Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Dosmas Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Vad innebär upphovsrätt? - 2006-06-04, 05:08

Jag är en person som ofta vill tolka saker strikt, så jag ifrågsätter ofta hur olika företeelser defineras och benämns.

Jag ställer mig frågan, vad innebär "upphovsrätt" ?

Jo det innebär (enligt min strikta, trångsynta och naiva tolkning):

Rätten att vara upphovsman till sina egna alster

Dock innebär det inte:

Rätten att bestämma över sina egna alster.

Vad innebär det då att vara upphovsman? Jo, att vara den erkända skaparen, inget mer.

Således:

* upphovsrätt borde vara något lika självklart som yttrandefrihet. Upphovsrätten bör aldrig någonsin upphöra. Man är upphovsman hur länge sedan det än är man skapade alstret, och hur länge sen det än är man själv levde!

* rätten att bestämma över sina egna alster bör diskuteras: överväger samhällsnyttan i att uppmuntra skapande samhällsnyttan i att inte hindra annat skapande? (Här är det ju klart var PP står, och där står givetvis jag med.)

Jag är medveten om att det här kan tolkas som endast orddefinition, men jag är övertygad om att de ord man använder och den klang man ger dem påverkar oss mer än vi tror!
  Skicka ett meddelande via ICQ till Dosmas Skicka ett meddelande via AIM till Dosmas Skicka ett meddelande via MSN till Dosmas  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #26565
Standard RE: Vad innebär upphovsrätt? - 2006-06-04, 11:22

Tja rent praktiskt är jag faktiskt lite emot att man bara ska kunna ta äran för sitt alster... Folk ska faktiskt ha en rätt som e legalt försvarbar för att kunna livnära sig på det dem gör (att det idag råkar vara upp till 70 år efter dem dör låter dock helt sjukt enligt mig)

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Kristofer Pettersson Inte uppkopplad

Kristofer Petterssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #26740
Standard RE: Vad innebär upphovsrätt? - 2006-06-04, 15:14

Upphovsrätt och pantent lag var ursprungligen till för att öka samhällets produktivitet genom att minska vinsten hos hemliga sällskap som genom sina hemligheter kunde göra sådant som ingen annan kunde göra. Ett totalt upplösande av upphovsrätt kommer sannolikt att leda till att hemligheter blir mer värdefulla igen.

Jag tror att vi behöver ett bättre fokus på hur vi belönar nya ideer. Det är inte helt lätt. Alla nya ideer är inte lika värdefulla och vad menas egentligen med en 'ny idé'? Efter ett antal år av matematikstudier har jag insett att nya idéer är väldigt sällsynta och dessutom är nya idéer oftast så svåra att förstå att endast en speciallist har chans att känna igen den.

Tillämpningen av idéer verkar dock kunna varieras friskt. Kanske ska det finnas en tydligare skiljelinje mellan tillämpningen av en idé och konstruktionen av den?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad innebär besluten som togs? Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 17 2009-10-26 03:05
Hur man kan visa vad integritet egentligen innebär Ken Rabelius Affischer, flyers, klistermärken osv. 0 2009-04-20 23:07
Vad innebär medlemskap? LoL Övrig diskussion 0 2009-04-18 00:00
Vad innebär medlemskap? Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 2 2008-09-01 21:08
Innebär HDTV slutet för videon? GNStudios Kultur och upphovsrätt 4 2007-03-20 07:51