Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Motion B07: Upphovsrättens längd

Jag tycker att upphovsrätt bör gälla automatiskt som idag, och att det inte ska finnas något krav på registrering. Vi bör inte bygga upp nya byråkratiska system.

Jag tror att fem år är för kort tid, det riskerar bl.a. ställa till problem för fri mjukvara, vilket Richard Stallman från Free Software Foundation påpekat (http://www.gnu.org/philosophy/pirate-party.html).

Jag gillar dock inte Stallmans förslag att tvinga fram alla programmerare att släppa sin källkod när upphovsrätten går ut (”escrow”).

Jag tycker att den kommersiella skyddstiden i upphovsrätten bör vara tjugo år, utan registrering. Det är tillräckligt långt för att undvika dessa problem, och tillräckligt kort att till stor del undvika det otillgängliga kulturarv som vi idag lider av.

Då vi dessutom har ställningstagandet "Avkriminalisera icke-kommersiell kopiering, framförande och spridning av kultur och information" så har jag svårt att se hur en kommersiell skyddstid i upphovsrätten på tjugo år skulle vara problematiskt.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Mikael Ståldal

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Av: Mab Yrkande B07-Y02 (Motyrkande) 23 personer gillar    8 personer ogillar

att mötet ändrar ställningstagandet:

”Den kommersiella skyddstiden i upphovsrätten ska vara fem år. För att skyddstiden ska fortsätta gälla efter fem, tio och femton år måste rättighetsinnehavaren ansöka om detta, och registrera sig i en offentligt sökbar databas. Efter tjugo år upphör möjligheten att förlänga den kommersiella upphovsrätten.” till:
”Den kommersiella skyddstiden i upphovsrätten ska vara ett år. För att skyddstiden ska fortsätta gälla efter ett, tre och fem år måste rättighetsinnehavaren ansöka om detta, och registrera sig i en offentligt sökbar databas. Efter sju år upphör möjligheten att förlänga den kommersiella upphovsrätten.”

Visa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B07-Y01 (Tillbakadraget)
Av: Mikael Ståldal

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #294980
Standard Sv: B07: Upphovsrättens längd. - 2015-04-21, 14:57

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Däremot så störs jag lite av vad jag upplever som ett konservativt känsloargument. Jag är inte ett dugg oroad för att en mer progressiv hållning än vår nuvarande ska upplevas som oseriös. Av den enkla anledningen att den inte är oseriös. Den är väldigt seriös, och är vi tydliga med det så tror jag att du inte ska behöva oroa dig. Jag vill absolut inte skapa oro hos dig eller någon annan, men jag tycker inte att det är ett skäl att inte driva på för en progressiv position när det gäller upphovsrätt.
Det enklaste sättet jag förklarar vår politik kring upphovsrätt på är genom följande:

"Piratpartiet gillar upphovsrätt! Vi står för en upphovsrätt som ser ut som den som först skapades via Statute of Anne, och även införlivades i USA av the Founding Fathers något senare, men inte det monster som skapats av en industri vars enda syfte i dag är att rädda sig själv - inte upphovsmännen"

Jag har hittills inte misslyckats med ovanstående kil oavsett vem jag diskuterat med - den är oerhört effektiv. Eftersom jag inte ser några röster stå vid sidlinjerna och vänta på att vi ändrar de tider vi har just nu ser jag alltså ditt förslag som helt och hållet negativt - då jag inte längre kan grunda partiets ställningstagande i ett historiskt faktum.

Vårt ställningstagande är redan progressivt. Några känsloargument finns inte inblandade.

(#3) Gammal
Fabian Rosdalen Inte uppkopplad

Fabian Rosdalens avatar

Reg.datum: Oct 2013

Länk: #294720
Standard Sv: B07: Upphovsrättens längd. - 2015-04-12, 19:37

Jag tror att problemet med den här motionen är att någon kanske inte riktigt ser den reella skillnaden mellan lagförslag och partiprogram.
När vi kommer in i riksdagen och ska lägga lagförslag så kommer vi förhandla med andra partier och ha anställda tjänstepersoner som hjälper oss att formulera de på ett bra sätt.
Vårt partiprogram beskriver i vilken riktning vi vill ta politiken.

Yrkandet om ett år är således bättre och mer i linjen av i vilken riktning vi vill.

(#4) Gammal
wertigon Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2010

Länk: #294595
Standard Sv: B07: Upphovsrättens längd. - 2015-04-08, 15:03

Personligen anser jag att enda sättet att reglera upphovsrättens längd är genom marknadskrafterna.

Kalle Anka och Musse Pigg är fortfarande skyddade av upphovsrätten och figurerna är fortfarande aktuella idag. Dock kanske det kan kringgås via varumärkesskydd istället?

Samtidigt som det finns ett fåtal exempel som gynnas av ett långt skydd, så finns det en ocean av mindre kända verk vars kommersiella gångbarhet har gått ut.

Därför tror jag mer på en modell där det blir dyrt att upprätthålla upphovsrätten, ex. genom en grundtid på säg, 20 år och därefter en årlig avgift på säg, 500 000 eller 5% av verkets intäkter, det som blir större. Förr eller senare kommer denna avgift kosta mer än det smakar och efter det förlorar man upphovsrätten.

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Timmys avatar
2015-04-06, 22:29 #5
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B07-Y01:
”Den kommersiella skyddstiden i upphovsrätten ska vara fem år. För att skyddstiden ska fortsätta gälla efter fem, tio och femton år måste rättighetsinnehavaren ansöka om detta, och registrera sig i en offentligt sökbar databas. Efter tjugo år upphör möjligheten att förlänga den kommersiella upphovsrätten.” till:
”Den kommersiella skyddstiden i upphovsrätten ska vara tjugo år.”
Diskuterades inte detta på förra mötet?
Henry Rouhivuoris avatar
2015-04-06, 22:36 #6
Inte uppkopplad
Vi skall alltså böja oss angående upphovsrätten i sig förutom då piratfrågan som kan diskuteras. Nej, vårt ställningstagande kring upphovsrätten är sunt. Vi kan och bör snarare diskutera hur vi ser på fildelningen som fenomen.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JorgenL, Malin Moberg
heddahenriks avatar
2015-04-06, 23:20 #7
Inte uppkopplad
Det går säkert att fila på exakt hur upphovsrättslängden ska se ut, men man får inte glömma att detta är något vi måste förhandla sönder med andra partier så när vi väl får igenom ett lagförslag kommer det ändå inte se ut exakt som vi vill.

Så därför tycker jag personligen inte detta är tillräckligt viktigt för att överväga att ändra något ställningstagende för tillfället, och jag tycker inte det verkar som en bra idé heller.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-06, 23:33 #8
Inte uppkopplad
Stallman har sagt att skulle vi leva i en värld utan upphovsrätt så skulle all programvaran vara fri programvara från dag 1.
joe2mes avatar
2015-04-07, 14:38 #9
Inte uppkopplad
20 år är mycket bättre än nuvarande tid men fortfarande alldeles för långt för att vara praktiskt användbart.

JorgenL
2015-04-07, 22:15 #10
Inte uppkopplad
Sv: B07: Upphovsrättens längd. -
Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Vi skall alltså böja oss angående upphovsrätten i sig förutom då piratfrågan som kan diskuteras.
Nej det ska vi inte, och det gör vi inte med mitt yrkande heller. 20 år är en radikal förkortning jämfört med dagens 70 år efter upphovsmannens död. Att kalla detta för att böja sig är snudd på oförskämt.
2015-04-07, 22:16 #11
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Stallman har sagt att skulle vi leva i en värld utan upphovsrätt så skulle all programvaran vara fri programvara från dag 1.
Källa till detta tack!
2015-04-07, 22:16 #12
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av joe2me Visa inlägg
20 år är mycket bättre än nuvarande tid men fortfarande alldeles för långt för att vara praktiskt användbart.
Kan du utveckla på vilket sätt det är för långt för att vara praktiskt användbart?
Mabs avatar
Gammal Mab
2015-04-09, 16:17 #13
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Ståldal Visa inlägg
Nej det ska vi inte, och det gör vi inte med mitt yrkande heller. 20 år är en radikal förkortning jämfört med dagens 70 år efter upphovsmannens död. Att kalla detta för att böja sig är snudd på oförskämt.
Och det är en radikal förlängning från den nuvarande linjen om fem år. Att inte se det som att böja sig är snudd på oförskämt.

Eller så skippar vi kampen om det moraliska högsätet och diskuterar sakfrågan.
Mabs avatar
Gammal Mab
2015-04-09, 16:24 #14
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B07-Y02:

”Den kommersiella skyddstiden i upphovsrätten ska vara ett år. För att skyddstiden ska fortsätta gälla efter ett, tre och fem år måste rättighetsinnehavaren ansöka om detta, och registrera sig i en offentligt sökbar databas. Efter sju år upphör möjligheten att förlänga den kommersiella upphovsrätten.”
En eventuell ändring av de internationella avtal som reglerar upphovsrättens längd kommer ta tid, och när en sådan reform är genomförd är det viktigt att vi inte landar med skyddstider som med den tidens mått är oresonligt långa. Med det allt snabbare tempot inom kulturproduktionsområdet är sannolikheten stor att vår tidigare kompromiss om fem år med möjlighet till förlängning i upp till tjugo år ska vara alldeles för lång den dagen den införs. Därför bör vi redan nu driva en betydligt mer radikal linje än så.

Att minska skyddstiden till ett år med möjlighet till förlängning i upp till sju år är ett första steg mot rimliga skyddstider.

Fexlom, infinite_emma, jim.groth
Henry Rouhivuoris avatar
2015-04-09, 17:36 #15
Inte uppkopplad
Citat:
Att minska skyddstiden till ett år med möjlighet till förlängning i upp till sju år är ett första steg mot rimliga skyddstider.
Det sas på ett av de lokala partimötena i Göteborg att vi måste bli kontroversiella. Vi har här valet att bli just det.

jim.groth, JorgenL
AndersLindbäcks avatar
2015-04-11, 01:39 #16
Inte uppkopplad
Citat:
Källa till detta tack!

"I would be glad to see the abolition of copyright on software if it were done in such a way as to ensure that software is free. After all, the point of copyleft is to achieve that goal for derivatives of certain programs. If all software were free, copyleft would not be needed for software."

-- Rickard M. Stallman

Problemet han ser är med patent - men PP vill ju ta bort patenten.

Magnus Anderssons avatar
2015-04-11, 01:39 #17
Inte uppkopplad
Det sker just nu en harmonisering av upphovsrätten inom EU, att då samtidigt ta Sverige ett steg längre kommer således skapa nya problem inom EU och återigen kräva en harmonisering innan vi kan börja förkortningen av upphovsrätten inte på en nationell nivå utan på en europeisk nivå. Så låt oss vänta med detta och lyfta det inom EU istället.
Mabs avatar
Gammal Mab
2015-04-11, 02:44 #18
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Andersson Visa inlägg
Det sker just nu en harmonisering av upphovsrätten inom EU, att då samtidigt ta Sverige ett steg längre kommer således skapa nya problem inom EU och återigen kräva en harmonisering innan vi kan börja förkortningen av upphovsrätten inte på en nationell nivå utan på en europeisk nivå. Så låt oss vänta med detta och lyfta det inom EU istället.
Fast varken ställningstagandet vi har, samt samtliga föreslagna ändringar, säger något om huruvida vi ska ändra på svensk lagstiftning eller europeisk. Och eftersom enda sättet för Sverige att införa endera av de omtalade versionerna är genom att ändra ett antal EU-direktiv samt ett par internationella avtal är det nog ingen risk att Sverige gör detta utan att ha fått övriga Europa med sig på tåget.

Den här frågan handlar enbart om vilket slutresultat vi bör propagera för.

JorgenL
2015-04-11, 11:02 #19
Inte uppkopplad
Citat:
Och det är en radikal förlängning från den nuvarande linjen om fem år. Att inte se det som att böja sig är snudd på oförskämt.

Eller så skippar vi kampen om det moraliska högsätet och diskuterar sakfrågan.
Det är nog en fråga om vilken utgångspunkt man har. Jag utgår i från hur dagens lagstiftning ser ut, snarare än hur PP:s nuvarande ställningstaganden ser ut.
2015-04-11, 11:06 #20
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Andersson Visa inlägg
Jag ogillar yrkande B07-Y01et sker just nu en harmonisering av upphovsrätten inom EU, att då samtidigt ta Sverige ett steg längre kommer således skapa nya problem inom EU och återigen kräva en harmonisering innan vi kan börja förkortningen av upphovsrätten inte på en nationell nivå utan på en europeisk nivå. Så låt oss vänta med detta och lyfta det inom EU istället.
I så fall borde du väl snarare yrka på att detta ställningstagande rivs upp helt? Eller så förstår jag inte vad du menar.
2015-04-11, 11:11 #21
Inte uppkopplad
Citat:

Problemet han ser är med patent - men PP vill ju ta bort patenten.
Patent är inte den enda problemet han ser. Han ser också problemet att någon tar öppen källkod vars upphovsrätt gått ut och bygger proprietär mjukvara kring det och sen vägrar släppa någon källkod eller möjliggöra att användarna modifierar något.

Hans föreslagna lösning på detta problemet är:
So I proposed that the Pirate Party platform require proprietary software's source code to be put in escrow when the binaries are released. The escrowed source code would then be released in the public domain after 5 years. Rather than making free software an official exception to the 5-year copyright rule, this would eliminate proprietary software's unofficial exception. Either way, the result is fair.

Är det så vi vill ha det? Idag har vi inte något sådant ställningstagande, och ingen här har yrkat på det.
2015-04-11, 11:32 #22
Inte uppkopplad
Citat:
En eventuell ändring av de internationella avtal som reglerar upphovsrättens längd kommer ta tid, och när en sådan reform är genomförd är det viktigt att vi inte landar med skyddstider som med den tidens mått är oresonligt långa. Med det allt snabbare tempot inom kulturproduktionsområdet är sannolikheten stor att vår tidigare kompromiss om fem år med möjlighet till förlängning i upp till tjugo år ska vara alldeles för lång den dagen den införs. Därför bör vi redan nu driva en betydligt mer radikal linje än så.
Jag tycker att vi bör utforma våra ställningstaganden utifrån vad vi bedömer är rimligt idag. Annars kommer vi få svårt att försvara dem i de politiska debatter som vi - förhoppningsvis - kommer hamna i. Jag tror att vi kommer vi få problem i debatter om vi motiverar våra ställningstaganden så som du gör här, det blir väldigt teknokratiskt.
2015-04-11, 11:42 #23
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av heddahenrik Visa inlägg
Så därför tycker jag personligen inte detta är tillräckligt viktigt för att överväga att ändra något ställningstagende för tillfället
Detta förstår jag inte. Är inte frågan om upphovsrätt en av Piratpartiets allra viktigaste frågor?
Mabs avatar
Gammal Mab
2015-04-11, 13:49 #24
Inte uppkopplad
Citat:
Jag tycker att vi bör utforma våra ställningstaganden utifrån vad vi bedömer är rimligt idag. Annars kommer vi få svårt att försvara dem i de politiska debatter som vi - förhoppningsvis - kommer hamna i. Jag tror att vi kommer vi få problem i debatter om vi motiverar våra ställningstaganden så som du gör här, det blir väldigt teknokratiskt.
Givetvis måste argumentationen för vår politik utformas annorlunda när den riktar sig utåt än när vi diskuterar den internt. Jag är inte det minsta orolig för hur jag ska kunna motivera vår politik kring upphovsrätt utåt, men så har jag ju jobbat med det i ett antal år nu. Men är det där skon klämmer svänger jag gärna förbi stockholm och utbildar dig och andra intresserade i hur man argumenterar för en mer radikal reform av upphovsrätten.

Eller så kan man läsa någon av alla texter Rick Falkvinge har skrivit på ämnet.
Gustav Nipes avatar
2015-04-11, 15:47 #25
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B07-Y02:

Upphovsrätten behöver reformeras kraftigt!
Gustav Nipes avatar
2015-04-11, 15:50 #26
Inte uppkopplad
Vår nuvarande linje är bra. Om något ska ändras så är det att skyddstiden ska bli ännu kortare. Idéen om att ge personer monopol på offentlig kultur och information är otidsenlig.
2015-04-12, 11:43 #27
Inte uppkopplad
Citat:
Givetvis måste argumentationen för vår politik utformas annorlunda när den riktar sig utåt än när vi diskuterar den internt. Jag är inte det minsta orolig för hur jag ska kunna motivera vår politik kring upphovsrätt utåt, men så har jag ju jobbat med det i ett antal år nu. Men är det där skon klämmer svänger jag gärna förbi stockholm och utbildar dig och andra intresserade i hur man argumenterar för en mer radikal reform av upphovsrätten.
Gärna det.

Men i väntan på det, hur ser du på Stallmans invändning angående fri mjukvara och copyleft? Jag tror att 20 år är tillräckligt, men 7 år är för kort ur det perspektivet.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-12, 12:01 #28
Inte uppkopplad
Citat:
Gärna det.

Men i väntan på det, hur ser du på Stallmans invändning angående fri mjukvara och copyleft? Jag tror att 20 år är tillräckligt, men 7 år är för kort ur det perspektivet.
Vilken invändning ?

Programkod som inte längre har upphovsrätt på sig räknas idag som fri programvara enligt FSF definition.
2015-04-12, 12:21 #29
Inte uppkopplad
Citat:
Vilken invändning ?

Programkod som inte längre har upphovsrätt på sig räknas idag som fri programvara enligt FSF definition.
Det har jag ju redan skrivit, men vi tar det igen:

Han ser också problemet att någon tar öppen källkod vars upphovsrätt gått ut och bygger proprietär mjukvara kring det och sen vägrar släppa någon källkod eller möjliggöra att användarna modifierar något.
AndersLindbäcks avatar
2015-04-12, 12:54 #30
Inte uppkopplad
Citat:
Det har jag ju redan skrivit, men vi tar det igen:

Han ser också problemet att någon tar öppen källkod vars upphovsrätt gått ut och bygger proprietär mjukvara kring det och sen vägrar släppa någon källkod eller möjliggöra att användarna modifierar något.
Det löser man genom att man har registrering av verken på KB pss som för böcker. Vi har redan det som politik att KB då skall få verken så de kan dela ut dem via torrent eller annat teknik på en webbplats efter att upphovsrätten gått ut.

Så det löser sig det med givet PP får igenom sin politik.
2015-04-12, 13:02 #31
Inte uppkopplad
Citat:
Det löser man genom att man har registrering av verken på KB pss som för böcker. Vi har redan det som politik att KB då skall få verken så de kan dela ut dem via torrent eller annat teknik på en webbplats efter att upphovsrätten gått ut.
Kan du visa vilket ställningstagande vi har kring detta?
AndersLindbäcks avatar
2015-04-12, 13:06 #32
Inte uppkopplad
Citat:
Kan du visa vilket ställningstagande vi har kring detta?
Står i partiprogrammet på sid 34. Sista stycket.
JorgenLs avatar
2015-04-12, 13:27 #33
Inte uppkopplad
Citat:
Eftersom källan till detta är öppen källkod, så är det bara de specifika modifieringarna som denna har gjort som omfattas av upphovsrätten, det grundläggande öppna projektet är fortfarande öppet och fritt för någon annan att använda och bygga vidare på.

Med en kort upphovrätt är dessutom inte skadan av ett sånt agerande specielt stort, efter att skyddsperioden är slut är det fritt fram att reengineera den proprietära lösningen och bygga vidare på den, i den mån nån är intresserad av att bygga ny kod på gamla lösningar.

Bäst för samhället är såklart ingen upphovsrätt alls, då kan man direkt infoga de tillagda finesserna i det öppna projektet.
2015-04-12, 13:58 #34
Inte uppkopplad
Citat:
Står i partiprogrammet på sid 34. Sista stycket.
Ah, du menar:
Citat:
Ett nationellt digitalt bibliotek bör skapas, som ska digitalisera så mycket som möjligt av vårt kulturarv, och tillhandahålla detta över internet.
Jag tycker inte att man ur detta ställningstagande kan utläsa att alla som utvecklar datorprogram tvingas lämna ifrån sig källkoden när upphovsrätten går ut.
2015-04-12, 14:01 #35
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Med en kort upphovrätt är dessutom inte skadan av ett sånt agerande specielt stort, efter att skyddsperioden är slut är det fritt fram att reengineera den proprietära lösningen och bygga vidare på den, i den mån nån är intresserad av att bygga ny kod på gamla lösningar.
Jag tror inte riktigt att du har förstått Stallmans invändning (http://www.gnu.org/philosophy/pirate-party.html):

Citat:
Proprietary software is restricted by EULAs, not just by copyright, and the users don't have the source code. Even if copyright permits noncommercial sharing, the EULA may forbid it. In addition, the users, not having the source code, do not control what the program does when they run it. To run such a program is to surrender your freedom and give the developer control over you.

So what would be the effect of terminating this program's copyright after 5 years? This would not require the developer to release source code, and presumably most will never do so. Users, still denied the source code, would still be unable to use the program in freedom. The program could even have a “time bomb” in it to make it stop working after 5 years, in which case the “public domain” copies would not run at all.

Thus, the Pirate Party's proposal would give proprietary software developers the use of GPL-covered source code after 5 years, but it would not give free software developers the use of proprietary source code, not after 5 years or even 50 years. The Free World would get the bad, but not the good. The difference between source code and object code and the practice of using EULAs would give proprietary software an effective exception from the general rule of 5-year copyright — one that free software does not share.
JorgenLs avatar
2015-04-12, 16:03 #36
Inte uppkopplad
Citat:
Jag tror inte riktigt att du har förstått Stallmans invändning (http://www.gnu.org/philosophy/pirate-party.html):
Stallman är rätt irrelevant för framtiden, hans modell är alltför hårt förankrad i upphovsrätten, men det kommer inte att vara upphovsrätten som är den faktor som begränsar vår tillgång till proprietär kod i framtiden, det kommer att vara det faktum att vi aldrig ens kommer i närheten av koden, varken i binärformat eller som källkod, vi kommer nämligen bara att prenumerera på tjänster som levereras över internet, och den koden kommer alltså inte att distribueras i NÅGOT format. Upphovsrätten i mjukvarusammanhang är mer eller mindre överspelad redan, och hade antagligen kunnat tas bort i morgon utan att så mycket skulle ändras. Storföretagen har redan insett detta, Microsoft publicerar alltmer av sin nyutveckling som öppen källkod, och Office, deras stora kassako, håller på att bli en tjänst man kör via webbläsaren.

Kort sagt så har utvecklingen sprungit ifrån även GNU, och Stallman är mer bromskloss som hindrar utveckling mer än nåt annat.

Det som är mest relevant när det gäller offentlig IT i dagsläget är att upphandlingen ska kräva öppna standardiserade format så att man inte blir inlåst hos en specifik tjänsteleverantör.
JorgenLs avatar
2015-04-12, 16:09 #37
Inte uppkopplad
Hmm, den där sista meningen hörde nog till den andra motionen.. :-)
2015-04-12, 17:55 #38
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Stallman är rätt irrelevant för framtiden, hans modell är alltför hårt förankrad i upphovsrätten, men det kommer inte att vara upphovsrätten som är den faktor som begränsar vår tillgång till proprietär kod i framtiden, det kommer att vara det faktum att vi aldrig ens kommer i närheten av koden, varken i binärformat eller som källkod, vi kommer nämligen bara att prenumerera på tjänster som levereras över internet, och den koden kommer alltså inte att distribueras i NÅGOT format. Upphovsrätten i mjukvarusammanhang är mer eller mindre överspelad redan, och hade antagligen kunnat tas bort i morgon utan att så mycket skulle ändras. Storföretagen har redan insett detta, Microsoft publicerar alltmer av sin nyutveckling som öppen källkod, och Office, deras stora kassako, håller på att bli en tjänst man kör via webbläsaren.

Kort sagt så har utvecklingen sprungit ifrån även GNU, och Stallman är mer bromskloss som hindrar utveckling mer än nåt annat.
Tack, det var ett bra och relevant svar på Stallmans invändningar. Jag är inte någon GNU-fanatiker eller hardcore-Stallman-fan. Men jag tycker att han och FSF har gjort stora insatser för fri mjukvara, och jag önskar att vi tar hans invändningar på allvar. Även om vi kanske landar i att han har fel.

En annan aspekt är dock hårdvara som levereras med inbyggd mjukvara. Bör man som ägare till hårdvaran kunna modifiera eller byta ut mjukvaran? Aktuellt exempel är Android-baserade smartphones och surfplattor. Det är olyckligt att den som köper en sådan inte kan uppgradera eller byta ut operativsystemet på egen hand utan att behöva göra tekniskt komplicerade och av tillverkaren oönskade åtgärder ("rootning", "jailbreaking").

FSF har sett detta problem som de kallar Tivoization och utvecklat GPLv3 för att motverka det. De har dock inte lyckats övertyga det enskilt viktigaste GPL-licensierade mjukvaruprojektet, Linuxkärnan, att gå över till GPLv3.

Det är kanske olyckligt att mjukvara lyder under samma upphovsrättsregler som konstnärliga och litterära verk (musik, film, skönlitteratur, fotografier, etc). Men så är det, och då vi inte har något ställningstagande för att ändra på det så bör vi ta hänsyn till både mjukvara och konst/litteratur i våra ställningstaganden om upphovsrätt.
heddahenriks avatar
2015-04-14, 13:21 #39
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B07-Y02:

Har inget direkt emot ändringen, men jag tycker ändå detta är ett förhastat beslut och en onödig sak att ändra på.
Mabs avatar
Gammal Mab
2015-04-16, 13:51 #40
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av heddahenrik Visa inlägg
Jag ogillar yrkande B07-Y02:[yrka]att mötet ändrar ställningstagandet:

Har inget direkt emot ändringen, men jag tycker ändå detta är ett förhastat beslut och en onödig sak att ändra på.
Piratpartiet har diskuterat upphovsrätt och dess längd under nio års tid. Om du tycker att ett beslut i den frågan är förhastad antar jag att du av samma anledning även är emot alla andra beslut som mötet kan ta. Särskilt i alla de rysligt nya frågor du själv motionerat om.
jim.groths avatar
2015-04-16, 16:37 #41
Inte uppkopplad
Citat:
Piratpartiet har diskuterat upphovsrätt och dess längd under nio års tid. Om du tycker att ett beslut i den frågan är förhastad antar jag att du av samma anledning även är emot alla andra beslut som mötet kan ta. Särskilt i alla de rysligt nya frågor du själv motionerat om.
Jag har inte hört några diskussioner alls om att förkorta vår ställning ytterligare. Även om jag håller med om det har jag inte hört ett enda ord i den riktningen före detta möte.
2015-04-16, 21:16 #42
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av jim.groth Visa inlägg
Jag har inte hört några diskussioner alls om att förkorta vår ställning ytterligare. Även om jag håller med om det har jag inte hört ett enda ord i den riktningen före detta möte.
Inte jag heller.

Jag tycker det är lite lömskt av Mab att utnyttja min motion för att lägga ett yrkande som går i rakt motsatt riktning.

Jag har sett att stödet för mitt yrkande är tämligen svagt, och också tagit intryck av motargumenten och kommit fram till att det nog inte är något större fel med vårt nuvarande ställningstagande. Förlängd upphovsrätt genom registrering är nog inte en så dum idé ändå. Jag kommer därför dra tillbaka mitt yrkande. Jag skulle dock önska att Mab drog tillbaka sitt yrkande också.
2015-04-16, 21:16 #43
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B07-Y01:
mötet ändrar ställningstagandet:
2015-04-16, 21:18 #44
Inte uppkopplad

Jag skulle ha väldigt svårt att argumentera för en så kort kommersiell skyddstid i upphovsrätten som sju år.
troeds avatar
2015-04-16, 23:40 #45
Inte uppkopplad
Det har hänvisats mycket till Stallman i tråden. Det kan vara bra att hålla koll på hans senaste (så vitt jag känner till) uttalande ang. vår politik:

"16 October 2012 (Swedish Pirate Party's platform positions)
The Swedish Pirate Party's platform positions on copyrights, patents and trademarks.

I agree with all three of these positions. I do suggest, however, that it would be better not to group together these three issues and only these three. Why would anyone group together these three unrelated laws? I suspect it reflects the mistaken concept of "intellectual property"."

https://www.stallman.org/archives/2012-jul-oct.html
troeds avatar
2015-04-16, 23:42 #46
Inte uppkopplad

5 by default och ytterligare max 15 om man går med på att se till att "orphan works"-problematiken försvinner är ett alldeles utmärkt ställningstagande. Det finns inte ett sjok röster som väntar på oss för att vi minskar de tiderna ännu mer. Däremot finns det en risk för att vårt seriösa ställningstagande ändras till att upplevas som oseriöst.

JorgenL
jim.groths avatar
2015-04-17, 01:28 #47
Inte uppkopplad
Citat:

Jag skulle ha väldigt svårt att argumentera för en så kort kommersiell skyddstid i upphovsrätten som sju år.
Jämför hur vi uppfattade sju år för 20 år sen och idag. Tiden ett verk är relevant blir kortare och kortare hela tiden. Jag tror MABs mål är att ha ett relevant mål för förkortning av upphovsrätten då vi realistiskt kan ha en chans att börja förhandla om den. Dessutom kommer vi aldrig få igenom vårt mål utan kommer behöva kohandla om saken.

Fexlom
2015-04-19, 11:59 #48
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av jim.groth Visa inlägg
Jämför hur vi uppfattade sju år för 20 år sen och idag. Tiden ett verk är relevant blir kortare och kortare hela tiden. Jag tror MABs mål är att ha ett relevant mål för förkortning av upphovsrätten då vi realistiskt kan ha en chans att börja förhandla om den. Dessutom kommer vi aldrig få igenom vårt mål utan kommer behöva kohandla om saken.
Problemet är att våra ställningstaganden inte bara är ett förhandlingsunderlag, utan också ett valmanifest. Innan vi kan börja förhandla så måste vi vinna val, och våra ställningstaganden bör i dagsläget optimeras att kunna fungera som valmanifest snarare än som förhandlingsunderlag.

troed
AndersLindbäcks avatar
2015-04-19, 15:04 #49
Inte uppkopplad
Citat:
Problemet är att våra ställningstaganden inte bara är ett förhandlingsunderlag, utan också ett valmanifest. Innan vi kan börja förhandla så måste vi vinna val, och våra ställningstaganden bör i dagsläget optimeras att kunna fungera som valmanifest snarare än som förhandlingsunderlag.
Det stämmer inte riktigt.

Vi hade i våra valmanifest andra förslag på förändringar än de som står i vårt partiprogram gällande upphovsrätten.
2015-04-19, 15:09 #50
Inte uppkopplad
Citat:
Det stämmer inte riktigt.

Vi hade i våra valmanifest andra förslag på förändringar än de som står i vårt partiprogram gällande upphovsrätten.
Hur skilde de sig åt?
Mabs avatar
Gammal Mab
2015-04-20, 17:22 #51
Inte uppkopplad
Citat:
våra ställningstaganden bör i dagsläget optimeras att kunna fungera som valmanifest snarare än som förhandlingsunderlag.
Jag instämmer helt i detta!

Därav att vi behöver vara tydliga och radikala och inte såsa in oss i halvmesyrer som mest visar att vi är osäkra på vår egen övertygelse.
Mabs avatar
Gammal Mab
2015-04-20, 17:28 #52
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av troed Visa inlägg
Jag ogillar yrkande B07-Y02:[yrka]Det finns inte ett sjok röster som väntar på oss för att vi minskar de tiderna ännu mer. Däremot finns det en risk för att vårt seriösa ställningstagande ändras till att upplevas som oseriöst.
Jag tänker inte gå in på hur pass rätt du har i din spekulation, eftersom även det skulle bli spekulation. I grund och botten handlar det ju främst om vår egen övertygelse när vi förespråkar en förändring.

Däremot så störs jag lite av vad jag upplever som ett konservativt känsloargument. Jag är inte ett dugg oroad för att en mer progressiv hållning än vår nuvarande ska upplevas som oseriös. Av den enkla anledningen att den inte är oseriös. Den är väldigt seriös, och är vi tydliga med det så tror jag att du inte ska behöva oroa dig. Jag vill absolut inte skapa oro hos dig eller någon annan, men jag tycker inte att det är ett skäl att inte driva på för en progressiv position när det gäller upphovsrätt.
2015-04-21, 21:56 #53
Inte uppkopplad
Citat:
Jag instämmer helt i detta!

Därav att vi behöver vara tydliga och radikala och inte såsa in oss i halvmesyrer som mest visar att vi är osäkra på vår egen övertygelse.
Och jag instämmer i vad du skriver här, i princip. Det finns tyvärr en alltför stor ängslighet bland mötesdeltagarna, vilket syns på argumentationen kring några andra motioner (sexköpslagen, Systembolagets monopol, basinkomst).

Dock så tycker jag inte att vårt nuvarande ställningstagande kring upphovsrätten är att betrakta som en halvmesyr.
Mabs avatar
Gammal Mab
2015-04-22, 11:24 #54
Inte uppkopplad
Citat:
Och jag instämmer i vad du skriver här, i princip. Det finns tyvärr en alltför stor ängslighet bland mötesdeltagarna, vilket syns på argumentationen kring några andra motioner (sexköpslagen, Systembolagets monopol, basinkomst).

Dock så tycker jag inte att vårt nuvarande ställningstagande kring upphovsrätten är att betrakta som en halvmesyr.
Skillnaden mellan upphovsrättsfrågan och de du lyfter fram är att upphovsrättsfrågan alltid varit ett av våra viktigaste fokus som våra medlemmar är medvetna om när de går med i partiet.

De exemplen du lyfter fram är antingen frågor som inte är en del av vår kollektiva övertygelse idag (sexköp, systembolaget) utan nya frågor som vissa vill införa i vårt program, eller frågor som införts någorlunda nyligen (basinkomst).
Henry Rouhivuoris avatar
2015-04-22, 14:36 #55
Inte uppkopplad
Vårt nuvarande ställningstagande kring upphovsrätten är detaljerad och om denna motionen antas så blir det ett lika detaljerat ställningstagande. Bara nämner det lite hastigast då förslag kring hur mycket den så kallade jobbstimulansen ska vara på betraktades som för detaljerat för detta möte.
2015-05-05, 10:03 #56
Inte uppkopplad

Jag vill ha bort upphovsrätt helt, men vi måste vara realistiska, och det måste ske gradvis. Och detta är orealistiskt fort.
2015-05-05, 20:18 #57
Inte uppkopplad

Även fria copyleft-licenser skulle påverkas av detta, t.ex. GPL (Linux, GNU, mfl), Creative Commons Share Alike (Wikipedia), ODbL (OpenStreetMap) osv. Om man måste ansöka efter 1 år blir det problem för alla open source-projekt som kanske har 100- eller 1000-tals bidragsgivare som måste ansöka om förlängning, samt att de måste ansöka för alla projekt de bidragit till. Dessutom alldeles för snabb omställning från 70 år efter död till 7 år.
Gammal m4u
2015-05-08, 23:56 #58
Inte uppkopplad
Det finns ju fortfarande företagshemligheter. Företagen betraktar röjande av källkoden som industrispionage. Preskriptionstiden för industrispionage är 10 år, tror jag. All kod borde släppas som öppen källkod efter 10 år, anser jag.
Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är