Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2013
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-11, 19:48

Torbjörn Wester

Kandiderar till Styrelseledamot 2014-2016.

Ålder: 33
Bostadsort: Norrköping
Favoritdjur: Narval

Jag heter Torbjörn Wester, är 33 år, rättspolitisk talesperson, ledamot av partistyrelsen sedan 2011 och ordförande för Piratpartiet Norrköping.

Centralt har jag – förutom att jag deltagit på samtliga partistyrelsemöten under min mandatperiod – även medverkat i den redaktionsgrupp under partiledningen som arbetar med utformningen av våra politiska program. Dessutom har jag närvarat flitigt i media.

Några exempel på närvaro i media:

Kräv att Obama stoppar USA:s nätövervakning (Göteborgsposten)

Därför polisanmäler vi Anna-Karin Hatt (Aftonbladet)

Sverige bakom EU:s datalagringsdirektiv (Aftonbladet)

Miljöpartiets parlamentariker sviker sina gräsrötter (SvD)

Lövin ljuger om Miljöpartiets politik (SvD)

Upphovsrättsindustrin bedriver censurkrig (Norrköpings Tidningar)

Internet största hotet mot extrema rörelser (SvD)

Tekniken behöver politiseras (Fria Tidningen)

Tysta inte ner övervakningsskandalen (Norrköpings Tidningar)

Jag är lite stolt över att troligen ha rekordet i närvaro på styrelsemöten. Inte ett missat möte under en hel mandatperiod!

Tyvärr lider vårt parti av att partistyrelsens ledamöter (av olika skäl) inte fullgör sina uppdrag. Det är inte oproblematiskt att vi mindre än ett år innan valet ska välja nya ledamöter till halva styrelsen - det strider mot stadgarnas intention och skapar en utmaning att bibehålla en kontinuitet i våra arbetsformer.

(Vi har stort behov av att fortlöpande få in nya röster i styrelsen, men problemet i dagsläget är att vi har svårt att hålla kvar både nya och gamla ledamöter i styrelsen för fulla mandatperioder.)

Mitt engagemang för Piratpartiet väcktes i och med stormen kring FRA-lagen. Det var ett sådant uppenbart brott mot demokratiska och rättsliga grundprinciper. Jag profilerade mig som bloggare på den (nu halvt avsomnade) bloggen infallsvinkel och valdes in i partistyrelsen på vårmötet 2011.

Den glöd av engagemang som väcktes i och med detta har jag fortfarande kvar. Jag vill bidra med min tid, energi och engagemang till partistyrelsen!

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Carl Johan Rehbinder, infinite_emma, izzie

(#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #288536
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-11, 20:00

Vad jag läst mig till så har styrelsen diskuterat om att minska sina omkostnader genom att minska storleken på styrelsen. Då du nu nämner att styrelsen i stort sett aldrig är samlad med samtliga ledamöter, enligt stadgan, närvarande, så undrar jag vad som föranledde att inte lägga en proposition om att minska styrelsen storlek till det här mötet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #288537
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-11, 20:12

Hej!

Jag ställer samma fråga till alla som kandiderar till styrelsen: varför kandiderar du till just styrelsen istället för någon annan enhet inom partiet?

Ha det bra och lycka till!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#4) Gammal
infallsvinkel Inte uppkopplad

infallsvinkels avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #288545
Standard Re: Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-11, 20:31

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Vad jag läst mig till så har styrelsen diskuterat om att minska sina omkostnader genom att minska storleken på styrelsen. Då du nu nämner att styrelsen i stort sett aldrig är samlad med samtliga ledamöter, enligt stadgan, närvarande, så undrar jag vad som föranledde att inte lägga en proposition om att minska styrelsen storlek till det här mötet.
Jag stödjer en något minskad styrelse, men det finns goda argument både för och emot.

På senaste styrelsemötet diskuterade vi frågan om att lägga en proposition om minskad storlek (något jag stödde) men det fanns inte tillräckligt stöd i styrelsen för detta.

Istället kommer vi att experimentera med videomöten för att få ned kostnaderna.

Torbjörn Wester
Medlem i partiledningen
Ordförande i Piratpartiet Norrköping

Blogg: http://infallsvinkel.se
E-post: torbjorn.wester [a] piratpartiet.se, Facebook, Google+, Twitter
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infallsvinkel  
  (#5) Gammal

infallsvinkels avatar

Länk: #288546
Standard Re: Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-11, 20:34

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Kan tillägga lite om resonemanget.

Enligt min åsikt är styrelsen lite för stor i förhållande till antalet personer som är aktiva i partiet. Kostnaderna är för höga och gruppdynamiken är lite lidande pga. styrelsens storlek.

Ett annat skäl till att minska styrelsens storlek är svårigheten att hitta kvalificerade kandidater som klarar att sitta en hel mandatperiod. Vi har just nu åtta platser som ska väljas på mötet och åtta personer som accepterat nomineringen (exakt nu, förhoppningsvis gör fler det). Det är inte en sund situation.

Argument för en stor styrelse är exempelvis att vi är ett splittrat parti där olika ledamöter kan representera olika minoriteter i partiet, samt att styrelsen beslutar om så tunga frågor som hela partiets budget.

Torbjörn Wester
Medlem i partiledningen

(#6) Gammal

infallsvinkels avatar

Länk: #288547
Standard Re: Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-11, 20:38

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Jag ställer samma fråga till alla som kandiderar till styrelsen: varför kandiderar du till just styrelsen istället för någon annan enhet inom partiet?

Ha det bra och lycka till!
Det hänger samman med det jag skriver ovan:

Citat:
Tyvärr lider vårt parti av att partistyrelsens ledamöter (av olika skäl) inte fullgör sina uppdrag. Det är inte oproblematiskt att vi mindre än ett år innan valet ska välja nya ledamöter till halva styrelsen - det strider mot stadgarnas intention och skapar en utmaning att bibehålla en kontinuitet i våra arbetsformer.
Vi har en situation med många tomma platser och då känner jag ett ansvar och engagemang att bidra med den erfarenhet jag byggt upp.

Jag är annars både rättspolitisk talesperson och ordförande för Piratpartiet Norrköping. Om vi hade större kontinuitet i styrelsen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att fokusera på de rollerna.

Torbjörn Wester
Medlem i partiledningen

(#7) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #288548
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-11, 20:43

Tack för de båda svaren till min fråga!

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#8) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #288550
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-11, 21:02

Tack för svar!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#9) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #289146
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-17, 20:55

Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?

2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.

3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?

4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.

5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
  (#10) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #289288
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Torbjörn Wester - 2013-10-18, 12:15

Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?

Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är