Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Motion B18: Sakpolitik: Tillåt försäljning av insekter för mänsklig konsumtion

Om 35 år, år 2050, kommer vi vara omkring 9 miljarder människor på jorden. Dagens köttproduktion är ineffektiv, vilket leder till dåliga effekter för miljön. Dessutom, för att hålla kostnaderna nere, sköts ofta djurhållningen på ett oetiskt sätt. Grisar som får stå i trånga bås utan möjlighet att vända sig och fåglar som får bo på nät i långa rader, både på bredden och på höjden, är några av de skräckexempel som lyfts.

Hur ska detta då avhjälpas? Ett steg i rätt riktning mot ett minskat beroende av traditionella köttdjur och en ökad valfrihet kan vara att tillåta försäljning av insekter för konsumtion. För att föda upp ett kilo syrsor krävs 1/40 så stor area och 1/22000 så mycket vatten som ett kilo nötkött. Mängden protein hos insekter och traditionella köttdjur är ungefär densamma, men mängden mineraler och vitaminer i insekter är högre än hos nöt-, gris- och fågel. Mängden fett hos insekter är dessutom lägre.

Insekter är dessutom mer genetiskt skilda från människan än traditionella köttdjur, vilket betyder att färre sjukdomar kan överföras från insekterna till oss och göra skada.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Gustav Tällberg

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Av: Henrik Brändén Yrkande B18-Y05 (Motyrkande) 9 personer gillar    2 personer ogillar

att mötet antar ställningstagandet: "Vi vill ha regler som gör det möjligt att odla insekter och insektslarver för matproduktion under former som är säkra för konsumenter och ekosystem."

Gilla yrkandeOgilla yrkandeVisa motiveringRapportera att yrkandet ligger felSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B18-Y01 (Tillbakadraget)
Av: Gustav Tällberg
Tillbakadraget yrkande B18-Y02 (Jämkad med yrkande B18-Y05)
Tillbakadraget yrkande B18-Y04 (Bortröstad)
Av: Tommten

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B18-Y03 (Yrkandet ligger inte inom motionens område och tas därför inte upp till votering)

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #293042
Standard Sv: Motion B18: Sakpolitik: Tillåt försäljning av insekter för mänsklig konsumtion - 2014-10-07, 22:49

Alldeles oavsett hur det visar sig vara när ni forskat färdigt om exakt vilka regler som gäller idag behöver att-satsen formuleras om ordentligt. Jag kan absolut inte ställa mig bakom ett generellt tillstånd att sälja varje slags insekt eller insektslarv eller insektslarvspuré som livsmedel. En massa insektslarver är nämligen giftiga - något som minskar risken att de blir uppätna. Så rimligen måste det bli frågan om tester och tillstånd från fall till fall, när man börjar kommersialisera insektsprotein som människomat.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Anton Nordenfur, Fredrik Rubensson, JPAnderson

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #293076
Standard Sv: Motion B18: Sakpolitik: Tillåt försäljning av insekter för mänsklig konsumtion - 2014-10-08, 07:03

Generellt så gillar jag syftet med motionen, men ifall vi tar ställning för insektsmat så tycker jag att vi bör fundera över hur en sådan matproduktion ska kunna gå till i landet också, inte bara ta beslut kring försäljning. Jag tycker i varje fall att det är rimligt att anse att vi bör kunna producera maten till vår egen befolkning i landet. Det finns lite risker man kan fundera över.

Jag tycker exempelvis att det bör vara tydliga regler om att utländska arter av insekter som inte lever naturligt här inte bör vara aktuella för produktion här, och dom arterna kanske inte bör vara aktuella för massexport hit heller ifall dom råkar leva, smita och blir en problematisk ohyra i landet.

Även insekter som redan finns här bör man vara restriktiv med att ha produktion på nära människor. Kackerlackor t.ex. Det är ju inte direkt något vi vill mer av i samhället, vilket är en risk om en olycka är framme på produktionsstället, eller om det slarvas i verksamheten så dom smiter.

Artikeln från SVT säger att den privata sektorn vill ha klarhet kring regelverk innan de törs satsa: http://www.svt.se/nyheter/at-mer-insekter
Citat:
Den privata sektorn är redo att investera i insektsodling. Det finns stora möjligheter, säger Paul Vantomme en av rapportens författare.

Men så länge det saknas klarhet kring regelverket för denna verksamhet är det ingen som är villig att satsa, påpekar Vantomme.
Kanske det vore lämpligt att som Jörgen säger ha ett yrkande om ett tydligt och säkert regelverk? Även kring produktion?

Svara med citat
  (#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #292822
Standard Sv: Motion B18: Sakpolitik: Tillåt försäljning av insekter för mänsklig konsumtion - 2014-10-07, 15:17

Här kan du köpa insekter att ätas i sverige:

http://extremefood.se/default.asp?sh...&lid=5&ulid=22

Så var finns förbudet ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #292775
Standard Sv: Motion B18: Sakpolitik: Tillåt försäljning av insekter för mänsklig konsumtion - 2014-10-07, 13:38

När du lyfte den här frågan i medlemsforumet frågade jag varför EU-kommissionen ännu inte tillåtit insekter som konsumption. Du svarade "Vet ej. Kanske ingen som verkligen föreslagit det."

Har du forskat vidare på detta? Om det nu är så att det bara inte finns ett marknadsintresse för det så att ingen ens försökt söka tillstånd, så förstår jag inte vad den här motionen har som syfte.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

infallsvinkels avatar
2014-10-07, 11:33 #6
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B18-Y01:
att att mötet antar ställningstagandet: "att tillåta försäljning av insekter för mänsklig konsumtion"
Självklart ställningstagande!

FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation framhåller också att mänskligheten borde äta mycket mer insekter.

http://www.fao.org/docrep/018/i3253e/i3253e.pdf

FN kritiserar även EU:s lagstiftning på området: http://www.dagensjuridik.se/2013/11/ny-eu-lag-ska-satta-insekter
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-07, 13:43 #7
Inte uppkopplad
Sv: Motion B18: Sakpolitik: Tillåt försäljning av insekter för mänsklig konsumtion -
Okej, jag kollade lite mer. Efter snabb googling verkar insekter redan ha blivit godkända för konsumption i Belgien, och svenska livsmedelssäkerhetsverket verkar inte heller ha något emot dem.

Jag förstår verkligen inte vad motionen är ute efter att förändra.

JPAnderson
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-07, 13:44 #8
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B18-Y01:
att att mötet antar ställningstagandet: "att tillåta försäljning av insekter för mänsklig konsumtion"
Redan tillåtet på samma sätt som andra livsmedel. Jag förstår inte vad motionen är ute efter att förändra.
infallsvinkels avatar
2014-10-07, 15:27 #9
Inte uppkopplad
Sv: Motion B18: Sakpolitik: Tillåt försäljning av insekter för mänsklig konsumtion -
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Redan tillåtet på samma sätt som andra livsmedel. Jag förstår inte vad motionen är ute efter att förändra.
Lite kul att hänvisa till livsmedelsverket i Finland, när vi bor i Sverige...
infallsvinkels avatar
2014-10-07, 15:28 #10
Inte uppkopplad
Citat:
Okej, jag kollade lite mer. Efter snabb googling verkar insekter redan ha blivit godkända för konsumption i Belgien, och svenska livsmedelssäkerhetsverket verkar inte heller ha något emot dem.

Jag förstår verkligen inte vad motionen är ute efter att förändra.
Jag råkade citera fel inlägg. Här är länken till livsmedelsverket i Finland.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-07, 15:39 #11
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av infallsvinkel Visa inlägg
Jag råkade citera fel inlägg. Här är länken till livsmedelsverket i Finland.
Haha, det missade jag visst.

Oavsett vad, jag kan inte hitta någon lag som gör det förbjudet att äta insekter, de verkar klassas på precis samma sätt som alla andra livsmedel. Jag förstår verkligen inte syftet med motionen.
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-07, 17:39 #12
Inte uppkopplad
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte bedrivit tillräcklig informationsinhämtning innan jag skrev denna motion. Den information jag inhämtade var från det finska livsmedelsverket (vilket jag antog var liknande den svenska) där det stod "Om insekter således före år 1997 inte i någon större utsträckning använts för konsumtion inom EU:s område, är de nya livsmedel." Detta föranledde mig att tro att insekter skulle klassas som nya livsmedel om de vore tillåtna. Eftersom jag inte hittade något i listan över nya livsmedel som inkluderade antog jag att insekter inte hade ett generellt tillstånd att säljas för mänsklig konsumtion i EU.

Vidare undersökningar jag nu gjort har visat på att den tolkningen jag gjort verkade stämma. Det verkar som att det inte finns något generellt tillstånd för insekter, utan de som säljs har blivit individuellt godkända på en insektsgårdsbasis för import av nationella livsmedelsverk. 2011 hade EU-kommissionen startat en utredning om hur de olika ländernas regler om insektser förhåller sig till varandra. Jag har dock inte hittat vad denna utredning lett till.
heddahenriks avatar
2014-10-07, 18:29 #13
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B18-Y01:
att mötet antar ställningstagandet: "att tillåta försäljning av insekter för mänsklig konsumtion"
Jag är allmänt för, men ställningstagandet bör man nog fila lite på och man bör kanske nämna forskning och procedurer som underlättar godkännande.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-07, 19:07 #14
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Tällberg Visa inlägg
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte bedrivit tillräcklig informationsinhämtning innan jag skrev denna motion. Den information jag inhämtade var från det finska livsmedelsverket (vilket jag antog var liknande den svenska) där det stod "Om insekter således före år 1997 inte i någon större utsträckning använts för konsumtion inom EU:s område, är de nya livsmedel." Detta föranledde mig att tro att insekter skulle klassas som nya livsmedel om de vore tillåtna. Eftersom jag inte hittade något i listan över nya livsmedel som inkluderade antog jag att insekter inte hade ett generellt tillstånd att säljas för mänsklig konsumtion i EU.

Vidare undersökningar jag nu gjort har visat på att den tolkningen jag gjort verkade stämma. Det verkar som att det inte finns något generellt tillstånd för insekter, utan de som säljs har blivit individuellt godkända på en insektsgårdsbasis för import av nationella livsmedelsverk. 2011 hade EU-kommissionen startat en utredning om hur de olika ländernas regler om insektser förhåller sig till varandra. Jag har dock inte hittat vad denna utredning lett till.
Jag förstår inte hur detta skiljer sig från andra livsmedel. Anser du att alla insektsarter ska godkännas? Så gör vi ju inte med andra djur.

Med andra ord, varför ska insekter behandlas annorlunda än annat livsmedel?
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-07, 19:20 #15
Inte uppkopplad
Citat:
Jag förstår inte hur detta skiljer sig från andra livsmedel. Anser du att alla insektsarter ska godkännas? Så gör vi ju inte med andra djur.

Med andra ord, varför ska insekter behandlas annorlunda än annat livsmedel?
Jag anser att de insekter som Belgien godkänt nationellt (Lista över belgiska godkända insekter: http://www.afsca.be/foodstuffs/insects/) ska vara godkända över hela EU.

Jag håller med dig om att insekter inte ska behandlas annorlunda än andra livsmedel. Jag anser därför att insekter (de belgiskt godkända), eftersom de bevisligen är ofarliga, välsmakande och näringsrika, ska vara tillåtna som "nya livsmedel" på samma sätt som exempelvis stevia (som är ett sk "nytt livsmedel").
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-07, 19:31 #16
Inte uppkopplad
Citat:
Jag anser att de insekter som Belgien godkänt nationellt (Lista över belgiska godkända insekter: http://www.afsca.be/foodstuffs/insects/) ska vara godkända över hela EU.

Jag håller med dig om att insekter inte ska behandlas annorlunda än andra livsmedel. Jag anser därför att insekter (de belgiskt godkända), eftersom de bevisligen är ofarliga, välsmakande och näringsrika, ska vara tillåtna som "nya livsmedel" på samma sätt som exempelvis stevia (som är ett sk "nytt livsmedel").
Men du har fortfarande inte svarat på den grundläggande frågan - finns det några som har ansökt om detta och fått avslag? Om inte, hur kan vi börja hantera en produkt som inte ens är intresserad av att hanteras?
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-07, 19:52 #17
Inte uppkopplad
Citat:
Men du har fortfarande inte svarat på den grundläggande frågan - finns det några som har ansökt om detta och fått avslag? Om inte, hur kan vi börja hantera en produkt som inte ens är intresserad av att hanteras?
Då hade jag nog inte förstått frågan helt.
1. Vad jag vet finns det ingen som ansökt om detta, men det jag vet är att EU påbörjat en utredning om hur EU-ländernas bestämmelser på området ser ut.
2. Det finns ett stort intresse att börja producera insekter, men ett otydligt regelverk gör att de inte törs investera (Källa: http://www.svt.se/nyheter/at-mer-insekter). Det finns även en mycket viktig poäng i att börja få människor att acceptera annorlunda näringskällor för att minska miljöpåverkan.
JorgenLs avatar
2014-10-07, 22:46 #18
Inte uppkopplad
Är det så att yrkandet istället borde kräva att insekter som matvara regleras i lagar och förordningar för att öka tydligheten om vad som gäller?

Tommten
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-07, 22:54 #19
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Är det så att yrkandet istället borde kräva att insekter som matvara regleras i lagar och förordningar för att öka tydligheten om vad som gäller?
Insekter har idag inte ett generellt tillstånd för försäljning för mänsklig konsumtion inom EU.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-08, 01:42 #20
Inte uppkopplad
Citat:
Då hade jag nog inte förstått frågan helt.
1. Vad jag vet finns det ingen som ansökt om detta, men det jag vet är att EU påbörjat en utredning om hur EU-ländernas bestämmelser på området ser ut.
Att de redan nu påbörjat en utredning är fantastiskt. Så vad vill vi ändra?

Citat:
2. Det finns ett stort intresse att börja producera insekter, men ett otydligt regelverk gör att de inte törs investera (Källa: http://www.svt.se/nyheter/at-mer-insekter). Det finns även en mycket viktig poäng i att börja få människor att acceptera annorlunda näringskällor för att minska miljöpåverkan.
Jag är ledsen, men att det finns ett stort intresse har ingenting att göra med den här motionen. Om det finns ett stort intresse behövs snarare motionen mindre, eftersom det betyder att det snart kommer ett gäng ansökningar som godkänns, om de är bra att äta.

Citat:
Insekter har idag inte ett generellt tillstånd för försäljning för mänsklig konsumtion inom EU.
Och det borde de inte heller. Som Henrik påpekar finns det exempelvis många giftiga insekter. Varför ska insekter godkännas i en klump när inte detsamma gäller för andra livsmedel?
2014-10-08, 07:14 #21
Inte uppkopplad
Citat:
Men nu finns det inget yrkande angående insektodling, vilket är vad de var osäkra på regelverket kring om jag tolkar artikeln rätt. Är det en miss eller är det avsiktligt?
2014-10-08, 15:42 #22
Inte uppkopplad
att mötet antar ställningstagandet: "att tillåta försäljning av insekter för mänsklig konsumtion"
Det måste regleras. Art för art ska godkännas och regler för hantering av insekter måste finnas. Jag vill inte bo i samma byggnad som en pizzeria som har 10 000 levade kackerlackor i en pappkartong.

Tommten
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-08, 15:44 #23
Inte uppkopplad
Citat:
Och det borde de inte heller. Som Henrik påpekar finns det exempelvis många giftiga insekter. Varför ska insekter godkännas i en klump när inte detsamma gäller för andra livsmedel?
Ursäkta om jag var otydlig. Det jag menade var att det inte finns ett generellt tillstånd för specifika insekter. De insekter som dock säljs har blivit importerade samt att anläggningen som producerar insekterna måste uppfylla vissa hygienkrav. Livsmedelstillsynssystemet i landet de kommer ifrån skall även vara godkänt av antingen EU eller Sverige.

Det är detta jag vill ändra på med denna motion - att de insekter som är godkända som livsmedel i Belgien även ska vara det i övriga EU.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-08, 16:19 #24
Inte uppkopplad
Citat:
Ursäkta om jag var otydlig. Det jag menade var att det inte finns ett generellt tillstånd för specifika insekter. De insekter som dock säljs har blivit importerade samt att anläggningen som producerar insekterna måste uppfylla vissa hygienkrav. Livsmedelstillsynssystemet i landet de kommer ifrån skall även vara godkänt av antingen EU eller Sverige.

Det är detta jag vill ändra på med denna motion - att de insekter som är godkända som livsmedel i Belgien även ska vara det i övriga EU.
Men vad är det som hindrar att de genomgår samma process som allt annat livsmedel? Om det inte finns några hinder, varför ska de i så fall behandlas annorlunda än andra livsmedel?
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-08, 16:39 #25
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B18-Y02:
att mötet antar ställningstagandet: "att de insekter som är godkända som livsmedel i Belgien även ska vara det i övriga EU."
Förtydligande
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-08, 16:40 #26
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B18-Y01:
mötet antar ställningstagandet: "att tillåta försäljning av insekter för mänsklig konsumtion"
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-08, 16:50 #27
Inte uppkopplad
Citat:
Men vad är det som hindrar att de genomgår samma process som allt annat livsmedel? Om det inte finns några hinder, varför ska de i så fall behandlas annorlunda än andra livsmedel?
Eftersom Piratpartiet ställer sig bakom ett godkännande av GMO, anser jag att även specifika insekter bör vara godkända. GMO-grödor behöver, även de, genomgå samma process som andra nya livsmedel.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-08, 17:38 #28
Inte uppkopplad
Citat:
Eftersom Piratpartiet ställer sig bakom ett godkännande av GMO, anser jag att även specifika insekter bör vara godkända. GMO-grödor behöver, även de, genomgå samma process som andra nya livsmedel.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

"Men vad är det som hindrar att de genomgår samma process som allt annat livsmedel? Om det inte finns några hinder, varför ska de i så fall behandlas annorlunda än andra livsmedel?"

För övrigt anser vi att GMO ska gå igenom en testningsperiod, och att huruvida enskilda GMO-arter ska godkännas ska avgöras av forskning, inte av politiker som godtyckligt beslutar att de gillar dem, vilket jag känner är effekten av ditt yrkande.
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-08, 20:36 #29
Inte uppkopplad
Citat:
Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

"Men vad är det som hindrar att de genomgår samma process som allt annat livsmedel? Om det inte finns några hinder, varför ska de i så fall behandlas annorlunda än andra livsmedel?"

För övrigt anser vi att GMO ska gå igenom en testningsperiod, och att huruvida enskilda GMO-arter ska godkännas ska avgöras av forskning, inte av politiker som godtyckligt beslutar att de gillar dem, vilket jag känner är effekten av ditt yrkande.
Det finns ingenting, så vitt jag vet, som hindrar att de genomgår samma process som andra nya livsmedel som vill kunna säljas på den gemensamma marknaden.

Formuleringen "Vi tycker därför att genmodifierade grödor ska vara tillåtna under reglerade former ämnade att trygga ekosystemets säkerhet." på http://www.piratpartiet.se/gmo/ känns som ett ställningstagande för legalisering av vissa GMO-organismer för konsumtion.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-08, 21:03 #30
Inte uppkopplad
Citat:
Det finns ingenting, så vitt jag vet, som hindrar att de genomgår samma process som andra nya livsmedel som vill kunna säljas på den gemensamma marknaden.
I så fall förstår jag verkligen inte vad du vill åstadkomma med motionen.

Citat:
Formuleringen "Vi tycker därför att genmodifierade grödor ska vara tillåtna under reglerade former ämnade att trygga ekosystemets säkerhet." på http://www.piratpartiet.se/gmo/ känns som ett ställningstagande för legalisering av vissa GMO-organismer för konsumtion.
Nej, det är att öppna upp för att de ska kunna testas och efter testning eventuellt godkännas, precis som det är idag. Anledningen till att det ens står i vårt partiprogram är att det finns de som vill ändra detta och sluta ha det som det är idag. Jag har inte kunnat hitta en enda organisation eller individ som vill göra det med insekter.
Henrik Brändéns avatar
2014-10-08, 21:04 #31
Inte uppkopplad
Leve genmodifierade insektslarver, med optimal sammansättning av både aminosyror, fettsyror, vitaminer och mineraler!

Anton Nordenfur
2014-10-08, 21:12 #32
Inte uppkopplad
Citat:
Jag har inte kunnat hitta en enda organisation eller individ som vill göra det med insekter.
"- Den privata sektorn är redo att investera i insektsodling. Det finns stora möjligheter, säger Paul Vantomme en av rapportens författare."

Tydligen finns dom fastän du inte har hittat dom, om nu inte Paul som var med och skrev rapporten till FN:s livsmedelsorgan FAO står och ljuger.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-08, 21:51 #33
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
"- Den privata sektorn är redo att investera i insektsodling. Det finns stora möjligheter, säger Paul Vantomme en av rapportens författare."

Tydligen finns dom fastän du inte har hittat dom, om nu inte Paul som var med och skrev rapporten till FN:s livsmedelsorgan FAO står och ljuger.
Jag skrev att det inte finns några föreningar eller individer som jag hittat som vill förbjuda insekter som livsmedel, eller göra det svårare för dem att godkännas. Det vill inte Paul Vantomme heller.
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-08, 22:41 #34
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B18-Y03:
att mötet antar ställningstagandet: "att livsmedelsförordningen ändras så att ett livsmedel, som är godkänt som livsmedel i ett EU-land automatiskt ska vara godkänt i alla andra EU-länder."
En sådan förändring skulle styrka den fria rörligheten.

Det ska vara möjligt att göra undantag till automatiskt godkännande av specifika livsmedel, men automatiskt godkännande ska vara "on per default".
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-08, 22:48 #35
Inte uppkopplad
Citat:
Jag har lagt yrkande B18-Y03:
att mötet antar ställningstagandet: "att livsmedelsförordningen ändras så att ett livsmedel, som är godkänt som livsmedel i ett EU-land automatiskt ska vara godkänt i alla andra EU-länder."
En sådan förändring skulle styrka den fria rörligheten.

Det ska vara möjligt att göra undantag till automatiskt godkännande av specifika livsmedel, men automatiskt godkännande ska vara "on per default".
Ja kanske, men du vet väl att det kan komma finnas t.ex religiösa skäl till vissa livsmedel, även inom EU. Det gör att jag tvekar bifalla det yrkandet rakt av.
2014-10-10, 22:26 #36
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B18-Y04:
att mötet antar ställningstagandet: "Det krävs ett tydligt regelverk om insektsodling för matproduktion. Regelverket ska bland annat innefatta förbud mot odling av främmande insektsarter (invasiva arter) för att inte riskera att de smiter och etablerar sig i landet. Regelverket ska också säkerställa att de insektsarter som skulle ställa till med olägenheter om de smiter (exempelvis kackerlackor) måste odlas på ett säkert avstånd ifrån befolkningen så att detta inte kan inträffa."
Enligt denna artikel från SVT så vill privata aktörer se tydliga regler på området innan de törs investera i insektsodling: http://www.svt.se/nyheter/at-mer-insekter
Citat:
Ändra lagar
För att kunna förverkliga FAO:s visioner krävs det dock enligt rapporten en förändring av lagstiftningen i de flesta länder.

- Den privata sektorn är redo att investera i insektsodling. Det finns stora möjligheter, säger Paul Vantomme en av rapportens författare.

Men så länge det saknas klarhet kring regelverket för denna verksamhet är det ingen som är villig att satsa, påpekar Vantomme.
Om tydliga regler hjälper till att få igång mer matproduktion i landet så är jag för, och jag tycker att PP bör vara det också.
2014-10-10, 22:58 #37
Inte uppkopplad
Vi behöver nog skilja lite på

* Hantering och försäljning av levande insekter

* Hantering och försäljning av processade insekter/ döda insekter/ frysta/ torkade osv

* Produktion och förvaring/ hantering av insekter som skall användas i livsmedel. Vem får odla kackerlackor, tropiska myggor etc och hur ska de få odlas, var ska de få odlas och vilken myndighet ska ha ansvaret.

===========

Vad händer om en myggfarm med 1 miljon afrikanska myggor får ett hål i myggnätet och alla myggen rymmer ? Bör man kanske fått något tillstånd från naturvårdsverket/ länsstyrelsen innan man tar in en art som inte redan finns i Sverige? osv

===========

Jag tror nog att alla håller med om att det inte finns någon större risk med att ta in och sälja processade insekter/ döda insekter som redan säljs i andra länder. Däremot finns det nog en del risker med levande insekter och insekter som ännu inte godkänts som livsmedel i andra länder.

Tommten
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-10, 23:11 #38
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av John_pirat Visa inlägg
Vad händer om en myggfarm med 1 miljon afrikanska myggor får ett hål i myggnätet och alla myggen rymmer ? Bör man kanske fått något tillstånd från naturvårdsverket/ länsstyrelsen innan man tar in en art som inte redan finns i Sverige? osv.
Detta var anledningen till att jag ändrade yrkandet till "att de insekter som är godkända som livsmedel i Belgien även ska vara det i övriga EU." Lista över godkända insekter i Belgien
2014-10-10, 23:20 #39
Inte uppkopplad
Citat:
Detta var anledningen till att jag ändrade yrkandet till "att de insekter som är godkända som livsmedel i Belgien även ska vara det i övriga EU." Lista över godkända insekter i Belgien
Det finns säkert insekter som hör hemma i Belgien som inte hör hemma i Sverige.
2014-10-10, 23:33 #40
Inte uppkopplad
Kanske kan mötet antar något i stil med:

"Tillåt försäljning av insektsarter som är godkända i andra EU-länder för mänsklig konsumtion.

Försäljning, storskalig hantering och produktion av levande insekter bör vara förbjudet tills myndigheter och sakkunniga (universitet?) fått möjligheten att yttra sig. Om myndigheter och sakkunniga inte finner något hinder för storskalig produktion och hantering av insekter bör även detta tillåtas."
2014-10-11, 04:18 #41
Inte uppkopplad
Vi borde kanske maila Naturvårdsverket, Jordbruksverket, Länsstyrelsen, Livsmedelsverket och Entomologiska Sällskapet i Lund och få deras syn på hur reglerna ser ut, hur reglerna bör se ut och deras åsikter rent allmänt kring insekter som livsmedel. Innan vi tar några förhastade beslut som gör att vi introducerar kackerlackan i var mans hem om 10 år.
2014-10-11, 11:47 #42
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av John_pirat Visa inlägg
Vi borde kanske maila Naturvårdsverket, Jordbruksverket, Länsstyrelsen, Livsmedelsverket och Entomologiska Sällskapet i Lund och få deras syn på hur reglerna ser ut, hur reglerna bör se ut och deras åsikter rent allmänt kring insekter som livsmedel. Innan vi tar några förhastade beslut som gör att vi introducerar kackerlackan i var mans hem om 10 år.
Kanske ett yrkande om att styrelsen får i uppdrag att kolla upp med dessa parter + dom som skrev rapporten om vilka regler som eftersöks för Sverige och EU, sen återkomma med en proposition för att komplettera PPs politik på området om det behövs?
AndersLindbäcks avatar
2014-10-11, 13:03 #43
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B18-Y03:
sveriges livsmedelslagar måste gälla för livsmedel som säljs i sverige.
AndersLindbäcks avatar
2014-10-11, 13:05 #44
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B18-Y02:
att mötet antar ställningstagandet: "att de insekter som är godkända som livsmedel i Belgien även ska vara det i övriga EU."
det är inte belgiens livsmedelslagar som skall styra svenska politik. det är svenska lagar.
Henrik Brändéns avatar
2014-10-11, 20:02 #45
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B18-Y05:
att mötet antar ställningstagandet: "Vi vill ha regler som gör det möjligt att odla insekter och insektslarver för matproduktion under former som är säkra för konsumenter och ekosystem."
Kan det här yrkandet lösa frågan?

Gustav Tällberg
Gustav Tällbergs avatar
2014-10-11, 20:35 #46
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B18-Y02 till fördel för B18-Y05.

Mitt bortjämkade B18-Y02:
mötet antar ställningstagandet: "att de insekter som är godkända som livsmedel i Belgien även ska vara det i övriga EU."

B18-Y05, som jag tycker bättre om:
mötet antar ställningstagandet: "Vi vill ha regler som gör det möjligt att odla insekter och insektslarver för matproduktion under former som är säkra för konsumenter och ekosystem."
Christoffer Eldengrips avatar
2014-10-26, 20:42 #47
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B18-Y05:
Superbra förslag, gråsuggesoppa åt folket. Ska nog äta en god silverfisk file imorgon till lunch
2014-11-02, 11:45 #48
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B18-Y04:
att mötet antar ställningstagandet: "Det krävs ett tydligt regelverk om insektsodling för matproduktion. Regelverket ska bland annat innefatta förbud mot odling av främmande insektsarter (invasiva arter) för att inte riskera att de smiter och etablerar sig i landet. Regelverket ska också säkerställa att de insektsarter som skulle ställa till med olägenheter om de smiter (exempelvis kackerlackor) måste odlas på ett säkert avstånd ifrån befolkningen så att detta inte kan inträffa."
"En säkert avstånd från befolkningen" är absurt. Ja, det skulle kunna ställa in olägenheter för folk omkring, men ska vi verkligen ställa krav att de som odlar insekterna (samt deras grannar) måste bo en viss avstånd ifrån insekterna de odlar?
2014-11-03, 01:59 #49
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henry Winckle Visa inlägg
"Ett säkert avstånd från befolkningen" är absurt. Ja, det skulle kunna ställa in olägenheter för folk omkring, men ska vi verkligen ställa krav att de som odlar insekterna (samt deras grannar) måste bo en viss avstånd ifrån insekterna de odlar?
Ja. Varför är det absurt att ha en sådan säkerhetsåtgärd?
Henrik Brändéns avatar
2014-11-03, 08:20 #50
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Ja. Varför är det absurt att ha en sådan säkerhetsåtgärd?
Exempelvis för att det skulle innebära förbud mot biodling på väldigt många av de ställen där sådan idag sker.
2014-11-04, 18:10 #51
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Exempelvis för att det skulle innebära förbud mot biodling på väldigt många av de ställen där sådan idag sker.
Nu läser du yrkandet "som fan läser bibeln" som det heter. Nej, biodling är inte en av de "insektsarter som skulle ställa till med olägenheter om de smiter" som det syftas på här. Motionen handlar om insekter för mänsklig konsumtion och biodlingars syfte är inte att odla bin för att vi ska käka upp dom.

Det här var intressant om bin i tätort: http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/32/1/
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är