Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har avslagit motionen.

Motion B08: Sakpolitik: Finanspolitik: Avgiftsfria banktjänster

Bankerna i Sverige gör vinst för varje kvartal och år, ivrigheten bör stoppas. De borde ha kostnadsfria internettjänster och betalkort.
Liknande monopolism leder till störst sannolikt till karteller,det är ett olaglig verksamhet som medborgarna tvingas till
bekosta.
Tillsammans med Finansinspektionen borde man hjälpa konsumenterna till liknande gratis tjänster.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Tegmen

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B08-Y01 (Bortröstad)
Av: Tegmen

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B08-Y02 (Tillbakadraget)
Av: fröken_grön

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Tegmen Inte uppkopplad

Tegmens avatar

Reg.datum: Oct 2013

Länk: #289793
Standard Sv: Motion B08: Sakpolitik: Finanspolitik: Avgiftsfria banktjänster - 2013-10-26, 12:46

När ska vi vakna alla?
se den här länken: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...hojer-priserna

Dold agenda

Mikael Johansson menar att det finns en dold agenda från bankerna.

Genom att höja priset på kontanter, så vill man öka kortanvändningen och då tjänar bankerna mer pengar, säger Mikael Johansson.

`- Vi har fem banker idag och det är inget snack om att det är monopol, som köpman sitter man i knäna på bankerna, säger Bernt Jansson ordförande i Luleå köpmannaförening.
´

Styrelseledamot: Piratpartiet Stockholms Stad

(#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #289453
Standard Sv: Motion B08: Sakpolitik: Finanspolitik: Avgiftsfria banktjänster - 2013-10-19, 20:22

Idag är det reglerat i lag som tvingar butiksägare som tar betalt med kort att inte ta ut några extrautgifter för det.

För bankerna finns inte samma lagstiftning. Detta förslag gör att även bankerna får inte ta betalt för korten och därmed hamnar i samma situation som butiksägarna.

Idag finns egentligen två stora betalkort som alla är anslutna till och kostnadsläget gör att dessa kostar en hel del för butiksägare men är väldigt lönsamma för bankerna.

PS EU håller på att införa liknande lagstiftningen som innebär begränsningar i detta - hur det slutgiltigen ser ut vet vi inte idag.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#4) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #288348
Standard Sv: Motion B08: Sakpolitik: Finanspolitik: Avgiftsfria banktjänster - 2013-10-10, 10:06

Jag gillar yrkandet men ställer mig frågande till om ett politiskt parti behöver driva frågan om vilka avgifter en bank tar ut?

Bankerna tjänar idag multum på våra lån så i perspektivet av detta vore det positivt med vad yrkandet önskar se.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Henrik Brändéns avatar
2013-10-07, 21:13 #5
Inte uppkopplad
Sv: Motion B08: Sakpolitik: Finanspolitik: Avgiftsfria banktjänster -
Vi beslöt på höstmötet 2011 behandla sakpolitik så att medlemsmötet antar ställningstaganden, som sedan ställs samman i en lista, och används av styrelsen för att skriva sakpolitiska program. De ställningstaganden som tagits under de senaste tre mötena har alla skett genom yrkanden på formen

att
medlemsmötet antar ställningstagandet: "Avgifterna bör tas bort på ..."

Så länge yrkanden ser ut på det sättet blir det tydligt exakt vilken text som ska föras in i listan över ställningstaganden, och den som upprättar listan behöver inte göra några egna tolkningar av saken. Jag skulle därför vädja till motionären att justera sina yrkanden till den formen.
Mabs avatar
Gammal Mab
2013-10-07, 21:21 #6
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B08-Y01:
att Banker i Sverige bör ta bort sina avgifter för kort samt internet tjänster av sina privat kunder,eller så införs en statlig bank
som kan erbjuda dessa tjänster kostnadsfritt.
Jag ser inte behovet av att reglera det här i lag. Vill man ha en bank med en viss tjänst kostnadsfri tar man rimligen och letar reda på en sådan bank.
2013-10-07, 21:41 #7
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B08-Y01:
att Banker i Sverige bör ta bort sina avgifter för kort samt internet tjänster av sina privat kunder,eller så införs en statlig bank
Banker har en hel del regler de måste uppfylla för att få vara bank. Att banker skall ta betalt för transaktioner som mer och mer sköts via datorer, varför inte sätta kravet till att man inte får ta betalt för en sådan "tjänst"
AndersLindbäcks avatar
2013-10-07, 21:45 #8
Inte uppkopplad
Re: Motion B08: Sakpolitik: Finanspolitik: Avgiftsfria banktjänster -
Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Jag ser inte behovet av att reglera det här i lag. Vill man ha en bank med en viss tjänst kostnadsfri tar man rimligen och letar reda på en sådan bank.

Idag regleras via lag näringsidkares rätt att ta ut avgifter för kortköp.
Så denna typ av reglering finns redan idag.

Fö så håller EU på att införa regler om kortavgifter för bankerna.
Tegmens avatar
2013-10-07, 23:07 #9
Inte uppkopplad
Jag anser att bankerna borde erbjuda gratis tjäntser.
2013-10-08, 07:45 #10
Inte uppkopplad
Det finns redan idag banker som erbjuder detta tjänster gratis, bland annat Länsförsäkringar bank. Om det är viktigt för folk med avgiftsfri Internetbank kan de redan idag välja bank utefter detta.
Tegmens avatar
2013-10-08, 10:24 #11
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Anna Blixt Visa inlägg
Det finns redan idag banker som erbjuder detta tjänster gratis, bland annat Länsförsäkringar bank. Om det är viktigt för folk med avgiftsfri Internetbank kan de redan idag välja bank utefter detta.

Hej Anna, det finns inga banker som erbjuder 100% gratis tjänster.
Internet tjänster och kortavgifter bör slopas.

Här är din Länsförsäkringar som har sin dolda avgifter:

http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx
2013-10-08, 15:08 #12
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Tegmen Visa inlägg
Hej Anna, det finns inga banker som erbjuder 100% gratis tjänster.
Internet tjänster och kortavgifter bör slopas.

Här är din Länsförsäkringar som har sin dolda avgifter:

http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx

Läser du ens vad du länkar till? Detta är inga dolda avgifter för Internettjänster, detta innebär att LF bank tar betalt för privatgiro, personlig service och övertrasseringar/påminnelser/inkasso. Inget av detta har något med motionen och dess innehåll med avseende på Internetbanktjänster att göra.

Jag har haft den här banken i över ett år och jag betalar ingenting för deras Internettjänster. Läs vad du länkar till.
Tegmens avatar
2013-10-08, 17:07 #13
Inte uppkopplad
Citat:
Läser du ens vad du länkar till? Detta är inga dolda avgifter för Internettjänster, detta innebär att LF bank tar betalt för privatgiro, personlig service och övertrasseringar/påminnelser/inkasso. Inget av detta har något med motionen och dess innehåll med avseende på Internetbanktjänster att göra.

Jag har haft den här banken i över ett år och jag betalar ingenting för deras Internettjänster. Läs vad du länkar till.
Anna, börjar bli less på din attityd här.

Motionen säger det ska va gratis tjänster för internettjänster
och för betalkort.
Länsförsäkringar sar betalt för 225kr per år för sina betalningskort
Och bestrider motionens yttrande.
http://www.lansforsakringar.se/priva...spx?noCookie=1

Hitta nån bank som har med motionens anspråk.
2013-10-09, 14:26 #14
Inte uppkopplad
Piratpartiet har sedan i våras en motion på ett liknande tema där vi kräver att riksbanken åter igen kan börja acceptera betalningar och på så sätt införa digitala kontanter.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JorgenL
AndersLindbäcks avatar
2013-10-11, 08:42 #15
Inte uppkopplad
Re: Sv: Motion B08: Sakpolitik: Finanspolitik: Avgiftsfria banktjänster -
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Jag gillar yrkandet men ställer mig frågande till om ett politiskt parti behöver driva frågan om vilka avgifter en bank tar ut?

Bankerna tjänar idag multum på våra lån så i perspektivet av detta vore det positivt med vad yrkandet önskar se.

Bankerna tjänar idag multum på sina avgifter. Det är tack vara att de kan ta ut stora avgifter på vanliga transaktioner som de idag kraftigt driver frågan om kontantfria samhället trots de kända problemen det medför genom dåliga elektroniska betal-lösningar.
AndersLindbäcks avatar
2013-10-11, 08:43 #16
Inte uppkopplad
Re: Motion B08: Sakpolitik: Finanspolitik: Avgiftsfria banktjänster -
Citat:
Ursprungligen postat av duke_h3 Visa inlägg
Piratpartiet har sedan i våras en motion på ett liknande tema där vi kräver att riksbanken åter igen kan börja acceptera betalningar och på så sätt införa digitala kontanter.
Nja detta är ett komplement till det yrkandet.
Anton Nordenfurs avatar
2013-10-12, 14:38 #17
Inte uppkopplad
Jag gillar den fria marknaden. Om man inte vill ha en viss bank kan man gå till en annan bank.
JorgenLs avatar
2013-10-13, 23:49 #18
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Jag gillar den fria marknaden. Om man inte vill ha en viss bank kan man gå till en annan bank.
Problemet är ju att marknaden inte verkar fungera i det här fallet. Vi har många banker, men ingen av dem verkar försöka konkurrera med de andra på något sätt som minskar bankernas vinster, vilket borde ske i en perfekt marknad.

Det finns i vart fall ett bra exempel på när staten kunnat gå in och agera marknadsmässigt, men ändå lyckats sänka kostnaden för konsumenterna och det är SBAB som är statligt ägt men konkurrerar på marknadsmässiga villkor, och har fungerat som en prispressare på bolånemarknaden genom att gå före och sänka räntorna.

En liknande roll skulle en statligt ägd transaktionsbank kunna fylla. Det skulle alltså vara en bank som konkurrerade på likvärdiga villkor med de övriga bankerna, men som fokuserade på att hålla kundernas kostnader låga snarare än ägarnas vinster höga.
2013-10-16, 19:28 #19
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B08-Y02:
att medlemsmötet antar ställningstagandet: Staten ansvarar för att det finns kostnadsfria och säkra tjänster för enklare bankärenden (på nätet och på fysiskt bankkontor) som sparande, betala räkningar, överföringar mellan konton, betala med kort och ta ut pengar.
Det är bra att inte binda upp exakt hur det ska genomföras. Om kostnadsfria tjänster redan finns, så behöver ju inte staten lägga sig i. Jag tror att det behöver tillsättas en utredning med en grupp experter som tittar på mer i detalj hur detta ska genomföras.

I grunden ser jag dock att vi idag har två valutor, kontanter och digitala. De digitala måste bli mer tillgängliga för allmänheten om vi ska använda den som grundvaluta. Idag har vi ju t.ex en rad bankkontor som inte hanterar kontanter.

Dessa tjänster skulle alltså vara de mest grundläggande funktionerna och inte krediter, aktier, fonder m.m. Det vill säga de funktioner man behöver till exempel i kontakt med Skatteverket.

Det är svårt att skriva motiveringar, hjälp mig gärna.

Tycker att idén med en statlig bank verkar intressant, särskilt efter bankkrisen, men är kanske en separat fråga? Dessutom är det svårt att överblicka vad det skulle innebära.
2013-10-16, 19:42 #20
Inte uppkopplad
Jag tycker att fysiska pengar ska förbli gällande betalmedel. Digitala pengar har sina fördelar, helt klart, men jag ser en stor risk att våra liv blir uppköpta genom de digitala transaktionerna.

Det är inte bara ICA, Coop, Willys, mfl som loggar köpen, utan även kreditkortsföretagen som VISA och MasterCard. Vidare ligger många av dem utanför Sveriges gränser vilket begränsar våra möjligheter till kontroll. Därtill finns SWIFT och övriga överföringar av vår personliga information.
AndersLindbäcks avatar
2013-10-16, 20:06 #21
Inte uppkopplad
Finns för butiksägare som tar betalt med kort - bör självklart även gälla banker.
2013-10-16, 20:12 #22
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B08-Y02:
medlemsmötet antar ställningstagandet: Staten ansvarar för att det finns kostnadsfria och säkra tjänster för enklare bankärenden (på nätet och på fysiskt bankkontor) som sparande, betala räkningar, överföringar mellan konton, betala med kort och ta ut pengar.
Henrik Brändéns avatar
2013-10-19, 18:26 #23
Inte uppkopplad
Det måste faktiskt vara möjligt att få lön, pension, skatteåterbäring etc utan att man själv ska behöva betala för att ta emot de pengar man ska få. Bifall.
Andreas Bjärnemalms avatar
2013-10-19, 23:55 #24
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
att Banker i Sverige bör ta bort sina avgifter för kort samt internet tjänster av sina privat kunder,eller så införs en statlig bank som kan erbjuda dessa tjänster kostnadsfritt.
Det måste faktiskt vara möjligt att få lön, pension, skatteåterbäring etc utan att man själv ska behöva betala för att ta emot de pengar man ska få. Bifall.
Det är fortfarande möjligt att ha ett bankkonto och ta emot pengar utan att det kostar något. Det går att koppla endast bankomatkort till sitt konto, vilket är kostnadsfritt.
Vidare finns det banker idag där det är möjligt att få betalkort kostnadsfritt, eller rabatterat. Även internetbank är kostnadsfritt hos ett antal banker.
Låt marknaden hantera detta, jag upplever inte att detta är ett problem och tycker inte heller det är något partiet ska lägga sig i.
2013-10-21, 16:07 #25
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Det är möjligt redan idag.

Exempel, Länsförsäkringar bank. Gratis VISA-kort, Internetbank mm. Alla basgrejerna är gratis - det är deras affärsidé. Det du efterfrågar finns redan. Marknaden kan hantera detta. Uppenbarligen.
flintbergs avatar
2013-10-21, 17:40 #26
Inte uppkopplad
Alltså... det här låter ju väldigt märkligt i mina öron. Om man nu är emot att banker tar ut avgifter, då kan vi lika gärna verka för att banker inte får tjäna pengar. Eller vänta, då finns det inga banker längre...

Vi kan inte hålla på och verkar för "jag tycker att företagstypen X tjänar för mkt pengar på tjänsten Y så då lagstiftar vi om den." Jag råkar tycka att p-avgifterna är för höga, att systembolaget tar för mkt skatt, att bensinskatten är för hög, att det är för höga marginaler på kemiska produkter osv.

Snart sitter vi och lusläser alla lagar med små avgifter som vi vill ta bort och gör en lång lista. Det blir inte hållbart.

Att butiker inte fick ta ut kortavgift håller jag med var felaktigt - det var för att vissa använde det som en fiffig extraavgift och tog ut rejält med slantar extra. Nu blir det istället en förlust för butikerna men en vinst för bankerna.

Ska vi skruva åt bankerna kan vi istället sätta ett tak på hur mkt marginal man får lov att ha på finansiella tjänsteprodukter mot konsumenter generellt, särskilt på bolånemarknaden som är en pysande hindenburg.
Tegmens avatar
2013-10-21, 20:24 #27
Inte uppkopplad
Citat:
Det är möjligt redan idag.

Exempel, Länsförsäkringar bank. Gratis VISA-kort, Internetbank mm. Alla basgrejerna är gratis - det är deras affärsidé. Det du efterfrågar finns redan. Marknaden kan hantera detta. Uppenbarligen.

Svar nej, Länsförsäkringar bank tar betalt för sina kunder.
Det har jag påpekat till dig förut, eller om du vill motbevisa det visa vart det är kostnadsfri.
Priser för betaltjänster
Betaltjänster, pris
Internettjänsten
0 kr
Elektronisk faktura
0 kr
Autogiro
0 kr
Privatgiro
225 kr/år

källa:http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx
2013-10-24, 16:39 #28
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Tegmen Visa inlägg
Svar nej, Länsförsäkringar bank tar betalt för sina kunder.
Det har jag påpekat till dig förut, eller om du vill motbevisa det visa vart det är kostnadsfri.
Priser för betaltjänster
Betaltjänster, pris
Internettjänsten
0 kr
Elektronisk faktura
0 kr
Autogiro
0 kr
Privatgiro
225 kr/år

källa:http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx
Länsförsäkringar HAR tjänster som kostar - bland annat att ha ett privatgiro. Det jag har hävdat är att BASTJÄNSTERNA är gratis - Internetbank, visakort mm. De sakerna man behöver för att kunna hantera pengar i vardagen. Om man vill ha personlig service eller privatgiro kostar det extra - men det är TILLVAL, inte BASTJÄNSTER.

Ingen har påstått att LF bank är 100% avgiftsfria på absolut allt - men de är avgiftsfria på de tjänster som efterfrågas här i tråden. Om du följer länken som jag postade (och du själv kopierade) så ser du att bastjänsterna är gratis. Om du läser det du själv länkar till, vill säga.

Privatgiro är ingenting man behöver.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är