Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-11, 01:17

Karolina Andersdotter

Kandiderar till Styrelseledamot 2014-2016.

Ålder: 25
Bostadsort: Uppsala
Sysselsättning: Student, biblioteksassistent
Favoritbok: Stilövningar av Raymond Queneau
Operativsystem: Ubuntu

Jag heter Karolina Andersdotter, är 25 år och studerar på masterprogrammet i biblioteks- och informationsvetenskap vid Uppsala universitet. Jag har sedan tidigare en kandidatexamen i svenska från samma universitet, och har under studietiden hunnit att läsa utomlands på Island och på Färöarna.

Mitt piratengagemang har framför allt varit inom Piratstudenterna i Uppsala sedan 2008, och under perioder har jag varit ledamot i föreningens styrelse. Via PS har jag också en hel del engagemang i Uppsala studentkårs olika förtroendeuppdrag i t ex Uppsala Learnings Labs studentpanel, biblioteksnämnd A, biblioteksråd, fakultetsnämnder med mera. Kort sagt en hel del styrelseerfarenhet. Jag var ordförande i Ung Pirat Uppsala 2009 och satt med i Ung Pirats valberedning 2008.

En till erfarenhet, som skulle vara bra för min funktion som operativ styrelseledamot, är att jag förra året var ordförande för V-Dala nation i Uppsala, en organisation som omsätter ca 20 miljoner och har 5 000 medlemmar. Den viktigaste lärdomen därifrån var att leda en organisation som är beroende av frivilliga insatser, att samtidigt driva egna projekt (både praktiska och idéburna) och att ansvara för en stor ekonomi och verksamhet.

Min spetskompetenser är utbildningspolitik och biblioteksfrågor (inklusive digital publicering). Jag ser fram emot att arbeta med den bra politik Piratpartiet för i dessa områden, men också att utveckla den till det bättre.

Jag skriver ibland också saker. Om ni är sugna på att läsa debattartiklar jag skrivit finns en lista här:
  • 2013-08-23 Vi borde sätta stopp för FRA (http://www.unt.se/debatt/vi-borde-satta-stopp-for-fra-2558844.aspx)
  • 2013-08-01 Vad tycker Sveriges regering? (http://www.unt.se/debatt/vad-tycker-sveriges-regering-2528431.aspx)
  • 2013-04-25 Universitetsbiblioteket i rätt riktning (http://www.ergo.nu/debatt/20130425-universitetsbiblioteket-i-r%C3%A4tt-riktning)
  • 2013-01-16 Framtidens studentinflytande – högst oklart enligt UUS (http://www.ergo.nu/debatt/20130116-framtidens-studentinflytande-h%C3%B6gst-oklart-enligt-uus)
  • 2011-03-30 Carolina långt från världsklass (http://www.ergo.nu/debatt/20110330-carolina-langt-fran-varldsklass)
  • 2010-03-31 Universitetet måste ta tag i sin bibliotekspolicy (http://www.ergo.nu/debatt/20100331-universitetet-maste-ta-tag-i-sin-bibliotekspolicy)
Jag är ett lysande val eftersom att jag är bra på i princip allt och både är driftig och kunnig. Rösta på mig! \o/

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
EnRIz, Göran Widham, infallsvinkel, izzie, Mab, Mikael Holm

(#2) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #289147
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-17, 21:55

Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?

2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.

3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?

4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.

5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #289284
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-18, 13:12

Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?

Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#4) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Reg.datum: Oct 2007

Länk: #289670
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-22, 14:30

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanRL Visa inlägg
Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?
Om det verkligen är en riktigt dålig riktning så avgår jag förstås ur styrelsen. Men det är ganska långt till den dealbreaker-gränser, jag är rätt pragmatisk av mig.

Citat:
2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.
En maträtt som tar rätt lång tid att förbereda, men som blir ett ljuvligt resultat.

Citat:
3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?
Det beror ju på vad situationen är. För det första går det ju att agera utan att "berätta" - och innebär det att det görs för en, flera eller alla personer? Jag tror (och hoppas) för övrigt att styrelsearbetet inte innebär medlande i personliga konflikter och utgår från att alla som engagerar sig i en demokratisk rörelse vill bemöta andra med respekt och värdighet.

Citat:
4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.
TNG och Parks&Rec. Because they're awesome.

Citat:
5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.
Förstår inte frågan? Potentiella skandaler är väl något vi försöker lösa inom organisationen? Om det inte är jag själv som är orsak till skandalen kan jag inte se att just mitt agerande skulle påverka om media får reda på något?

/Karolina

"There is no sin except stupidity." - Oscar Wilde

(#5) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Länk: #289671
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-22, 14:31

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?
Ja. (Förutsatt att jag ingår i den nya styrelsen.)

Citat:
Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?
Ja.

/Karolina

(#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #289809
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-26, 22:35

Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.

(#7) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Länk: #289835
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-27, 00:19

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.
Jag har inte någon vidare tilltro till de test du refererar till, eller i alla fall inte mer än till "Which Hogwarts house are you in?"-testen som en kan göra. Men jag kan säga detta: hade jag inte röstat på Piratpartiet hade jag röstat på Vänsterpartiet, och mina politiska förebilder är Harald Edelstam och Dag Hammarskjöld.

/Karolina

(#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #289837
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-27, 00:28

Citat:
Ursprungligen postat av Zazie Visa inlägg
Jag har inte någon vidare tilltro till de test du refererar till, eller i alla fall inte mer än till "Which Hogwarts house are you in?"-testen som en kan göra. Men jag kan säga detta: hade jag inte röstat på Piratpartiet hade jag röstat på Vänsterpartiet, och mina politiska förebilder är Harald Edelstam och Dag Hammarskjöld.
Okej, men nu ville jag se resultaten. Är du beredd att visa resultatet av testerna för oss?

(#9) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Länk: #289841
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-27, 01:36

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Okej, men nu ville jag se resultaten. Är du beredd att visa resultatet av testerna för oss?
Ja, nu är det tyvärr så att jag inte tänker sätta mig ner och göra dessa tester enkom för din skull (och jag tror inte heller att det skulle påverka min förmåga som styrelseledamot). Om det verkligen skulle göra dig nöjd kan jag rita ihop något i Gimp åt dig. Tills vidare undanber jag ledande och fräcka frågor från dig.

/Karolina

(#10) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #289843
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Karolina Andersdotter - 2013-10-27, 02:07

Citat:
Ursprungligen postat av Zazie Visa inlägg
Ja, nu är det tyvärr så att jag inte tänker sätta mig ner och göra dessa tester enkom för din skull (och jag tror inte heller att det skulle påverka min förmåga som styrelseledamot). Om det verkligen skulle göra dig nöjd kan jag rita ihop något i Gimp åt dig. Tills vidare undanber jag ledande och fräcka frågor från dig.
Hmm? Min fråga hade varken för avsikt att vara ledande eller fräck, men det var ju intressant att du svarade med att bli upprörd. Jag försöker helt enkelt att få en lite bättre uppfattning om kandidaterna så att jag vet hur jag ska rösta, och det tycker jag att jag fick av dina svar, så tack för svaren.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är