Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-09, 22:00

Göran Widham

Kandiderar till Styrelseledamot 2014-2016, Styrelseledamot till och med 2014 (fyllnadsval) och Styrelseledamot till och med 2015 (fyllnadsval).

Ålder: Fyrtiosex
Bostadsort: Mölndal
Familj: Fru och två tonåriga söner.
Fritid: Böcker, tv-serier, motion och improvisationsteater.
Citat: En vattenpuss ville jag vara och spegla himlen.

Efter att ha varit först aktivist och bloggare, sen styrelseledamot och djupt involverad i 2010 års valkampanj, följt av en period som revisor och till sist valberedare känner jag mig motiverad att ta på mig ansvaret att sitta i styrelsen igen.

Förra gången slutade det inte så bra eftersom jag blev sjuk under den senare halvan av mandatperioden och inte kunde delta på det sätt som man kunde önska. Jag är inte orolig att detta ska hända igen. Både partiet och jag har utvecklats sen hösten 2010.

Min arbetssituation och livssituation ser annorlunda ut idag och jag känner mig övertygad om att jag har tiden, orken och engagemanget att göra en insats i styrelsen.

För de som inte känner till min bakgrund så kan jag berätta att jag har många års erfarenhet av ideellt föreningsarbete och av att vara förtroendevald från olika delar av det svenska föreningslivet: musikrörelsen, politiskt arbete, Rotary mm. Jag har suttit i styrelser och ledningsgrupper i andra typer av verksamheter - företag, stiftelser och kommunala organ.

Jag har erfarenhet av ekonomihantering, redovisning och budgetering. Jag arbetar professionellt med kommunikation och marknadsföring och har under stora delar av mitt yrkesliv arbetat med att organisera, arrangera och genomföra utbildningar.

Jag är övertygad om att både min yrkeskompetens och min erfarenhet av styrelsearbete kan vara värdefulla i styrelsen.

Jag har också ett tämligen stort kontaktnät i partiet och såvitt jag kan bedöma många piraters förtroende. Det förtroendet vill jag gärna förvalta. Jag hoppas därför att medlemmarna är beredda att ge mig förtroendet och välja in mig i partiets styrelse.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Deeqo, infallsvinkel, infinite_emma, izzie, JPAnderson, Mab, Rasmus Haglund

(#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #288517
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-11, 17:56

Hej!

Jag ställer samma fråga till alla som kandiderar till styrelsen: varför kandiderar du till just styrelsen istället för någon annan enhet inom partiet?

Ha det bra och lycka till!

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#3) Gammal
Göran Widham Inte uppkopplad

Göran Widhams avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #288710
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-13, 15:39

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Jag ställer samma fråga till alla som kandiderar till styrelsen: varför kandiderar du till just styrelsen istället för någon annan enhet inom partiet?

Ha det bra och lycka till!
Jag har inte tiden och möjligheten att ta någon av de löpande arbetstunga uppgifterna runt den operativa verksamheten. Jag har just avslutat några år då jag engagerat mig i för en organisation viktiga demokratifunktioner - som revision och valberedning.

Nästa år är valår och jag tror att partiet kan ha nytta av min erfarenhet och kunskap i de strategiska diskussioner som kommer behövas för en framgångsrik trippel-val-kampanj, men också för att förvalta resultaten i dessa tre val.

Carl Johan Rehbinder, JPAnderson

Styrelseledamot för Piratpartiet 2010 samt 2014-2016
Sammankallande i valberedningen för Piratpartiet 2013
Revisor för Piratpartiet 2011-2013
Bloggar på Sagor från Livbåten
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Göran Widham  
  (#4) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #289140
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-17, 21:54

Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?

2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.

3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?

4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.

5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
  (#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #289289
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-18, 13:15

Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?

Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#6) Gammal

Göran Widhams avatar

Länk: #289663
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-22, 11:25

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanRL Visa inlägg
Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?
Det beror naturligtvis på vad det handlar om, hur långt från min personliga uppfattning det är och hur viktig just den frågan är. Men i grunden finns det tre handlingslinjer jag väljer mellan:
Den första är att konstatera att partiet demokratiskt valt en linje jag inte kan stödja och arbeta för och därmed lämna partiet. Så gjorde jag med mitt förra parti.
Den andra är att konstatera att jag och partiet inte kan tycka lika i alla frågor och fortsätta arbeta på för alla de andra frågorna där vi är överens.
Den tredje som är den svåraste är att stanna kvar för att försöka i den interna demokratiska processen få mina partikamrater att inse att de har fel. Den är svårast för att det är krångligt att vara offentlig med att man inte är enig med det parti man företräder utan att folk missuppfattar.

Citat:
2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.
Jag tror jag skulle vara en frukt. En snabbfix mellan det riktiga måltiderna. Nyttig och full av bra grejer, men kanske inte något att bygga hela sin tillvaro kring. Möjligen skulle min fru protestera mot den beskrivningen.
Vilken frukt? En ananas så klart. De är coolast.

Citat:
3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?
Jag försöker bli befriad från löftet att inte berätta genom att förklara vem jag i så fall skulle berätta för och vad jag skulle försöka uppnå med det. Jag skulle försöka få personen som berättade att gå med på att vi gemensamt försökte göra något åt saken.

Det framgår inte i frågan om den som berättade är samma person som blivit illa behandlad. Är det så skulle jag respektera hens beslut om hen inte gick att övertala. Personliga förtroenden är viktigare än att lösa varje problem. (Naturligtvis kan jag tänka mig situationer som utgör undantag från denna regel, men att hålla på folks förtroenden är för mig regeln.)

Om den som har berättat för mig inte är den drabbade, skulle jag om det går berätta för den drabbade att jag vet vad som hänt på ett sätt som inte avslöjar hur jag fick reda på det. Syftet med detta skulle vara att kunna erbjuda min hjälp till den som råkat illa ut.

Citat:
4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.
The Newsroom (eller nästan vad som helst av Aaron Sorkin). Jag älskar hans sätt att skriva mångordig, intellektuell, bildad dialog och ändå samtidigt lyckas berätta en spännande historia. Jag tycker också om att han försöker berätta historier om välmenande och genuint duktiga människor i maktpositioner som ändå har svårt att göra världen till ett bättre ställe.

The Amazing Race - denna mångåriga "dokusåpa möter reseprogram"-succéshow är en av mina guilty pleasures. Jag gillar den dels för att den tar oss med till alla möjliga och omöjliga berömda och bortglömda platser runt om på klotet. Men också för att kommunikationen inom de tävlande paren och deras förmåga att lösa sina issues och samarbeta är så avgörande för vem som till slut vinner.

Citat:
5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.
Återigen en fråga där det faktiskt inte går att svara principiellt. Det beror på. Det beror på om jag är personligt inblandad. Det beror på min relation till de inblandade personerna. Det beror på vilket ansvar (formellt eller informellt) jag har att uttala mig om saken. Det beror på hur allvarlig skadan är för partiet. Det är också stor skillnad på saker som långsiktigt skadar partiet och saker som är kortsiktiga problem men som om de kommer fram i ljuset kan åtgärdas för en långsiktig förbättring av trovärdigheten. Och till sist beror det på timingen - om det är i ett helt avgörande läge för partiet som t ex dagarna för ett val.

Jag tror inte på transparens till varje pris. Jag tror alla människor och därför också alla organisationer eftersom de byggs av människor har rätt till inre liv som de har ett behov av att skydda från insyn. Det är därför rätten till privatliv och skydd av integritet är så viktiga.

I många fall så kommer önskan om transparens från organisationer (och eller offentliga personer) i konflikt med de inblandade människornas rätt till skyddat privatliv. I de flesta fall anser jag att behovet av transparens får ge vika för detta.

Jag är inte lika stolt över att säga att jag också kan köpa rena nyttoargument för att lägga locket på. Men jag är pragmatiker. Det finns situationer där det vore politiskt självmord att avslöja saker. I dessa situationer kan man behöva låta ändamålen helga medlen. Det skulle till exempel kunna vara så att man försöker vänta med att bekräfta ett påstående till ett tillfälle när det skadar partiet så lite som möjligt.

(#7) Gammal

Göran Widhams avatar

Länk: #289664
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-22, 11:37

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?
Det korta svaret på den frågan är ja. Eftersom min familjesituation i princip aldrig är avgörande för om jag kan delta eller inte delta i något jag är engagerad i.

Fast det är ju naturligtvis orimligt att redan nu veta vilken familjesituation och inte minst yrkessituation jag har om tre år.

Jag skulle tro att det är oerhört få människor som kan bestämma att de är tillgängliga för sex odefinierade tillfällen per år de närmaste tre åren. Det kan man i princip bara göra om en styrelseplats i Piratpartiet är det viktigaste i livet och kommer gå före allt annat.

Jag tror att partiet behöver en styrelse som också inbegriper människor som delar sitt engagemang och sin tid över fler saker även om det betyder att de inte alltid kan prioritera partiet.

Jag är en sådan människa, vilket betyder att jag inte kan lova att jag kommer prioritera partiet över allt annat. Jag kan däremot lova att jag kommer prioritera styrelsearbetet över alla andra delar av mitt piratengagemang och att jag kommer prioritera styrelsens arbete och möten över de flesta andra engagemangen i mitt liv.

Vad detta konkret innebär i möjligheten att delta i sex möten per år beror på vilka konflikter som uppstår i kalendern när mötena ska bokas in, men jag tror det är en god prognos.

(#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #289810
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-26, 22:38

Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.

(#9) Gammal

Göran Widhams avatar

Länk: #289920
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-28, 15:33

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.
Här blir jag förvånad. Hur kan de få det till att jag håller med SD till 32%? Jag känner mig smutsig.

Dessutom är det oväntat jämnt mellan de övriga riksdagspartierna. Min tid i piratpartiet tycks ha eroderat min tydliga borgerliga tillhörighet - intressant.

Exempel på fråga och svar. Jag svarade ganska bra förslag på frågan om Trängselavgifter ska införas i storstäder, trots att jag inte uppskattar formerna för gemnomförandet av detta i min hemstad Göteborg.

Jag är övertygad om att vi behöver skapa starka incitament för att få folk att ställa bilen om vi någonsin ska få en väl fungerande kollektiv trafik. Jag anser också att vi som gillar den frihet bilen ger oss ska ha en chans att fortsätta åka bil så behöver vi minska de lata slentrianmässiga och onödiga bilåkandet i vardagen.

Så principiellt är jag för subventionerad kollektivtrafik och motsatsen vad gäller ensambilism i storstäder. Sen tycker jag att experimentwt i Göteborg är katastrofalt dåligt genomfört, på så många sätt. Integritetsmässigt, hur trafikströmmar påverkas, hur satsningen på kollektivtrafiken gjorts, hur ombyggnaderna i stan som skedde samtidigt fungerar mm.

Jag valde alltså ta denna frågan som exempel för att den visar hur stor skillnad det kan vara på den principiella övertygelsen och vad man tycker i konkreta praktiska frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.
Den här frågan: "The businessperson and the manufacturer are more important than the writer and the artist." som jag svarade "Strongly disagree" på kan få symbolisera både det intressanta och problematiska med ett sånt här test. Det tvingar mig att tänka efter. Vad tycker jag, varför och hur uttrycker jag det? Samtidigt är ju frågan trubbigt ställd. Jag anser inte att det går att säga att någon funktion, något yrke, någon roll eller någon människa är viktigare för ett samhälle.
Jag vet inte om testproducenten ser frågan som ett val där jag nu har sagt att jag tycker konst är viktigare än produktion, eller om mitt svar betyder det jag vill nämligen sluta göra orimliga jämförelser vars facit står skrivet i stjärnorna. Vem var viktigast - Steve Jobs eller Leonardo da Vinci. Ibland, ganska ofta önskar man att det fanns ett svarsalternativ som betydde dum jävla fråga.
Men frågan är viktig för att beskriva ens världsbild ändå - om den är strängt ekonomistisk eller inte. Jag ansluter mig inte till att politiska val ska avgöras av nyttoaspekter - samhällsekonomi, privatekonomi, produktivitet eller vad man nu vill mäta. Jag anser att det handlar om ett moraliskt och värderingsgrundat val kring vilken sorts samhälle man vill leva i. Därför är också de sakfrågorna som har en moralisk dimension viktigast för mig. Demokrati, rättsäkerhet, diskriminering osv.

Jag är inte förvånad över min placering i mitten och på den antiauktoritära sidan.

Tommten

(#10) Gammal

Göran Widhams avatar

Länk: #289921
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Göran Widham - 2013-10-28, 15:35

Vad det skulle vara krångligt med skärmdumparna då!

Valpejl:

Political compass:

Tommten

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning