Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2015
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: C Magnus Berglund - 2015-09-12, 21:13

C Magnus Berglund

Kandiderar till Styrelseledamot till och med 2016-12-31 (fyllnadsval) och Styrelseledamot till och med 2018-12-31.

Ålder: 53
Bostadsort: Karlstad
Värnplikt: 2 veckor civilplikt skall vara obligatorisk, men lönen skall vara mer än anständig. Därefter är det frivilligt att gå vidare.
Miljö och energi: Jag är ekomodernist. Jag tror att med bra teknik så kan vi lösa våra miljö och energiproblem
Roliga frågor???: Jo men ovanståelse är roligt att jobba med. Jag brinner verkligen för dessa frågor.

Jag sitter i partistyrelsen och min mandatperiod sträcker sig fram till årsskiftet. Jag söker nu förnyat förtroende för en förlängning, helst 3 år till.
En sak är klar, jag ser till att få ut det bästa ur mina kollegor i styrelsen. På så sätt undviker vi att styrelsen hamnar i det som psykologer kallar för Group Think. Jag är t ex den som ifrågasätter hur de andra i styrelsen kan lägga så mycket vikt på att stadgarna måste vara perfekta, och helt bortse från att de inte gör som stadgarna säger. (§6.1.1)
Jag är dessutom en av de som hårdast driver att styrelsen skall ha en vision, och denna vision skall så småningom avspeglas i ett uppdaterat principprogram. Nu kan jag bara beklaga att vi inte kan leverera några av dessa visioner till höstmötet. Vi var tyvärr alldeles för upptagna med de försenade stadgarna. (Mina synpunkter på höstmötet 2014.)
Men innan ni tycker att jag är en bråkstake, så vill jag bara säga att de flesta känner att vi har en bra styrelse i år, och samarbetet fungerar väl.

Det är en bra dag idag!

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
mikaellobendahl

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #295458
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: C Magnus Berglund - 2015-10-18, 11:39

Hej styrelsekandidat,

Eftersom ingen annan ställer frågor så skulle jag gärna vilja ställa några frågor till er alla styrelsekandidater:
  1. Vilken eller vilka saker tycker du är viktiga att ändra eller utveckla i partiet?
  2. Vad för saker i partiet tycker du är så bra, viktiga eller värdefulla att de inte bör förändras?
  3. Har du några erfarenheter eller egenskaper du inte nämnt i din presentation, som du kan tänka dig skulle kunna vara till nytta för styrelsearbetet?
  4. Vilka erfarenheter har du av praktiskt organisatoriskt/verksamhets- arbete i Piratpartiet?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
CMagnusB Inte uppkopplad

CMagnusBs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #295466
Standard Re: Kandidat, Partistyrelsen: C Magnus Berglund - 2015-10-18, 12:33

Vilken eller vilka saker tycker du är viktiga att ändra eller utveckla i partiet?

Vi måste fortsätta bredda partiet. Denna gång så skall vi även utveckla vårt principprogram. Det ligger många bra tankar som sakpolitik som vi kan lyfta till principprogrammet. Detta arbete kan naturligtvis göras som enskild medlem, men hela kvaliteten på det som vi från styrelsen kan bidra med är viktigt för att idéerna skall överleva processen. De som har följt med ett antal medlemsmöten vet att många motioner har i praktiken fallit på att de har formulerat motionen fel. Styrelsen har uppmärksammat detta och avsåg att göra något åt detta med osäkerheten på hur man skriver en bra motion. Tyvärr har andra saker varit tidstjuvar.
Personligen vill jag utveckla vår miljöpolitik. Vi är för bra för att bara nöja oss med vad vi har idag. Vi måste kunna med självförtroende ta en debatt om miljön med t ex MP utan att låta som vi har bara lyssnat på tidsandan. Vi måste leda även på den här punkten. Medborgarlönen måste in i principprogrammet och jag känner även att vi måste ha en bättre bas att stå på när det gäller försvars och säkerhetspolitik. Den måste uppdateras.

Vad för saker i partiet tycker du är så bra, viktiga eller värdefulla att de inte bör förändras?

Våra tre kärnfrågor. Vi vill ändra lagen så att icke-kommersiell fildelning och remix skall vara tillåtet. Denna fråga skall vara kvar. Vi vill öka skyddet för privatpersoners integritet. Även denna fråga skall vara kvar. Nu är jag mycket medveten om att dessa två frågor handlar om välvilja mot de som inte kan. En datakunnig pirat vet hur man kommer runt dessa problem. Så man kan säga att detta gör Piratpartiet för att skydda Svensson, inte sig själva. Sen kommer det som inte en vanlig pirat klarar av, och det är att begränsa patentens skadeverkningar. Denna fråga skall vara kvar och är kanske den viktigaste frågan. Trots att vi har tonat ner denna fråga, så har den av andra krafter fått medvind. Biltillverkaren Tesla öppnar upp sina patent, lika så på de tillverkare som gör vätgasbilar. I klimatförhandlingar så lyfts kraven att patent på miljöteknik skall bort som ett återkommande tema. Alla i miljöbranschen vet om att patenten kan teoretiskt försvinna men ändå fortsätter utvecklandet, och likaså sker det fortsatt utveckling på elbilsidan. Så patentförespråkarnas argument försvinner. Vi behöver inte längre enbart lita på Linux-argumentet (Linux utvecklades utan patent).

Har du några erfarenheter eller egenskaper du inte nämnt i din presentation, som du kan tänka dig skulle kunna vara till nytta för styrelsearbetet?

Jag fick mina första erfarenheter som pedagog redan vid 17 års ålder. Detta har återkommit i nästan allt mitt yrkesliv, och nu läser jag till yrkeslärare. Jag är därmed medveten om att vi skulle bli ett bättre parti som vi kunde tillhandahålla träning/utbildning i allt som har med Piratpartiet. Vi står för ett kunskapssamhälle. Det är dags att vi blir kunniga pirater också.

Vilka erfarenheter har du av praktiskt organisatoriskt/verksamhets- arbete i Piratpartiet?

Kandidat i nästan alla val, mediatränad, sitter regelbundet i radiopanel på SRs P4. Valkretsledare dvs råddade valsedlar. Valberedare, Ordf i PP Värmland. Revisor på dvs ställen inkl Piratpartiet med närvarorätt i partistyrelsemötena. Sitter nu i partistyrelsen på mitt tredje år. Detta gör att jag har 4 års erfarenhet från partistyrelsen.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Henrik Brändén

fd EU-kandidat 2009
fd Riksdagskandidat 2010, 2014

Min blogg: http://cmagnusb.wordpress.com/
Jag twittrar på: https://twitter.com/CMagnusB
Facebook: C Magnus Berglund http://www.facebook.com/cmagnusb
  Skicka ett meddelande via MSN till CMagnusB Skicka ett meddelande via Skype™ till CMagnusB  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är