om lov.

Det tredje är att jag tänker mycket i termer av hur vi bygger och stärker gruppen och rörelsen. Vi är vana vid sekundbeslut, men det här är ett arbete på lång sikt.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72178
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 14:38

Citat:
Henry Rouhivuori (2007-Apr-21)Björn Odlund:

Med anledning av "Relakks" förra året:

Skall styrelsen besluta mer själva eller skall medlemsmöten hållas i större omfattning?

Vad anser du?
I ideologiska frågor tycker jag att det är viktigt att man har rörelsen/medlemmarna med sig (som jag uppfattar är fallet idag) så där är medlemsomröstningar/medlemmsmöten viktiga. I frågor gällande strategi etc ser jag det som att man inte kan vara lika fastlåst, men om man kan vara öppen så är det en fördel.

(Generellt kan även tänka mig att man ser över hur röstningar får gå till, men det handlar nog om att se över stadgar generell i så fall).

Om jag skall kommentera Relakks-frågan sepcifikt, så tycker jag att beslutet i sig var rätt, men att man hade kunnat försöka förankra det bättre (bland medlemmarna gick ju inte gärna men kanske bland region- eller valkretsledarna).

Var det svar på din fråga?

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#3) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #72179
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 14:39

Apropå könsfördelningen, då är det viktigare att få bättre fördelning bland medlemskapet än att ensidigt se till styrelsens sammansättning. Vi hade rätt bra fördelning bland riksdagskandidaterna med tanke på detta.

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #72181
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 14:42

Styrka: Jag har nog alltid sett mig lite som en second-in-command som agerar bollplank och förtydligar och visar saker ur en annan synvinkel än som kommer med de initiala ideérna. Dessutom är tycker jag att jag har större fallenhet för att försöka lista ut hur man skall försöka nå de mål man satt upp än att fundera ut vilka mål det faktiskt är man borde försöka nå.

Svaghet: Kan nog vara för att gruppens sammanhållning är god (vilket iofs inte är dåligt i sig) i lite för hög utsträckning.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72183
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 14:43

Björn:

Ja, det är ett svar.

Jag har förståelse att akuta grejer inte kan tas via medlemsmöten pga av tidsbrist.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #72186
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 14:49

Tuffa frågor.

Citat:
philler (2007-Apr-21)Vad tycker de nominerade är deras hjärtefråga som de kommer driva som styrelsemedlemmar?

Ung Pirat Förbundet är en stark hjärtefråga.

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-21)Jag, som föreslagen ordförande, skulle faktiskt vilja passa på att fråga mina mednominerade vad de anser vara sin största styrka.

Jag engagerar mig i mycket praktiskt piratarbete både lokalt och i övriga Sverige. Att ta tag i och driva igenom projekt, arrangemang och aktiviteter är nog min styrka.

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-21)...och varför inte den största svagheten samtidigt?

Debatterar på tok för lite på forumet. Antar att jag är mer praktisk av mig.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Länk: #72189
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 14:55

Styrka: Är uppfinningsrik och kreativ och försöker hela tiden att hitta nya lösningar på problem (både nya och gamla) för att göra saker så effektiva som möjligt.

Svaghet: Backar ibland undan från fighter lite för lätt.

Hjärtefråga: Den frågan jag vill lyfta fram just nu är integritetsfrågan. Vi har redan blivit etablerade som ett fildelarparti och har just nu en bra chans att äga integritetsfrågan både i media och allmänheten. Det tycker jag är nåt vi ska trycka på i alla fall det närmaste året. Sen har vi bara tre frågor politiskt och det gör att man hinner med alla tre utan större problem.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
  (#8) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #72191
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 14:58

Det känns i dagsläget som att just könsfördelningen är en fråga vi sjkuta framför oss. Engagemanget tycker jag ska avgöra

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#9) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #72195
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:04

Inte för att jag på något sett tvivlar på Ricks engagemang eller framåtanda. Jag undrar bara lite hur mycket tid och kraft han orkar lägga då han nu även arbetar. Säger han att han orkar och vill, så är det givetvis något jag verkligen vill se. Men jag tänkte om han behövde avlastas lite. Kanske två "språkrör" i så fall? Jag vet inte riktigt vad det är jag försöker säga, så ... antar att Christian redan har och hoppaskommer att fåen sådan roll även i framtiden

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72196
Standard RE: 09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse - 2007-04-21, 15:06

Det återstår väl lite att se, eftersom det här var första arbetsveckan. Men jag kan säga att jag definitivt upplever att jag redan har hjälp av alla andra aktivister runt omkring mig. Jag hade aldrig orkat dra det här lasset själv.

Sedan kan jag också säga att den aktivitetsnivån som varit nu på våren är väldigt indikativ på en mellanvalsperiod - det är inget problem att kombinera med ett 40-timmarsarbete. Däremot planerar jag någon annan lösning när juni 2009 närmar sig.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedningens förslag till det extrainsatta årsmötet Mårten Fjällström Piratstudenterna i Uppsala 0 2009-04-15 10:21
Valberedningens nominering av styrelse Kadelake Nomineringar 6 2009-03-04 10:35
Valberedningens förslag till förtroendeposter verksamhetsåret 2009 Knastrasa Ung Pirats förbundskongress 2009 2 2009-02-22 19:05
00b. Valberedningens förslag till styrelse och revisorer Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 23 2006-04-09 10:33
15. Presentation och utfrågning av valberedningens kandidater till ny styrelse Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 49 2006-04-08 16:02