Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Motion B06: Legal narkotikaförsäljning

Idag står det i Piratpartiets program att eget bruk av all narkotika inte ska vara straffbart. Detta är alldeles utmärkt, för att straffa folk som anser att de behöver ta droger för att klara vardagen av medicinska, psykiska eller sociala orsaker är lika dumt som att hota deprimerade personer med fängelse. Läs gärna mer på hur just fängelsestraff och dåligt socialt stöd skapar beroende, och inte drogen i sig: http://www.huffingtonpost.com/johann...b_6506936.html

Det finns dock stora problem med att det fortfarande kommer att finnas en stor illegal och oreglerad industri som säljer narkotika. De drar sig ofta inte för att sälja till minderåriga, sälja otestade droger, sälja undermåliga eller direkt farliga droger eller marknadsföra drogerna på ett lögnaktigt sätt.

Men staten kan nästan helt slå ut denna bransch genom att själv (eller via kontrollerade försäljare) erbjuda drogerna till återfallsförbrukare och detta till högt, men ändå något lägre pris än vad de illegala försäljarna kan erbjuda. På så sätt kan langarna aldrig bygga upp en kundbas och då lönar det sig inte för dem att locka nya kunder och den illegala branschen kommer att bli väldigt mycket mindre.

Fördelen med den reglerade försäljningen är också att drogerna är blir säkrare, kommer med korrekta instruktioner och varningar, samt att man erbjuder vård i samband med försäljningen.

Detta är den allmänna principen och går även att applicera på marijuana, men just denna drog har fått speciella yrkanden att ta ställning till.

Som ett frihetligt parti vill Piratpartiet att så lite som möjligt ska vara illegalt och polisresurser satsas på brott där det finns offer. Men detta innebär inte att alla droger ska vara lagliga, då köpare kan luras av säljare och då bli brottsoffer. Därför bör fortsatt diskussion ske om exakt hur vi ska maximera både vad som är lagligt och minimera antalet offer.

Sverige hade 6 gånger fler drogdödade per capita än Portugal och NL, så vad vi än gör idag, så är det otroligt fel, men PPs nuvarande inställning med enbart avkriminalisering av brukarna skulle på sin höjd bara halvera dödsfallen och det bekämpar inte kriminaliteten i samband med distribution alls. Källa: http://www.emcdda.europa.eu/publicat...y-overviews/se

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:heddahenrik

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B06-Y01 (Jämkad med yrkande B06-Y05)
Av: heddahenrik
Tillbakadraget yrkande B06-Y05 (Bortröstad)

Tillbakadraget yrkande B06-Y02 (Jämkad med yrkande B06-Y06)
Tillbakadraget yrkande B06-Y06 (Bortröstad)

Tillbakadraget yrkande B06-Y03 (Jämkad med yrkande B06-Y07)
Tillbakadraget yrkande B06-Y07 (Bortröstad)

Tillbakadraget yrkande B06-Y04 (Jämkad med yrkande B06-Y08)
Tillbakadraget yrkande B06-Y08 (Bortröstad)

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #294663
Standard Sv: B06: Legal narkotikaförsäljning - 2015-04-11, 17:18

Det stämmer inte att Sverige skulle ha sex gånger fler drogdödade om man vidgar begreppet till drogrelaterade dödsfall. Där ligger Portugal i stort som Sverige, med några dödsfall mer eller mindre beroende på vilket år som jämförs. Förstod ni skillnaden på de två begreppen?

Problemet med avkriminalisering för eget bruk är att man får en legal efterfrågan, men en illegal drogförsörjning. Den typen av marknader skapar brottssyndikat och maffiaorganisationer som saknar legala möjligheter till konfliktlösning. De kan inte ta sina konflikter till polis/domstol. Resultat blir att de måste lösa sina konflikter på andra sätt; läs våld och dödskjutningar. Även oskyldiga förbipasserande dödas som nu senast i Göteborg.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ko...ar_4427509.svd

Eftersom PPs nuvarande ställningstagande om att avkriminalisera droger för eget bruk skapar kriminella gäng och är den metod som dödar mest personer av alla (i Portugal dubblades i stort antalet döda personer vid avkriminaliseringen) så måste PPs ställningstagande ändras om det är liv man anser sig vilja värna.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
heddahenrik, m4u, Megitt, tjockiskatten

(#3) Gammal
heddahenrik Inte uppkopplad

heddahenriks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #294790
Standard Sv: B06: Legal narkotikaförsäljning - 2015-04-15, 13:58

Hanna Wagenius, ordförande i Centerpartiets ungdomsförbund, vill se ett systembolag för cannabisförsäljning:

http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/wagenius-c-vill-se-systembolag-for-cannabisforsaljning

Vad ska Piratpartiet vara till för om andra partier springer om oss?

Pirates have no masters.

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Anton Nordenfurs avatar
2015-04-06, 19:44 #4
Inte uppkopplad
Sv: B06: Legal narkotikaförsäljning -
Angående medicinsk marijuana, finns verkligen ett generellt förbud mot det? Är det inte mer att det ännu inte kommit någon medicin baserat på marijuana som uppfyller de krav som finns för att det ska godkännas av Läkemedelsverket?

(vettig läsning 1, 2)
Timmys avatar
2015-04-06, 21:17 #5
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Angående medicinsk marijuana, finns verkligen ett generellt förbud mot det? Är det inte mer att det ännu inte kommit någon medicin baserat på marijuana som uppfyller de krav som finns för att det ska godkännas av Läkemedelsverket?

(vettig läsning 1, 2)
I alla fall Sativex, som innehåller delta-9-tetrahydrocannabinol / cannabidiol finns att köpa på apotek mot uppvisande av recept. Kanske finns det fler läkemedel, men de känner jag i sådana fall ej till.

Anton Nordenfur
Timmys avatar
2015-04-06, 21:20 #6
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B06-Y01:
att Piratpartiet driver frågan att förbudet av medicinsk marijuana tas bort.
Marijuana, eller åtminståne dess beståndsdelar―cannabinoider, med tetrahydrocannabinol i synnerhet―är redan en tillåten verksam substans i svenska läkemedel. För övrigt borde att-satsen skrivits "att mötet antar ställningstagandet "förbudet av medicinsk marijuana bör tas bort.""
Timmys avatar
2015-04-06, 21:24 #7
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B06-Y02:
att Piratpartiet driver frågan att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade försäljningsställen, och att en speciell marijuanaskatt införas.
Jag delar motionärens ambition att marijuana―och andra narkotikapreparat―borde legaliseras, men gillar också Piratpartiets nuvarande ställningstagande att användandet och innehavet av droger för personligt bruk ska avkriminaliseras tillräkligt mycket för att inte vilja bifalla detta yrkande som egenligen luktar detaljreglering. För övrigt borde att-satsen skrivits "att mötet antar ställningstagandet "Försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade försäljningsställen, och en speciell marijuanaskatt ska införas.".
Timmys avatar
2015-04-06, 21:26 #8
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B06-Y03:
att Piratpartiet driver frågan att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade coffeeshops där produkten måste brukas i lokalen och speciell marijuanaskatt betalas.
Jag delar motionärens ambition att marijuana―och andra narkotikapreparat―borde legaliseras, men gillar också Piratpartiets nuvarande ställningstagande att användandet och innehavet av droger för personligt bruk ska avkriminaliseras tillräkligt mycket för att inte vilja bifalla detta yrkande som egenligen luktar detaljreglering. Går det inte också emot föregående yrkande om att legalisera marijana för rekreation, förbehållslöst―alltså utan krav på vistelse i coffeeshop? För övrigt borde att-satsen skrivits "att mötet antar ställningstagandet "Försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade coffeeshops där produkten måste brukas i lokalen och speciell marijuanaskatt betalas."".
Timmys avatar
2015-04-06, 21:27 #9
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B06-Y04:
att Piratpartiet driver frågan att den illegala narkotikaindustrin ska konkurreras ut genom att erbjuda redan etablerade brukare något lägre pris, bättre kvalitet och säkrare produkter än den illegala marknaden, samt erbjuda vård. Sådan försäljning kan lämpligen ske på sjukhus eller vissa apotek, ungefär så som de väldigt framgångsrika sprutbytena sker idag.
Jag delar motionärens ambition att marijuana―och andra narkotikapreparat―borde legaliseras, men gillar också Piratpartiets nuvarande ställningstagande att användandet och innehavet av droger för personligt bruk ska avkriminaliseras tillräkligt mycket för att inte vilja bifalla detta yrkande som egenligen luktar detaljreglering. För övrigt borde att-satsen skrivits "att mötet antar ställningstagandet "Den illegala narkotikaindustrin ska konkurreras ut genom att erbjuda redan etablerade brukare något lägre pris, bättre kvalitet och säkrare produkter än den illegala marknaden, samt erbjuda vård. Sådan försäljning kan lämpligen ske på sjukhus eller vissa apotek, ungefär så som de väldigt framgångsrika sprutbytena sker idag."".
heddahenriks avatar
2015-04-06, 21:31 #10
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B06-Y05:
att Piratpartiet antar ställningstagandet att förbudet av medicinsk marijuana tas bort.
heddahenriks avatar
2015-04-06, 21:32 #11
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B06-Y01 till fördel för B06-Y05.

Mitt bortjämkade B06-Y01:
Piratpartiet driver frågan att förbudet av medicinsk marijuana tas bort.

B06-Y05, som jag tycker bättre om:
Piratpartiet antar ställningstagandet att förbudet av medicinsk marijuana tas bort.
heddahenriks avatar
2015-04-06, 21:33 #12
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B06-Y06:
att Piratpartiet antar ställningstagandet att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade försäljningsställen, och att en speciell marijuanaskatt införas.
heddahenriks avatar
2015-04-06, 21:33 #13
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B06-Y02 till fördel för B06-Y06.

Mitt bortjämkade B06-Y02:
Piratpartiet driver frågan att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade försäljningsställen, och att en speciell marijuanaskatt införas.

B06-Y06, som jag tycker bättre om:
Piratpartiet antar ställningstagandet att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade försäljningsställen, och att en speciell marijuanaskatt införas.
heddahenriks avatar
2015-04-06, 21:34 #14
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B06-Y07:
att Piratpartiet antar ställningstagandet att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade coffeeshops där produkten måste brukas i lokalen och speciell marijuanaskatt betalas.
heddahenriks avatar
2015-04-06, 21:35 #15
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B06-Y03 till fördel för B06-Y07.

Mitt bortjämkade B06-Y03:
Piratpartiet driver frågan att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade coffeeshops där produkten måste brukas i lokalen och speciell marijuanaskatt betalas.

B06-Y07, som jag tycker bättre om:
Piratpartiet antar ställningstagandet att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade coffeeshops där produkten måste brukas i lokalen och speciell marijuanaskatt betalas.
heddahenriks avatar
2015-04-06, 21:35 #16
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B06-Y08:
att Piratpartiet antar ställningstagandet att den illegala narkotikaindustrin ska konkurreras ut genom att erbjuda redan etablerade brukare något lägre pris, bättre kvalitet och säkrare produkter än den illegala marknaden, samt erbjuda vård. Sådan försäljning kan lämpligen ske på sjukhus eller vissa apotek, ungefär så som de väldigt framgångsrika sprutbytena sker idag.
heddahenriks avatar
2015-04-06, 21:36 #17
Inte uppkopplad
Jag Jämkar bort mitt yrkande B06-Y04 till fördel för B06-Y08.

Mitt bortjämkade B06-Y04:
Piratpartiet driver frågan att den illegala narkotikaindustrin ska konkurreras ut genom att erbjuda redan etablerade brukare något lägre pris, bättre kvalitet och säkrare produkter än den illegala marknaden, samt erbjuda vård. Sådan försäljning kan lämpligen ske på sjukhus eller vissa apotek, ungefär så som de väldigt framgångsrika sprutbytena sker idag.

B06-Y08, som jag tycker bättre om:
Piratpartiet antar ställningstagandet att den illegala narkotikaindustrin ska konkurreras ut genom att erbjuda redan etablerade brukare något lägre pris, bättre kvalitet och säkrare produkter än den illegala marknaden, samt erbjuda vård. Sådan försäljning kan lämpligen ske på sjukhus eller vissa apotek, ungefär så som de väldigt framgångsrika sprutbytena sker idag.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-06, 21:56 #18
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B06-Y05:
att Piratpartiet antar ställningstagandet att förbudet av medicinsk marijuana tas bort.
Sverige har inget förbud mot försäljning av läkemedel (om de är verksamma).
AndersLindbäcks avatar
2015-04-06, 22:05 #19
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B06-Y06:
att Piratpartiet antar ställningstagandet att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade försäljningsställen, och att en speciell marijuanaskatt införas.
Vi blir oväljbara i ett val med en sådan fråga.

jim.groth
Anton Nordenfurs avatar
2015-04-07, 11:12 #20
Inte uppkopplad
Ett sådant förbud verkar inte existera. Om motionären känner till ett får hen gärna presentera en länk som visar det.
JorgenLs avatar
2015-04-07, 14:21 #21
Inte uppkopplad
Det finns inget sådan specifikt förbud som riktar sig speciellt mot marijuana, bara samma regler som gäller andra läkemedel, dvs det ska vara vetenskapligt belagt att medlet är verksamt mot de åkommor som påstås och inte har farliga biverkningar, dvs har genomgått normal läkemedelskontroll.
2015-04-12, 10:23 #22
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Jag ogillar yrkande B06-Y06:Vi blir oväljbara i ett val med en sådan fråga.
Med tanke på hur vårt valresultat såg ut sist så känns detta som ett väldigt svagt argument.

Elin_H, Fexlom, heddahenrik, hetzz
Fexloms avatar
2015-04-12, 10:35 #23
Inte uppkopplad
Citat:
Allt som kan ge oss uppmärksamhet är bra, om man ser på våra tidigare valresultat. Dessutom passar förslaget utmärkt med vår frihetliga linje, även om jag håller med om att just den här motionen blir lite väl mycket detaljreglering.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-12, 11:03 #24
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Fexlom Visa inlägg
Allt som kan ge oss uppmärksamhet är bra, om man ser på våra tidigare valresultat. Dessutom passar förslaget utmärkt med vår frihetliga linje, även om jag håller med om att just den här motionen blir lite väl mycket detaljreglering.
Nej det gör det inte. Bara och se på senaste valresultatet för att se att många gamla tidigare trofasta väljare som då lämnade partiet.

2006 och 2010 hade vi runt 35 000 röstande - långt sämre i valet 2014.

Utspelen om narkotika och medborgarlön skadade partiet svårt.
JorgenLs avatar
2015-04-12, 12:18 #25
Inte uppkopplad
Citat:
Allt som kan ge oss uppmärksamhet är bra, om man ser på våra tidigare valresultat.
Jag skulle föredra om det blev uppmärksamhet i en fråga som leder till FLER röster.

Det är helt uppenbart med utgångspunkt från det senaste valresultatet att drogliberalism INTE är något som lockar röster i någon betydande omfattning.

OM legaliseringsfrågan vore den röstmagnet många av förespråkarna påstår så borde det givit utslag i det senaste valet, eftersom vi redan idag har den mest liberala inställningen i.o.m. ståndpunkten om avkriminalisering, något vi delar med vänsterpartiet. Valet var ingen succe för dem heller, följaktligen är det rimligt att dra slutsatsen att cannabislegalisering inte är någon röstvinnare i svenska val, snarare tvärt om, man tappar sannolikt fler röster än man vinner.

jim.groth, Topasen
Fabian Rosdalens avatar
2015-04-13, 19:50 #26
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B06-Y08:
att Piratpartiet antar ställningstagandet att den illegala narkotikaindustrin ska konkurreras ut genom att erbjuda redan etablerade brukare något lägre pris, bättre kvalitet och säkrare produkter än den illegala marknaden, samt erbjuda vård. Sådan försäljning kan lämpligen ske på sjukhus eller vissa apotek, ungefär så som de väldigt framgångsrika sprutbytena sker idag.
Staten ska alltså medvetet gå in och konkurrera om "etablerade brukare" med den illegala marknaden. Då ges den illegala marknaden rätt mycket makt, jag ser inte det som något bra. Överlag dåligt genomtänkt yrkande enligt min mening.

Fexlom, jim.groth
heddahenriks avatar
2015-04-14, 12:08 #27
Inte uppkopplad
Citat:
Kom gärna med förslag på förbättringar!
heddahenriks avatar
2015-04-14, 12:14 #28
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Fabian Rosdalen Visa inlägg
Staten ska alltså medvetet gå in och konkurrera om "etablerade brukare" med den illegala marknaden. Då ges den illegala marknaden rätt mycket makt, jag ser inte det som något bra. Överlag dåligt genomtänkt yrkande enligt min mening.
Nej, de som agerar på den illegala marknaden förlorar ju makt och marknadsandelar, och dess möjligheter till vinst kommer att urvattnas.

Som det är nu så får knarkförsäljarna in stora pengar som används till allt ifrån marknadsföring, distribution och försäljning, till att muta poliser, hota folk och mörd. Med statligt reglerad konkurrens slipper vi nästan helt knarksyndikaten, och det kommer att bli svårare för vem som helst att när som helst kunna köpa livsfarliga droger.
heddahenriks avatar
2015-04-14, 12:19 #29
Inte uppkopplad
Tydligen inget som direkt är relevant. Jag har läst om mediciner köpta i Danmark och Norge som orsakat problem när de tagits till Sverige, men om ingen kommer med konkreta exempel så finns det inte mycket till förslag.

Utom möjligen "om marijuna i någon form kan användas som läkemedel så ska det tillåtas" utan att på något sätt uttala sig om dagens legala situation (för kraven på att ALL marijuana ska förbjudas finns, så det är kanske det som gäller snart).
Anton Nordenfurs avatar
2015-04-14, 12:37 #30
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av heddahenrik Visa inlägg
Tydligen inget som direkt är relevant. Jag har läst om mediciner köpta i Danmark och Norge som orsakat problem när de tagits till Sverige, men om ingen kommer med konkreta exempel så finns det inte mycket till förslag.

Utom möjligen "om marijuna i någon form kan användas som läkemedel så ska det tillåtas" utan att på något sätt uttala sig om dagens legala situation (för kraven på att ALL marijuana ska förbjudas finns, så det är kanske det som gäller snart).
Varför vill du att just marijuana ska singlas ut utöver all annan medicin? Varför inte hålla det som det är idag, där effekt vägs mot skador?
Kent Nilssons avatar
2015-04-15, 20:38 #31
Inte uppkopplad
Ogillar yrkandet med motiveringen att en avkriminalisering av eget bruk är ett betydligt viktigare första steg och fokus bör ligga på detta. Det är troligen för tidigt att börja propagera för certifierade försäljningsställen även om jag anser att det givetvis är en självklar fortsättning efter en avkriminalisering.

Steg ett är upphöra med kriminaliseringen och stigmatiseringen av både brukare och missbrukare och börja grunda narkotikapolitiken på vetenskapliga grunder.

Fexlom, JorgenL
Megitts avatar
2015-04-16, 08:46 #32
Inte uppkopplad
Precis som det finns langare som säljer sprit till minderåriga kommer det finnas langare som säljer andra droger som finns lagligt för vuxna.

Dessutom kommer tröskeln att testa bli lägre, för det är ju lagligt.

JorgenL
Timmys avatar
2015-04-16, 13:01 #33
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Megitt Visa inlägg
Precis som det finns langare som säljer sprit till minderåriga kommer det finnas langare som säljer andra droger som finns lagligt för vuxna.
Jag ser inte hur detta skiljer sig från dagens situation. Aldrig hört talas om langare (av varken narkotika eller lagliga droger) som tar legitimation... Detta är för övrigt någit vi kommer att dras med även med vårt nuvarande ställningstagande att avkriminalisera.
JorgenLs avatar
2015-04-16, 18:41 #34
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Timmy Visa inlägg
Jag ser inte hur detta skiljer sig från dagens situation. Aldrig hört talas om langare (av varken narkotika eller lagliga droger) som tar legitimation... Detta är för övrigt någit vi kommer att dras med även med vårt nuvarande ställningstagande att avkriminalisera.
Skillnaden mot dagens situation är att tillgängligheten kommer att öka och MYCKET fler kan fungera som langare än idag eftersom den som langar kan köpa lagligt på "systemet".

jim.groth
Fabian Rosdalens avatar
2015-04-16, 18:45 #35
Inte uppkopplad
Citat:
Nej, de som agerar på den illegala marknaden förlorar ju makt och marknadsandelar, och dess möjligheter till vinst kommer att urvattnas.

Som det är nu så får knarkförsäljarna in stora pengar som används till allt ifrån marknadsföring, distribution och försäljning, till att muta poliser, hota folk och mörd. Med statligt reglerad konkurrens slipper vi nästan helt knarksyndikaten, och det kommer att bli svårare för vem som helst att när som helst kunna köpa livsfarliga droger.
Genom att säga att staten ska konkurrera ut den illegala marknaden legitimeras den illegala marknaden och att staten borde ge sig in på samma marknad låter helt befängt.
Jag förstår vart du vill komma med det men det är väldigt klumpigt uttryckt. Staten ska inte ge sig in på marknaden för illegala droger för att konkurrera med illegala aktörer, om något så ska staten inte längre se detta som en illegal marknad och tillåta företag att etablera sig så att en svart/illegal marknad inte längre behövs, men det är inte statens syfte att konkurrera med illegala aktörer.

Elin_H, Fexlom
2015-04-17, 15:51 #36
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B06-Y07:
att Piratpartiet antar ställningstagandet att försäljning av marijuana för rekreation ska tillåtas på certifierade coffeeshops där produkten måste brukas i lokalen och speciell marijuanaskatt betalas.
Jag är emot alla former av vidare legalisering av rekreationsdroger, i synnerhet om de skall vara kommersiella och beskattas. Rekreationsdroger är onödiga/skadliga produkter. Staten bör inte medverka till sådan konsumtion och tjäna pengar på undergrävandet av medborgarnas hälsa, liksom det idag är omoraliskt av staten att tjäna pengar på alkohol och tobaksprodukter.

(passus:..Men hellre ett Systembolag än en utvidning av kommersiellt hanterad alkohol).
AndersLindbäcks avatar
2015-04-17, 19:10 #37
Inte uppkopplad
Citat:

Vad ska Piratpartiet vara till för om andra partier springer om oss?
Ett parti med vettiga åsikter. Åsikter som gör oss valbara.

u
2015-04-19, 21:17 #38
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B06-Y06:
Mycket bra förslag! Vi bör legalisera försäljning av (åtminstone) alla droger som är mindre skadliga än alkohol.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-23, 10:02 #39
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Ståldal Visa inlägg
Med tanke på hur vårt valresultat såg ut sist så känns detta som ett väldigt svagt argument.
Alla andra partierna var för ett förbud. och de fick mycket fler röster än Piratpartiet.

Så något rätt måste de ha gjort. Det faktum att då vissa i partiet uttalade sig positivt till cannabis - kan ha avgjort det det hela till varför partiet fick så lågt resultat.

Så vi borde nog ta bort avkriminaliseringen om vi skall göra som de partier som får många röster. Om nu populism är det rätta ?
2015-04-23, 10:24 #40
Inte uppkopplad
Glöm inte bort folkhälsoperspektivet - Med en legalisering kommer unga att röka på mer, och Cannabis är av sådan art att det är speciellt de unga som tar skada, inte äldre.

Det finns över 100 studier som behandlar ämnet och konsensus i forskarvärlden* är att Cannabis minskar förmågan att tänka logiskt och objektivt över flera veckor i sträck, och detta riskerar bli permanent för yngre (25 och under). Vill vi verkligen att våra tonåringar aldrig når den potential de kunde nå?

* Skulle gärna länka några rapporter men i stort sett alla finns bakom en betalvägg
Fexloms avatar
2015-04-23, 11:19 #41
Inte uppkopplad
Citat:
Alla andra partierna var för ett förbud. och de fick mycket fler röster än Piratpartiet.

Så något rätt måste de ha gjort. Det faktum att då vissa i partiet uttalade sig positivt till cannabis - kan ha avgjort det det hela till varför partiet fick så lågt resultat.
Det är omöjligt att dra slutsatsen att vår valförlust beror på just specifikt den frågan. Det kan självfallet ha spelat in, men korrelation implicerar inte kausalitet.

Citat:
Så vi borde nog ta bort avkriminaliseringen om vi skall göra som de partier som får många röster. Om nu populism är det rätta ?
Ingen har väl påstått att populism är det rätta? Vi bör följa vår ideologiska linje samt den forskning som finns att tillgå, (nästan) oavsett vad människor i gemen tycker i frågan.
2015-04-24, 18:13 #42
Inte uppkopplad
Forskning visar på två negativa kombinationer:

1. Yngre använder droger i större utsträckning än äldre
2. Yngre tar mer eller mindre permanent skada av Cannabis

Därför är jag emot en legalisering.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-24, 22:09 #43
Inte uppkopplad
Citat:
Det är omöjligt att dra slutsatsen att vår valförlust beror på just specifikt den frågan. Det kan självfallet ha spelat in, men korrelation implicerar inte kausalitet.

Ingen har väl påstått att populism är det rätta? Vi bör följa vår ideologiska linje samt den forskning som finns att tillgå, (nästan) oavsett vad människor i gemen tycker i frågan.
Då borde kanske inte förespråkarna av denna fråga ställa just piratpartiets dåliga resultat som ett skäl till varför folk skall rösta ja på denna frågan ?

Vetenskapen är klar. Narkotika är inte bra för kroppen. Därmed är förbud rätt självklart.
Fexloms avatar
2015-04-24, 22:35 #44
Inte uppkopplad
Citat:
Då borde kanske inte förespråkarna av denna fråga ställa just piratpartiets dåliga resultat som ett skäl till varför folk skall rösta ja på denna frågan ?
Jag kan bara tala för mig själv, men jag har aldrig påstått att just denna fråga skulle lyfta våra valresultat. Däremot anser jag att det skulle gynna oss om vi fick uppmärksamhet för den här frågan, och att vi bör driva en konsekvent linje för frihet och integritet, oavsett vad människor i gemen tycker om de enskilda sakfrågorna. Vi behöver inte 50% - bara 4%.

Citat:
Vetenskapen är klar. Narkotika är inte bra för kroppen. Därmed är förbud rätt självklart.
Tobak och alkohol är inte heller bra för kroppen. Vill du förbjuda dessa också? Jag tror i varje fall på varje människas rätt att själv bestämma vad hen vill göra med sin kropp, utan att staten lägger sig i det.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-24, 23:05 #45
Inte uppkopplad
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv, men jag har aldrig påstått att just denna fråga skulle lyfta våra valresultat. Däremot anser jag att det skulle gynna oss om vi fick uppmärksamhet för den här frågan, och att vi bör driva en konsekvent linje för frihet och integritet, oavsett vad människor i gemen tycker om de enskilda sakfrågorna. Vi behöver inte 50% - bara 4%.
Om vi driver frågor för att få uppmärksamhet så är det populism.

Det finns mycket bättre sätt att få uppmärksamhet och röster inom våra kärnfrågor.

Citat:
JTobak och alkohol är inte heller bra för kroppen. Vill du förbjuda dessa också? Jag tror i varje fall på varje människas rätt att själv bestämma vad hen vill göra med sin kropp, utan att staten lägger sig i det.
Vi som samhälle på väg att förbjuda tobak. Man ändrar hela tiden lagarna för att försämre för de som röker. När det gäller alkohol så är detsamma på väg även om det kanske inte är lika uppenbart.

Ta bara det faktum att efter förbudstiden så var folk friskare pga minskat alkoholintag. Så det finns folkhälsoskäl för en minskad alkoholförsäljning.
Dock finns ett kulturellt inslag som gör att man kan inte förbjuda dessa direkt för det medför andra dumheter. Men man kan sakta få bort dem så att till slut de går att förbjuda.

För samhället är det bra att minska dessa långsamt så man har folket med sig så de är ett mindre kostnad för samhället. Trots allt kostar de många sköna miljarder som kunnat läggas på annat för samhället varje år.
2015-04-25, 11:01 #46
Inte uppkopplad
Citat:

Varken förespråkare eller motståndare bör argumentera utifrån valresultat, utan utifrån sakfrågan.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-25, 12:36 #47
Inte uppkopplad
Citat:
Varken förespråkare eller motståndare bör argumentera utifrån valresultat, utan utifrån sakfrågan.
Du använde piratpartiets dåliga valresultat för att säga att det är felaktigt argument att Piratpartiet måste presentera en politik som gör att folk har förtroende för partiet och därmed kan tänka sig rösta på oss.
2015-04-25, 12:52 #48
Inte uppkopplad
Citat:
Du använde piratpartiets dåliga valresultat för att säga att det är felaktigt argument att Piratpartiet måste presentera en politik som gör att folk har förtroende för partiet och därmed kan tänka sig rösta på oss.
Det var du som började argumentera på detta sätt genom att skriva:
2015-04-25, 12:58 #49
Inte uppkopplad
Citat:
Vi som samhälle på väg att förbjuda tobak. Man ändrar hela tiden lagarna för att försämre för de som röker. När det gäller alkohol så är detsamma på väg även om det kanske inte är lika uppenbart.
Det stämmer att samhället gradvis förbjuder rökning/tobak/nikotin. (Jag tycker det är bra när det gäller rökning, p.g.a. problemet med passiv rökning. Däremot borde man vara mer tillåtande gentemot snus, e-cigg och andra alternativ.)

Däremot så tycker jag inte att man kan se att Sverige är på väg mot förbud av alkohol. Tvärt om så har utvecklingen gått mot mer tillåtande attityd gentemot alkohol de senaste 20 åren. Troligtvis mycket p.g.a. EU-medlemskapet. Har du några exempel på motsatsen?
AndersLindbäcks avatar
2015-04-25, 13:01 #50
Inte uppkopplad
Citat:
Det var du som började argumentera på detta sätt genom att skriva:
Det handlar inte om valresultat per se utan om hur folk ser på partier och de budskap de för fram. Det handlar om partiets förmågan att ens vara ett tänkbart alternativ i ett val.

Men en mängd exotiska frågor där folk inte håller med så blir man ovalbar.

Partiets mål är att driva våra 3 fokusfrågor - resten är till för att skapa ett trovärdigt alternativ som folk kan tänka sig rösta på.

JorgenL
2015-04-28, 00:57 #51
Inte uppkopplad
Jag är försiktigt positiv till en legalisering, men jag väljer av taktiska skäl att rösta nej till samtliga yrkanden. Vi har inget att vinna på att sticka ut halsen i nuläget. Debatten om cannabis förs idag i ett antal länder, men det kommer att dröja innan den är så aktuell i Sverige att det lönar sig att skärpa det redan radikala ställningstagande som vi har i drogfrågor.
2015-05-04, 21:24 #52
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B06-Y07:
Liknande system införs i flera länder världen över. Cannabis är den drog som säljs och brukas mest i Sverige. Det innebär en enorm svart marknad som föder ett annat odjur: syntetiska cannabinoider (spice). Att ge vissa aktörer tillstånd att producera och sälja cannabis verkar, efter en kort omvärldsanalys, vara det mest rimliga och pragmatiska sättet att komma till bukt med dessa problem.
2015-05-05, 09:01 #53
Inte uppkopplad
Priset kommer inte bli lägre, och att ha apotek som försäljningsställen till missbrukare känns som en konstig grej.
Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är