Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-09, 21:39

Nils Kadesjö

Kandiderar till Styrelseledamot 2014-2016, Styrelseledamot till och med 2014 (fyllnadsval) och Styrelseledamot till och med 2015 (fyllnadsval).

Ålder: 28
Bostadsort: Huddinge
Yrke: Sjukhusfysiker (Tänk strålningsfysiker, fast med mer sjukvård)
Myers-Briggs personlighetstyp: INJF

Jag började aktivera mig i piratpartiet redan 2006 och härstammar från Umeå och Norra distriktet. Under valrörelserna 2006 och 2009 så slet jag och hade väldigt roligt, först som "vanlig" aktivist och sen som distriktsledare för Norra.

Efter några års sabbat från politik (då jag först koncentrerat mig på att ta examen och sedan på min arbetsnarkomani) så fick jag nyligen upp ögonen för partiet igen i och med breddningsarbetet. Jag blev väldigt imponerad över hur gediget arbetet har varit så här långt, och blev positivt överraskad när det stämde så pass väl överens med mina egna åsikter och värderingar. Det känns som att partiet är på väg framåt och jag skulle vilja bli en del av det igen.

Under tidigare valrörelser så har jag jobbat både som aktivist på gator och torg, och samordnat arbetet operativt i partiledningen. Då arbetade jag åt partiet både vardagar, kvällar och helger och uppdraget i partiledningen krävde tillgänglighet under de flesta vakna timmarna. I dag så tillåter mitt liv inte samma tillgänglighet så därför tror jag att mina erfarenheter gör mer nytta i partistyrelsen. Jag vill få möjligheten att jobba med mer övergripande frågor, i stället för att ordna praktiska frågor och rycka ut för att släcka bränder.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Deeqo, Göran Widham, infallsvinkel, infinite_emma

(#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #288518
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-11, 16:56

Hej!

Jag ställer samma fråga till alla som kandiderar till styrelsen: varför kandiderar du till just styrelsen istället för någon annan enhet inom partiet?

Ha det bra och lycka till!

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#3) Gammal
Kadelake Inte uppkopplad

Kadelakes avatar

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #288660
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-12, 18:26

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Jag ställer samma fråga till alla som kandiderar till styrelsen: varför kandiderar du till just styrelsen istället för någon annan enhet inom partiet?

Ha det bra och lycka till!
Hej!

För att jag tror att det är den enhet där jag passar bäst och kan bidra mest
Som jag nämnde i introduktionen så kommer jag inte att kunna satsa helhjärtat på att kampanja under den här valrörelsen, inte heller organisera det praktisk arbetet från partiledningen eller liknande. Men jag tror att min erfarenhet och kompetens kan vara till nytta i de mer övergripande frågorna som styrelsen hanterar.

Det fanns en period då partiet i praktiken var splittrat i två fraktioner. Jag var en av personerna som båda fraktionerna lyssnade på och kunde föreslå eller förhandla fram kompromisser som alla kunde acceptera. Bland annat därför så tror jag att jag har den diplomatiska (och byråkratiska) förmågan för att konstruktivt arbeta och samarbeta i styrelsen

Kandiderar till styrelsen

(#4) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #289141
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-17, 20:54

Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?

2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.

3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?

4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.

5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
  (#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #289285
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-18, 12:12

Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?

Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#6) Gammal
Kadelake Inte uppkopplad

Kadelakes avatar

Länk: #289478
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-20, 10:55

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanRL Visa inlägg
1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?
Jag tolkar det som att det inte handlar om någon liten, enskild fråga? Mindre frågor kan jag hantera genom att säga "partiet tycker X" och inte gå närmare in på mina åsikter om ämnet skulle dyka upp.

För större principiella frågor blir det svårare. I första hand så skulle jag argumentera och lobba för att ändra riktningen igen, och försöka få igenom än ändring på nästa medlemsmöte eller vilket forum det nu handlar om. Om inte det skulle lyckas så måste jag lämna partiet eller i alla fall min styrelsepost; jag kan inte vara en representant för en politik som går tvärt emot mina värderingar.

Jag är pragmatiskt och kompromissvillig i de flesta fall, men jag har några grundläggande värderingar där jag inte kompromissar.
Citat:
2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.
Soylent green. Eftersom jag är mänsklig

Citat:
3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?
Det är svårt att komma med ett svar som täcker alla situationer. Men när jag agerar så föredrar jag att först, i enrum, ta upp saken med personen som agerat felaktigt utan att avslöja min källa. Om det samtalet går bra så skulle jag vanligtvis inte gå vidare med saken, men hålla ögonen öppna för att se om personen fortsätter eller om det var en engångshändelse.

Liknande situationer dök upp ibland när jag satt i partiledningen och då hanterade jag det som ovan. Så länge samtalet hölls privat så var det inga problem och personerna höll med om att det var dumt agerat. Sen så hände det tyvärr i ett par fall att personen föll tillbaka i sitt gamla mönster trots tillsägningar om att det inte är acceptabelt beteende. Då gäller det att göra andra medvetna om problemet, och att personen antagligen inte är lämplig för förtroendeposter eller liknande.

Citat:
4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.
Det blev tre i stället De drabbade (den bästa svenska serien), Riget (den bästa danska) och Firefly (den bästa amerikanska)

De drabbade har intressanta karaktärer och framförallt realism i folks beteende och dialog som man aldrig ser i en amerikansk serie. När man ser någon av serierna som inspirerats av De drabbade (som till exempel den amerikanska remaken Heroes) så känns allt väldigt plastigt, tillrättalagt och orealistiskt. Realismen i originalet gör de övernaturliga och mystiska elementen mycket mer effektiva. Jag gillar kontraster

Riget gillar jag av lite samma anledningar. En sjukhusserie som på många sätt är mer realistisk än de amerikanska serierna, men samtidigt är full av totalt utflippade övernaturliga inslag. Spännande, hysteriskt rolig och oförutsägbar. Och Ernst Hugo -I rest my case

Firefly är bara en konsekvent bra serie. Bra story, bra karaktärer, bra skådespelare, bra musik, bra miljöer och specialeffekter. Otroligt solid serie som lyckas hålla en genomgående kvalitet som ingen annan.

Citat:
5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.
Jag skulle inte uttala mig i media. Jag ser inte vad medlemmarna eller jag själv skulle tjäna på det.

(#7) Gammal
Kadelake Inte uppkopplad

Kadelakes avatar

Länk: #289479
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-20, 10:56

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?

Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?
Jag kan tyvärr inte vara med 7-8 december eftersom jag är i usa då.
Att viga 6 helger om året till styrelsemöten kommer inte vara något problem.

(#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #289813
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-26, 21:42

Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#9) Gammal
Kadelake Inte uppkopplad

Kadelakes avatar

Länk: #289950
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-29, 20:04

Political compass
Angående resonemang i någon fråga: Jag är helt emot att skolor ska ingjuta religiösa värderingar.

Skolan bör lära eleverna kritiskt tänkande och logiskt resonemang, så att eleverna ges verktygen för att bilda sig egna uppfattningar. Eleverna ska också både få lära sig fakta och lära sig om ett vitt spektrum av åsikter, och vad skillnaden är mellan fakta, åsikter och tro.

Det innebär också att jag är emot religiösa friskolor. Som jag ser det så måste barnens rätt till korrekt och fri information gå före föräldrarnas önskan att indoktrinera dom i en särskild tro.

Valpejl
Resultatet var väldigt jämnt; ett par partier sticker ut nedåt, men inget parti urskiljer sig uppåt. Jag tolkar det som att inget av riksdagspartierna passar mig

Den politiker som kom högs upp på listan var Jabar Amin (MP) vilket förvånade mig en del. Jag har pratat med honom några gånger och fick inte intrycket att vi var så pass lika. Fast å andra sidan kanske 62% inte är särskilt likt...
Efter Jabar så kommer en blandad samling av miljö- och vänsterpartister med en folkpartist inklämd nära toppen.

Överlag så tror jag valpejlen är rätt poänglös för en piratpartist. Flera av frågorna är rätt så specifika och ligger också långt från pirat-politik och pirat-ideologi (vargjakt någon? )

Jan Lindgren, Tommten

(#10) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #289966
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nils Kadesjö - 2013-10-30, 19:30

Citat:
Ursprungligen postat av Kadelake Visa inlägg
Överlag så tror jag valpejlen är rätt poänglös för en piratpartist. Flera av frågorna är rätt så specifika och ligger också långt från pirat-politik och pirat-ideologi (vargjakt någon? )
Haha, ja det har du kanske rätt i! Hoppas att dom gör en som är mer anpassad till PP frågeställningar inför EU valet och att PP är med i den. Tack för svaren!

Jan Lindgren
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är