Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2013
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan.

Motion B10: Sakpolitik: Författningsfrågor, mm.: Borttagande av arvsrätten till Sveriges tron.

Skall man vara ett parti som kräver allas rätt att deltaga i samhället, kan vi inte på rent principiella grunder tillåta oss ett system där Sveriges finaste ämbete, och kanske det mest onödiga, går i arv.

Betyder detta att vi måste förvandla oss till moderna vandaler som spottar på våra förfäders alla gamla seder och bruk. Icke, även den gamla Väskötalagen säger:

"Sveär egho konong at taka ok sva vräkä". (Svearna äger att taga konung och likaså att vräka.).

Faktum är att denna nymodighet med ärvda kungar kom hit med ätten Vasa. Det må snart vara 500 år sedan, men likväl så är det aldrig för sent att avsluta en gammal vana.

PP har försökt ta ställning för det här med ärftligheten tidigare. Ett tag så hade vi inte mindre än två motioner på årsmötet som hade detta syfte. Den ena ville införa valkungadömme, medan den andra tog sikte på republik. Men naturligtvis så föll detta eftersom motionärerna kunde inte komma överens .

Detta är knappast en valvinnare, men det ger en viss ideologisk tyngd åt partiet. Det kan vara roligt att veta att republikanska föreningen har 10 000 betalande medlemmar.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:duke_h3

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Av: JPAnderson Yrkande B10-Y02 (Motyrkande) 27 personer gillar    13 personer ogillar

att medlemsmötet antar ställningstagandet: Arvsrätten till Sveriges tron ska avskaffas.

Yrkanden

Av: JPAnderson Yrkande B10-Y02 (Motyrkande) 27 personer gillar    13 personer ogillar

att medlemsmötet antar ställningstagandet: Arvsrätten till Sveriges tron ska avskaffas.

Gilla yrkandeOgilla yrkandeRapportera att yrkandet ligger felSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B10-Y01 (Jämkad med yrkande B10-Y02)
Av: duke_h3

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Rasmus Haglund Inte uppkopplad

Rasmus Haglunds avatar

Reg.datum: Jul 2010

Länk: #287679
Standard Sv: Motion B10: Sakpolitik: Författningsfrågor, mm.: Borttagande av arvsrätten till Sveriges tron. - 2013-10-07, 22:11

Jag tycker förvisso att kungafamiljen gör ett ganska bra jobb, men att vissa personer föds med speciella rättigheter kan jag inte stå bakom. Det viktiga här ser jag som att alla borde födas med samma rättigheter, inte att kungahuset ska avskaffas.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Lukas Klingsbo, Tommten

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Henrik Brändéns avatar
2013-10-07, 22:11 #3
Inte uppkopplad
Sv: Motion B10: Sakpolitik: Författningsfrågor, mm.: Borttagande av arvsrätten till Sveriges tron. -
Vi beslöt på höstmötet 2011 behandla sakpolitik så att medlemsmötet antar ställningstaganden, som sedan ställs samman i en lista, och används av styrelsen för att skriva sakpolitiska program. De ställningstaganden som tagits under de senaste tre mötena har alla skett genom yrkanden på formen

att
medlemsmötet antar ställningstagandet: "Arvsrätten till Sveriges tron ska avskaffas"

Så länge yrkanden ser ut på det sättet blir det tydligt exakt vilken text som ska föras in i listan över ställningstaganden, och den som upprättar listan behöver inte göra några egna tolkningar av saken. Jag skulle därför vädja till motionären att justera sina yrkanden till den formen.
JPAndersons avatar
2013-10-07, 23:30 #4
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B10-Y02:
att att medlemsmötet antar ställningstagandet: Arvsrätten till Sveriges tron skall avskaffas.
2013-10-08, 01:12 #5
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B10-Y01 till fördel för B10-Y02.

Mitt bortjämkade B10-Y01:
Piratpartiet skall verka för att arvsrätten till Sveriges tron skall avskaffas.

B10-Y02, som jag tycker bättre om:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: Arvsrätten till Sveriges tron skall avskaffas.

Ja det är ju samma sak, och jag antar att det är brukligt att ha den formen på det.

Henrik Brändén
Henrik Brändéns avatar
2013-10-08, 08:29 #6
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B10-Y02:
att att medlemsmötet antar ställningstagandet: Arvsrätten till Sveriges tron skall avskaffas.
Avskaffa kungabarnens livegenskap. Befria Viktoria!
2013-10-08, 08:50 #7
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B10-Y02:
Jag ogillar eftersom jag inte bryr mig, jag tycker inte att det är värt att göra en politisk fråga om saken, och jag ser inte vad detta har med piratideologi att göra.
AndersLindbäcks avatar
2013-10-09, 11:48 #8
Inte uppkopplad
Re: Motion B10: Sakpolitik: Författningsfrågor, mm.: Borttagande av arvsrätten till Sveriges tron. -
Citat:
Ursprungligen postat av Anna Blixt Visa inlägg
Jag ogillar eftersom jag inte bryr mig, jag tycker inte att det är värt att göra en politisk fråga om saken, och jag ser inte vad detta har med piratideologi att göra.

Rättsäkerhet. Det skall inte bero på vems livsmoder man kryper ut om man skall kunna få en viss post i samhället. Alla skall vara lika inför lagen.

duke_h3
AndersLindbäcks avatar
2013-10-09, 11:49 #9
Inte uppkopplad
Rättsäkerhet - vems livmoder som föder en skall inte i lag avgöra ens möjligheter i livet. Lika lag för alla.

Henrik Brändén, Henry Rouhivuori, Rasmus Haglund
2013-10-10, 15:01 #10
Inte uppkopplad
Sv: Motion B10: Sakpolitik: Författningsfrågor, mm.: Borttagande av arvsrätten till Sveriges tron. -
Ärligt talat så är jag inte särskilt insatt eller tror att den spelar så stor roll i valet 2014 om vi driver denna fråga eller inte.

Man ska hellre fria än fälla.. så Bifall!
Nicholas Miless avatar
2013-10-10, 21:51 #11
Inte uppkopplad
Om tronen inte kan ärvas, och vi som i denna att-sats inte specificerar ett nytt sätt att tillsätta en statschef, innebär det att kungatiteln kommer stanna med Carl XVI Gustaf efter hans död och att Sverige därmed blir världens andra nekrokrati?

JorgenL, Timmy, Tommten
2013-10-11, 17:32 #12
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Rättsäkerhet - vems livmoder som föder en skall inte i lag avgöra ens möjligheter i livet. Lika lag för alla.
Jag håller med. Men då undrar jag om det skulle fungera med ett tilläggsyrkande om att kungen inte ska ha straffimmunitet?

Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform
8 § Konungen eller drottning som är statschef kan inte åtalas för sina gärningar. En riksföreståndare kan inte åtalas för sina gärningar som statschef. Lag (2010:1408).
AndersLindbäcks avatar
2013-10-11, 19:19 #13
Inte uppkopplad
Re: Sv: Motion B10: Sakpolitik: Författningsfrågor, mm.: Borttagande av arvsrätten till Sveriges tron. -
Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Jag håller med. Men då undrar jag om det skulle fungera med ett tilläggsyrkande om att kungen inte ska ha straffimmunitet?

Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform
8 § Konungen eller drottning som är statschef kan inte åtalas för sina gärningar. En riksföreståndare kan inte åtalas för sina gärningar som statschef. Lag (2010:1408).
Även riksdagen,regering och EU parlamentet ger immunitet.

Det är för att förhindra att politiska motståndare okynnesanmäler dem för brott.
2013-10-11, 19:50 #14
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Motion B10: Sakpolitik: Författningsfrågor, mm.: Borttagande av arvsrätten till Sveriges tron. -
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Även riksdagen,regering och EU parlamentet ger immunitet.

Det är för att förhindra att politiska motståndare okynnesanmäler dem för brott.
Det är avsteg ifrån "Lika lag för alla" tanken och kungen behöver inte något specialskydd mot okynnesanmälningar.
AndersLindbäcks avatar
2013-10-11, 20:23 #15
Inte uppkopplad
Re: Sv: Re: Sv: Motion B10: Sakpolitik: Författningsfrågor, mm.: Borttagande av arvsrätten till Sveriges tron. -
Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Det är avsteg ifrån "Lika lag för alla" tanken och kungen behöver inte något specialskydd mot okynnesanmälningar.
Nej lagen är lika för alla - i det att alla kan få de positionerna. När de väl slutat på sin position så är de vanliga människor igen.
Anna Trobergs avatar
2013-10-15, 12:56 #16
Inte uppkopplad
Jag håller med Vilhelm Moberg: "En statschef skall tillsättas genom lag och inte samlag."

JPAnderson, Rasmus Haglund, Tommten
2013-10-15, 20:50 #17
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholas Miles Visa inlägg
Om tronen inte kan ärvas, och vi som i denna att-sats inte specificerar ett nytt sätt att tillsätta en statschef, innebär det att kungatiteln kommer stanna med Carl XVI Gustaf efter hans död och att Sverige därmed blir världens andra nekrokrati?
Ingalunda, skulle de få rader som gör Sveriges tron ärftlig helt sonika strykas ut författningen skulle ny kung utses av riksdagen precis som man gjorde med Carl XIV. Men man kan tänka sig att beslutet som styrker dessa rader även gör andra förändringar.

Nicholas Miles
2013-10-16, 12:42 #18
Inte uppkopplad
Jag ogillar tanken att en enda familj ska ha rätt till ett yrke/ måste ha ett yrke. Inför kungaval så folket får välja sin representant eller avskaffa helt.

Med det sagt är det nog klokt att bestämma om man vill fortsätta ha kung/drottning och hur de i så fall ska tillsättas.
2013-10-17, 14:45 #19
Inte uppkopplad
Saknas ersättande system för val av statschef.
Henry Rouhivuoris avatar
2013-10-17, 14:52 #20
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Eldh Visa inlägg
Om det krävs ett val av statschef efter att arvsrätten till Sveriges tron avskaffats så ordnar riksdagen det då.
JPAndersons avatar
2013-10-20, 22:39 #21
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Eldh Visa inlägg
Det principiella ställningstagandet att arvsrätten bör avskaffas är ett viktigt och ofrånkomligt första steg vad gäller demokratiska värderingar och hur vår statschef tillsätts.
Och som påtalats, när så är dags kommer riksdagen att ordna detta på ett eller annat vis
2013-10-24, 14:03 #22
Inte uppkopplad
Tillsättande av offentliga poster efter släktband snarare än kompetens/folkligt stöd är oförenligt med demokratin. Därtill har kungafamiljen idag särskilda rättigheter som andra inte har, vilket är oförenligt om principen att alla ska vara lika inför lagen.

JPAnderson
2013-11-07, 19:58 #23
Inte uppkopplad
När markandsekonomin infördes i Kina uppkom en ideologisk spänning. Deng Xiaoping, som var för reformen, motiverade sin ståndpunkt med "det spelar ingen roll om en katt är vit eller svart, bara den fångar möss". Ett motsvarende svenska ordspråk kan vara "meka inte med en motor som fungerar". Kungahuset fungerar som markandsförare av Sverige mycket bra och jag har svårt att se vad som kan ersätta det på denna punkt. Min inställning kan därför sammanfattas med; såga inte av ideologiska skäl av den gren Du sitter på.

Deeqo
Deeqos avatar
2013-11-10, 15:31 #24
Inte uppkopplad
Det finns inte något statsskick utan nackdelar, monarkin har dock under tusen år tjänat det svenska folket väl.

Svarttusch
DangerDaves avatar
2013-11-10, 18:27 #25
Inte uppkopplad
Att det är en "tradition" med det kungliga ämbetet är inget argument för huruvida det är bra eller inte - vi har tex många dåliga traditioner.
Ett annat argument som diskuteras är turismen som kungahuset inbringar - då det är sällan som man faktiskt ser kungafamiljen i person så är det snarare den fysiska byggnaden som turister reser till Sthlm för att se och denna står kvar vare sig med eller utan kung!
Svarttuschs avatar
2013-11-10, 20:36 #26
Inte uppkopplad
Jag röstar avslag. Ska vi ha monarki ska den vara som den är nu. Fördelen jag ser med arvsrätten är att familjen redan från början vet vad som gäller och risken för skandaler minskar (nu missade dock konungen detta tydligen). T. ex kan jag inte komma på många skandaler med Kronprinsessan Viktoria. Det skulle vara anorexin då, men det visar egentligen bara att hon är mänsklig som alla oss andra.

Att dessutom "välja" kung eller drottning låter lite väl. I dagens samhälle har kungahuset ingen direkt makt, varför ska vi då välja vem/vilka som ska ingå i det?

Jag vill heller inte gå så långt att ta bort monarkin, och det tyckte inte förra mötet heller om jag inte missminner mig.
JPAndersons avatar
2013-11-10, 23:37 #27
Inte uppkopplad
Ska partiet ha ett politiskt program i konstitutionella frågor så kommer vi inte förbi frågan om statsskick och utifrån våra värderingar om alla människors lika värde och demokrati är det omöjligt att kunna stödja ett system där den svenska kungafamiljen ges en sådan särställning såsom den har idag. Dvs. att en familj har exklusiv arvsrätt till ett offentligt ämbete.

Dessutom, sett ur en ren humanitär synvinkel är det också orimligt att staten utsätter människor för den press och påverkan som automatiskt drabbar regentens barn.

Bifall!
Tegmens avatar
2013-11-11, 00:56 #28
Inte uppkopplad
`Alla människor har lika värde´

Jag anser att det inte behövs monarki längre.
undrar varför inte Sverigedemokraterna yrkar på det, för kungafamiljen är ju inte ren blod av svensk blod, kunden har fransk bakgrund och Silvia är tyska.

För min del så tycker jag att bidraget som går till Kungahuset bör gå till våra ålderdomshem/omsorg istället, nej tack jag vill inte betala prinsessan Madelenes
boende i NY eller för hennes lyxiga restaurang besök i andra sidan av världen.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är