Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har avslagit motionen.

Motion B26: Sakpolitik: Näringspolitik: Liberalisera Systembolaget

Det hör inte till partiets kärnfrågor, det handlar inte om vård,skola eller omsorg, eller hur vi ska lösa finanskrisen, det lär inte ens väcka intresse hos media, men jävlar vad gott det vore med kall öl en fredagskväll när man inte vill gå på krogen. Att bekämpa alkoholmissbruk är förstås viktigt, men hur många alkoholister avstår från att dricka bara för att ölen är ljummen? Och är inte bunkring ett klart kännetecken på alkoholmissbruk? De enda som drabbas av Systembolagets moralism är vanliga människor med sunda alkoholvanor. Att bekämpa missbruk måste vara en uppgift för vårt lands vårdinstanser. Låt oss trimma lite av Systembolagets restriktionsfett och låta vuxna människor avgöra själva om de är mogna nog att avnjuta välkyld alkohol, till och med efter klockan åtta.

Nicholas Miles
Anton Nordenfur

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Nicholas Miles

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B26-Y01 (Jämkad med yrkande B26-Y03)
Av: Nicholas Miles
Tillbakadraget yrkande B26-Y03 (Jämkad med yrkande B26-Y05)
Av: Anton Nordenfur
Tillbakadraget yrkande B26-Y05 (Bortröstad)

Tillbakadraget yrkande B26-Y02 (Jämkad med yrkande B26-Y04)
Av: Nicholas Miles
Tillbakadraget yrkande B26-Y04 (Jämkad med yrkande B26-Y06)
Tillbakadraget yrkande B26-Y06 (Bortröstad)

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B26-Y07 (Tillbakadraget)
Av: Per Ghosh
Tillbakadraget yrkande B26-Y09 (Yrkandet ligger inte inom motionens område och tas därför inte upp till votering)
Av: Spam

Tillbakadraget yrkande B26-Y08 (Yrkandet ligger inte inom motionens område och tas därför inte upp till votering)
Av: Irena

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010

Länk: #289522
Standard Sv: Motion B26: Sakpolitik: Näringspolitik: Liberalisera Systembolaget - 2013-10-20, 17:04

Motionen handlar om liberalisering av Systembolagets verksamhet, B26-Y08 samt B26-Y09 handlar bägge om att det statliga monopolet på alkoholförsäljning ska ändras. Presidiet anser därför att yrkandena ligger utanför motionens område och kommer därmed inte att inkludera dem i sitt förslag till voteringsordning.

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Henrik Brändéns avatar
2013-10-07, 20:50 #3
Inte uppkopplad
Sv: Motion B26: Sakpolitik: Näringspolitik: Liberalisera Systembolaget -
Vi beslöt på höstmötet 2011 behandla sakpolitik så att medlemsmötet antar ställningstaganden, som sedan ställs samman i en lista, och används av styrelsen för att skriva sakpolitiska program. De ställningstaganden som tagits under de senaste tre mötena har alla skett genom yrkanden på formen

att
medlemsmötet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker skall ha öppet kvällar och alla helgdagar, när det är ekonomiskt hållbart"

Så länge yrkanden ser ut på det sättet blir det tydligt exakt vilken text som ska föras in i listan över ställningstaganden, och den som upprättar listan behöver inte göra några egna tolkningar av saken. Jag skulle därför vädja till motionären att justera sina yrkanden till den formen.
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-07, 20:52 #4
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B26-Y03:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker skall ha öppet kvällar och alla helgdagar, när det är ekonomiskt hållbart".
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-07, 20:53 #5
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B26-Y04:
att Piratpartiet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker utrustas med kylskåp för sina försäljningsvaror, när det är ekonomiskt hållbart".
Nicholas Miless avatar
2013-10-07, 20:54 #6
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B26-Y01 till fördel för B26-Y03.

Mitt bortjämkade B26-Y01:
Piratpartiet skall verka för att Systembolagets butiker skall ha öppet kvällar och alla helgdagar, när det är ekonomiskt hållbart

B26-Y03, som jag tycker bättre om:
medlemsmötet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker skall ha öppet kvällar och alla helgdagar, när det är ekonomiskt hållbart".
Nicholas Miless avatar
2013-10-07, 20:54 #7
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B26-Y02 till fördel för B26-Y04.

Mitt bortjämkade B26-Y02:
Piratpartiet skall verka för att Systembolagets butiker utrustas med kylskåp för sina försäljningsvaror, när det är ekonomiskt hållbart

B26-Y04, som jag tycker bättre om:
Piratpartiet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker utrustas med kylskåp för sina försäljningsvaror, när det är ekonomiskt hållbart".
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-07, 20:55 #8
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Vi beslöt på höstmötet 2011 behandla sakpolitik så att medlemsmötet antar ställningstaganden, som sedan ställs samman i en lista, och används av styrelsen för att skriva sakpolitiska program. De ställningstaganden som tagits under de senaste tre mötena har alla skett genom yrkanden på formen

att
medlemsmötet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker skall ha öppet kvällar och alla helgdagar, när det är ekonomiskt hållbart"

Så länge yrkanden ser ut på det sättet blir det tydligt exakt vilken text som ska föras in i listan över ställningstaganden, och den som upprättar listan behöver inte göra några egna tolkningar av saken. Jag skulle därför vädja till motionären att justera sina yrkanden till den formen.
Fixat! Tack för att du sade till.
2013-10-07, 21:29 #9
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B26-Y03:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker skall ha öppet kvällar och alla helgdagar, när det är ekonomiskt hållbart".
Tycker man skall tillåta försäljning av alkoholhaltiga drycker i affärer.
agnessons avatar
Gammal agnesson Ansvarig forumgruppen
2013-10-07, 21:44 #10
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B26-Y04:
att Piratpartiet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker utrustas med kylskåp för sina försäljningsvaror, när det är ekonomiskt hållbart".
Detta innebär i så fall att i princip öl, cider, sprit och vitt vin ska vara kylskåpskall för att inte gynna vissa tillverkare.

Att lägga till "ekonomiskt hållbart" gör det svårt för oss som parti att argumentera mot våra motståndare. Vad tycker vi, egentligen?
agnessons avatar
2013-10-07, 21:45 #11
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B26-Y03:
Gäller det enskilda butiker eller samtliga butiker?

Att lägga till "ekonomiskt hållbart" gör det svårt för oss som parti att argumentera mot våra motståndare. Vad tycker vi, egentligen?
Mabs avatar
Gammal Mab
2013-10-07, 21:54 #12
Inte uppkopplad
om ni formulerar om yrkandet som att "det ska inte finnas några hinder för systembolagets butiker att ha öppet kvällar och helger" skulle det bli en bra motion.
Mabs avatar
Gammal Mab
2013-10-07, 21:58 #13
Inte uppkopplad
Jag tror att systembolaget är bättre än svenska staten på att avgöra om de ska sälja vissa varor kylda. Jag ser inte behovet av en sådan här reglering.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Tommten
AndersLindbäcks avatar
2013-10-07, 22:10 #14
Inte uppkopplad
Icke politisk fråga
Henrik Brändéns avatar
2013-10-08, 08:36 #15
Inte uppkopplad
Låt alkoholisternas familjemedlemmar behålla sin enda fridag!
Henrik Brändéns avatar
2013-10-08, 08:38 #16
Inte uppkopplad
Håller med i sak, men tycker det är detaljpetande, där jag inte ser någon direkt koppling till våra grundvärden.
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-08, 11:09 #17
Inte uppkopplad
Citat:
Låt alkoholisternas familjemedlemmar behålla sin enda fridag!
När jag växte upp i ett fem med en alkoholiserad förälder var det knappast så att hen lät bli att dricka på helger. Att bunkra alkohol är ett klassiskt tecken på alkoholism, och att alkoholister dricker på helgerna förhindras inte av att systemet har stängt.
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-08, 11:10 #18
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B26-Y05:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: "Det ska inte finnas några hinder för Systembolagets butiker att ha öppet kvällar och helger."
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-08, 11:10 #19
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B26-Y03 till fördel för B26-Y05.

Mitt bortjämkade B26-Y03:
medlemsmötet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker skall ha öppet kvällar och alla helgdagar, när det är ekonomiskt hållbart".

B26-Y05, som jag tycker bättre om:
medlemsmötet antar ställningstagandet: "Det ska inte finnas några hinder för Systembolagets butiker att ha öppet kvällar och helger."
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-08, 11:13 #20
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B26-Y06:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: "Det ska inte finnas några hinder för Systembolagets butiker att utrustas med kylskåp för sina försäljningsvaror.".
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-08, 11:14 #21
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B26-Y04 till fördel för B26-Y06.

Mitt bortjämkade B26-Y04:
Piratpartiet antar ställningstagandet: "Systembolagets butiker utrustas med kylskåp för sina försäljningsvaror, när det är ekonomiskt hållbart".

B26-Y06, som jag tycker bättre om:
medlemsmötet antar ställningstagandet: "Det ska inte finnas några hinder för Systembolagets butiker att utrustas med kylskåp för sina försäljningsvaror.".
2013-10-08, 15:23 #22
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B26-Y05:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: "Det ska inte finnas några hinder för Systembolagets butiker att ha öppet kvällar och helger."
Ogillar eftersom jag anser att frågan ligger för långt från våra kärnfrågor.
2013-10-08, 15:23 #23
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B26-Y06:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: "Det ska inte finnas några hinder för Systembolagets butiker att utrustas med kylskåp för sina försäljningsvaror.".
Ogillar eftersom jag anser att frågan ligger för långt från våra kärnfrågor.
Henrik Brändéns avatar
2013-10-08, 17:19 #24
Inte uppkopplad
Varje kväll en alkoholist inte har sprit kvar är ett andningshål för hens familj.
Henrik Brändéns avatar
2013-10-08, 17:21 #25
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
När jag växte upp i ett fem med en alkoholiserad förälder var det knappast så att hen lät bli att dricka på helger. Att bunkra alkohol är ett klassiskt tecken på alkoholism, och att alkoholister dricker på helgerna förhindras inte av att systemet har stängt.
Och jag har varit gäst i flera alkoholisthem på den tid det fortfarande var lördagsstängt, där kvinnan varit överlycklig över att spriten tog slut redan natten mot lördag. Varje sådan alkoholfri kväll är en befrielse för sådana familjer.
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-08, 17:44 #26
Inte uppkopplad
Citat:
Och jag har varit gäst i flera alkoholisthem på den tid det fortfarande var lördagsstängt, där kvinnan varit överlycklig över att spriten tog slut redan natten mot lördag. Varje sådan alkoholfri kväll är en befrielse för sådana familjer.
Här finns det dock betydligt bättre lösningar. Problemet är inte alkoholen, utan alkoholismen, och det är snarare alkoholismen som ska behandlas än alkoholen som ska tas bort. Att ge Systembolaget dåliga öppettider är verkligen att hantera symptomen och inte problemet i sig.
2013-10-09, 21:52 #27
Inte uppkopplad
Citat:
Tillåt andra droger som inte alls har så mycket negativa konsekvenser och förändra arbetsmarknaden så färre stöts ut, då hade man sannolikt fått mycket bättre effekt om målet är minskat supande
2013-10-09, 22:15 #28
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B26-Y07:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: Dagligvaruhandeln får sälja alkoholhaltig dryck.
Dagligvaruhandeln består till nästan 90% av tre distributionskedjor. En av kedjorna har över 50%. Att starta en fristående affär som säljer mat i Sverige utan att knyta sig till någon av de stora distributionskedjorna är omöjligt. Om man tillåter försäljning av alkohol hade man underlättat att nå lönsamhet för små handlare. Viktigt på landsbygd mm för ett dynamiskt samhälle trots ett svagare kundunderlag.
Om man underlättar tillgänglighet kan man också få lättare att komma åt "bunkringsinköp". Är det svårt att köpa så köper en del mycket mer och det brukar man dricka upp snabbare än planerat.

Systembolagets effekt på alkoholmissbruk är tveksam. Tillgängligheten på alkohol har ökat senaste 15 åren och ändå har alkoholkonsumtionen minskat.
AndersLindbäcks avatar
2013-10-09, 23:46 #29
Inte uppkopplad
Löjligt fråga att driva. Finns ingen lag som förbjuder kylskåp i systembolagets butiker.
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-10, 22:10 #30
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Löjligt fråga att driva. Finns ingen lag som förbjuder kylskåp i systembolagets butiker.
Nej, men det finns hinder som gör det omöjligt. Systemet får idag inte favorisera enskilda drycker, och därför väljer de att inte ha några kylskåp alls eftersom de inte kan ha allt i kylskåp.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10472891.ab

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
agnesson
JorgenLs avatar
2013-10-10, 22:35 #31
Inte uppkopplad
Det finns såvitt jag vet ingen lagstiftning som hindrar systembolaget att sälja kylda varor, det är ett val de gjort själva, antagligen för att de inte vill ha folk som står och hinkar öl utanför dörrren. En kyld öl hinner dessutom i de allra flesta fall bli varm innan man hinner hem, och i de flesta kommuner är det dessutom inte tillåtet att dricka alkohol på offentlig plats, dvs dit man hinner ta sig innan ölen blir varm igen....
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-10, 22:39 #32
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Det finns såvitt jag vet ingen lagstiftning som hindrar systembolaget att sälja kylda varor, det är ett val de gjort själva, antagligen för att de inte vill ha folk som står och hinkar öl utanför dörrren.
Nej, men det finns hinder som gör det omöjligt. Systemet får idag inte favorisera enskilda drycker, och därför väljer de att inte ha några kylskåp alls eftersom de inte kan ha allt i kylskåp.

JorgenLs avatar
2013-10-10, 22:41 #33
Inte uppkopplad
Det är högst troligt att detta riskerar att öka alkoholskadorna. Det ökar risken att folk som inte klarar av att reglera sitt drickande dricker fler dagar i rad än de gjort annars.
JorgenLs avatar
2013-10-10, 22:47 #34
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B26-Y07:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: Dagligvaruhandeln får sälja alkoholhaltig dryck.
Ser inget behov av detta. Systembolaget fungerar bra och har ett mycket bra utbud till låga priser (om man jämför innan skatt), och hög kompetens på sitt sortiment och duktig specialkunnig personal.

Att öppna för att sälja alkohol i vanliga mataffärer skulle öka tillgängligheten/frestelsen och skulle öka konsumtionen, och mycket tyder på att en ökad konsumtion leder till att fler får alkoholproblem. Fördelen med att slippa gå in på systemet är inte så stor att det är värt den risken.
2013-10-11, 01:16 #35
Inte uppkopplad
Citat:

Att öppna för att sälja alkohol i vanliga mataffärer skulle öka tillgängligheten/frestelsen och skulle öka konsumtionen, och mycket tyder på att en ökad konsumtion leder till att fler får alkoholproblem. Fördelen med att slippa gå in på systemet är inte så stor att det är värt den risken.
Men tillgängligheten har ökat under många år och konsumtion har minskat. Finns det fakta bakom den vanliga argumentationen som som systembolaget kör för att rättfärdiga deras monopol?

Poängen med att tillåta försäljning i affärer är alltså inte att det är varken bra eller dåligt med att sälja alkohol i affär (även om nästan hela resten av europa har politiker som tror att människor klarar av det själva), utan poängen är att få bättre lönsamhet bland små daglivaruhandlare och därmed öka servicen på ställen som idag ont om mataffärer
AndersLindbäcks avatar
2013-10-11, 08:23 #36
Inte uppkopplad
Re: Sv: Motion B26: Sakpolitik: Näringspolitik: Liberalisera Systembolaget -
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg

Så vad du säger är att det finns ingen lag som förbjuder systembolaget att ha kylda varor. Det är en tolkning från systembolaget att de inte kan ha det så.
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-11, 15:26 #37
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Motion B26: Sakpolitik: Näringspolitik: Liberalisera Systembolaget -
Citat:
Så vad du säger är att det finns ingen lag som förbjuder systembolaget att ha kylda varor. Det är en tolkning från systembolaget att de inte kan ha det så.
Yrkandet säger återigen ingenting om lagar, den pratar om hinder. Det finns idag hinder som gör att Systembolaget gör detta val.
simon556s avatar
2013-10-11, 22:49 #38
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B26-Y05:
Bra första steg men vi borde gå längre och ta bort det statliga monopolet, i nästan alla andra länder i världen kan du köpa vin på mataffären men inte i Sverige.
2013-10-12, 11:21 #39
Inte uppkopplad
Ogillar eftersom jag anser att PP inte ska ta ställning i detta.
2013-10-13, 13:00 #40
Inte uppkopplad
Jag tycker inte att det är en viktig fråga. Jag tycker inte att det ens bör vara en politisk fråga. Jag tror inte att en sådan förändring skulle leda till någonting positivt för samhället. Jag tror inte att PP kan tjäna något på att anta ståndpunkten. Meningslös fråga att driva. Totalt sett: Många anledningar till avslag, inga till bifall.
2013-10-13, 13:10 #41
Inte uppkopplad
Det skulle minska dagligvaruhandelns försäljning av socker, jäst och aktivt kol.
2013-10-14, 18:26 #42
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B26-Y08:
att medlemsmötet antar ställningstagandet "att det statliga monopolet på alkoholförsäljning avskaffas."
Monopol inskränker på din valfrihet och hämmar samhällets ekonomiska utveckling.
2013-10-14, 19:40 #43
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B26-Y08:
att medlemsmötet antar ställningstagandet "att det statliga monopolet på alkoholförsäljning avskaffas."
De länder i världen som har detaljhandelsmonopol på alkohol är följande:
Colombia
Finland
Franska Polynesien
Gambia
Island
Kanada (de flesta provinser och territorier)
Kambodja
Kirgizistan
Makedonien
Malawi
Mauritius
Mongoliet
Norge
Sverige
USA (vissa delstater)

Skall ett parti som sätter personlig frihet högt vara med i denna begränsade skara? Betänk med att om man även tar med alla de regleringar Sverige har när det gäller utskänkningstillstånd och liknande så är det få som kan konkurrera
2013-10-14, 20:34 #44
Inte uppkopplad
Citat:
Ser inget behov av detta. Systembolaget fungerar bra och har ett mycket bra utbud till låga priser (om man jämför innan skatt), och hög kompetens på sitt sortiment och duktig specialkunnig personal.

Jag håller inte med på det mesta. Systembolaget har ett DÅLIGT utbud, och inte alls speciellt kunnig personal. Det du säger är ju Systembolagets egen marknadsförig som staten pushat ut i åratal.

Varför ska staten styra alkoholinköpen för vanliga människor? Big brother är tydligen OK just här för att det är tillräckligt bekvämt?
2013-10-14, 20:54 #45
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B26-Y09:
att Det införs en licensmodell för försäljning av alkohol. Systembolaget ska få finnas kvar, men med konkurrens på marknaden.
Jag föreslår att butiker får öppna upp försäljning på licens. Det innebär att licensen kan förbrukas om försäljningen inte sköts på rätt sätt.

Vidare föreslår jag att det finns olika nivåer på licensen. Exempelvis 1) svaga drycker (upp till starköl), 2) vin, samt 3) starka drycker 16% eller mer.

Det är många gånger jag har velat ha portvin, calvados, whisky eller andra finare spritsorter och enbart funnit några få alternativ, speciellt på de mindre Systembolagen. Exempelvis finns riktigt fina vita portviner från "artisan wineries" som inte finns att köpa på Systembolaget (som för övrigt endast har 6 sorter i sin prislista!). Med licensmodellen skulle privatägda specialistbutiker som fokuserar på whisky, portvin, öl, osv, kunna finnas parallellt med Systembolaget.

För övrigt är det moraliskt fel att staten talar om för oss fria människor vilka sorters vin vi ska kunna dricka till maten.
Svarttuschs avatar
2013-10-15, 08:47 #46
Inte uppkopplad
Det finns en stor anledning till varför man inte ska kunna köpa vin och sprit på ICA och Konsum. Det är att det är då mindre kontroll på vem som köper, vem hen köper till osv. På bolaget kollar de noga, tror de att du ska köpa ut får du inte handla, har du inget leg får du inte handla och de kollar leg på alla som ser ut att vara under 30. Utköpandet av alkohol skulle öka i och med detta.

Dessutom måste jag hålla med Henrik. Ja jag förstår att det kan vara jobbigt om man kommer på lördag klockan 17 att man ska på en fest. Men vuxna människor utan alkoholproblem brukar oftast inte ha några problem med att ha alkohol ståendes hemma inför sådan händelse. En missbrukare däremot skulle oftast snabbt dricka upp varje droppe. Jag anser att systembolaget fungerar bra som det är nu.
2013-10-15, 10:26 #47
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B26-Y07:
medlemsmötet antar ställningstagandet: Dagligvaruhandeln får sälja alkoholhaltig dryck.
2013-10-15, 10:29 #48
Inte uppkopplad
Yrkande B26-Y06 Yrkande B26-Y07 Yrkande B26-Y09 Yrkande B26-Y08 AVSLAG på dessa

Yrkande B26-Y05 Bifall på denna.
AndersLindbäcks avatar
2013-10-15, 13:44 #49
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B26-Y09:
att Det införs en licensmodell för försäljning av alkohol. Systembolaget ska få finnas kvar, men med konkurrens på marknaden.
Det finns i praktiken redan idag. Krogar och resturanger kan få utskänkningstillstånd och får därmed sälja alkohol till allmänheten
behövs inga fler system.
2013-10-15, 14:04 #50
Inte uppkopplad
Citat:
Jag ogillar yrkande B26-Y09:
Det finns i praktiken redan idag. Krogar och resturanger kan få utskänkningstillstånd och får därmed sälja alkohol till allmänheten
behövs inga fler system.
Förlåt, men det är en väsentlig skillnad i att servera mat och dryck på en restaurang och att sälja för privat konsumtion i hemmet. Det går inte ens att jämföra situationerna.
2013-10-15, 14:15 #51
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B26-Y09:
Frågan om Systembolagets monopol är politisk känslig. Många är för och många är emot. Jag är emot ett monopol, men tror samtidigt inte att det är politiskt möjligt att få tillräckligt brett medhåll att avskaffa monopolet på det sätt som det ofta framförs i debatten.

En licensmodell är ett betydligt mindre politiskt steg att ta. Vi låter Systembolaget få finnas kvar, samtidigt som vi öppnar upp för och tillgodoser behovet av kommersiell konkurrens med en efterföljande en breddning av sortimentet.

I det mest praktiska tror jag att Systembolaget kommer förbli den uttalade aktören på de flesta orter för lång tid framöver, trots en licensmodell.

Till de som är för ett monopol och hänvisar till att Systembolaget har bra priser, kunskap och service kan ni tänka på följande: Om Systembolaget är och förblir bra ur konsumenternas synvinkel kommer de att kunna finnas kvar i lång tid, vilket inte alls är fel.
agnessons avatar
2013-10-15, 15:05 #52
Inte uppkopplad
Ingen piratfråga enligt mig.
AndersLindbäcks avatar
2013-10-15, 21:48 #53
Inte uppkopplad
Re: Sv: Motion B26: Sakpolitik: Näringspolitik: Liberalisera Systembolaget -
Citat:
Ursprungligen postat av Spam Visa inlägg
Förlåt, men det är en väsentlig skillnad i att servera mat och dryck på en restaurang och att sälja för privat konsumtion i hemmet. Det går inte ens att jämföra situationerna.
Enligt denna motion finns yrkanden för att få systembolaget skall kunna börja sälja kalla drycker. Dvs drickfärdiga drycker. Så skillnaden är inte så stor.
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-15, 23:12 #54
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Motion B26: Sakpolitik: Näringspolitik: Liberalisera Systembolaget -
Citat:
Enligt denna motion finns yrkanden för att få systembolaget skall kunna börja sälja kalla drycker. Dvs drickfärdiga drycker. Så skillnaden är inte så stor.
Skillnaden är enorm. Du får inte dricka alkohol inne på Systembolaget.
Doddyswes avatar
2013-10-22, 06:37 #55
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B26-Y08:
Jag välkomnar yrkandet, men behåll/utveckla för all del tillgängligheten till informationen/forskningen om alkoholens effekter så att befolkningen kan ta någorlunda informerade beslut samt veta vart man, om man behöver, kan få hjälp.
Adam Eltérs avatar
2013-11-09, 19:15 #56
Inte uppkopplad
Finns inget som hindrar Systembolaget att ha kylskåp. Dessutom är det onödigt detaljstyrande att göra det till en politisk fråga.
Nicholas Miless avatar
2013-11-09, 22:12 #57
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B26-Y06:
Av någon anledning envisas folk fortfarande med att påstå att det inte finns några regler som stoppar Systembolaget från att ha kylskåp. Jo, det gör det. Om de faktiskt läste den jävla diskussionstråden skulle de veta det.
Svarttuschs avatar
2013-11-10, 10:13 #58
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholas Miles Visa inlägg
Jag gillar yrkande B26-Y06:
Av någon anledning envisas folk fortfarande med att påstå att det inte finns några regler som stoppar Systembolaget från att ha kylskåp. Jo, det gör det. Om de faktiskt läste den jävla diskussionstråden skulle de veta det.
Jag vill inleda med att jag faktiskt inte finner några problem i att det inte finns kall öl att köpa. Däremot är jag sugen på att veta hur det ska lösas med kylskåp. Vilka drycker ska vara kylda? Hur bestäms det? Är det efterfrågan som ska styra, eller ska bolaget ha "sponsrade" kylar av tillverkare?
Nicholas Miless avatar
2013-11-10, 17:00 #59
Inte uppkopplad
Det finns många olika sätt man skulle kunna göra det på. Att hålla offentlig budgivning (eller sponsrade kylar, som du föreslår) vore förstås ett möjligt sätt, men vore förmodligen det mest kontroversiella sättet att hantera frågan på, eftersom en del inte vill låta företag "köpa sig fördelar." Ett annat sätt vore att låta butikscheferna göra subjektiva bedömningar av vad som skulle passa bäst, men det skulle innebära en öppen risk för korruption. Ett internt lotteri vore ett annat sätt, men innebär förstås en risk för fusk.

Om det är lika och rättvis behandling man vill ha, vilket jag tror skulle skapa minst kontrovers och vore bäst för partiet att driva, borde man använda enkel matematik för att avgöra vad som får vara i kylen. Man skulle kunna ha de dyraste varorna där, eller de billigaste, eller de vars pris ligger närmast snittvärdet. Man skulle också kunna reglera det efter alkoholhalt.

Ett roterande sortiment skulle förmodligen vara bäst om man är mån om likabehandling av alla drycker. Man skulle i ett sånt system också kunna införa kvoter för olika typer av dryck, så att man kanske har fler sorters öl än starksprit osv. Om inte annat kan det vara värt att reglera om platsen en dryck tilldelas ska mätas i liter eller antal flaskor. Hur de exakta reglerna skulle se ut vore mindre viktigt så länge de är de lämnar så lite utrymme för subjektiva bedömningar som möjligt.

Det kan också vara värt att komma ihåg att många Systembolagsbutiker går med rejäl vinst, och därför skulle ha råd att inrätta radvis med kylskåp. Man behöver alltså inte nödvändigtvis försöka klämma in representanter från hela sortimentet i en liten kylbox vid kassan.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är