Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2015
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Anton Nordenfur - 2015-09-13, 17:06

Anton Nordenfur

Kandiderar till Styrelseledamot till och med 2016-12-31 (fyllnadsval) och Styrelseledamot till och med 2018-12-31.

Ålder: 23
Bostadsort: Uppsala

Jag heter Anton Nordenfur, och jag kandiderar till en ny mandatperiod i Piratpartiets partistyrelse.

Så vem är jag?

23-åring från Linköping, nu bosatt i Uppsala med min pojkvän Fabian i det vackra kollektivet Flogstiania. Jobbar som projektledare på ett företag som bygger restauranger i Stockholm och Östergötland. Jag brukade plugga kinesiska, teknisk fysik och nanofysik innan jag tröttnade och startade eget företag som fortfarande är igång. Har släppt två böcker – Stormen och Home – och jobbar på två till.

Sjukt driven, smått självisk och en smula otrevlig, rätt mysig och jobbigt intelligent. Kan siffror, kan skriva, kan väcka känslor i text och i tal, kan debattera sverigedemokratiska riksdagsledamöter till tårar (true story).

Intergender, pansexuell, relationsanarkist och bdsm-utövare, fördomarna mot vilket drev mig till att grunda det piratpartistiska förbundet Regnbågspiraterna, som står upp för sexuella minoriteters rättigheter. När jag väl har fritid försöker jag passa på att hajka och spela brädspel med kompisar.

Min tid i Piratpartiet

Jag gick med i Piratpartiet i november 2008, strax efter den stora FRA-lagsvågen. Jag brinner nu, liksom då, för Piratpartiets syn på en progressiv, frihetlig politik som sätter människan i centrum och som tror på ny teknik. Vi är det enda partiet som på allvar förstår vad internet och modern teknik kan göra för mänskligheten, och som ser det som ett verktyg för att stärka vår civilisation, inte ett vapen för att förgöra den.

Jag blev först aktiv i Ung Pirat i Linköping, och tog 2010 steget att kandidera till kommunfullmäktige för Piratpartiet. Strax därpå blev jag först ledamot i och senare ordförande i Ung Pirats östra distrikt, och 2012 valdes jag in i partistyrelsen på ett fyllnadsmandat, följt av ett ordinarie mandat hösten 2012 – det mandat som nu löper ut i slutet på december.

Vad har jag gjort med mitt mandat?

Så vad har jag gjort under dessa tre och ett halvt år i styrelsen? Varför skulle ni vilja ha mig kvar?

Jag har under min tid i styrelsen utan avbrott varit en av de mest aktiva ledamöterna, som regelbundet aktiverat mig både vad gäller day-to-day-saker och vad gäller större projekt och idéer. Jag har bland annat utvecklat många av de propositioner som partistyrelsen tog fram under partiets breddning 2012-2013, och har de senaste åren varit högst delaktig i framtagandet av verksamhetsplan och budget, och är bland annat författaren bakom 2015 års budget. Jag var också sekreterare i partistyrelsen 2013-2014 med Anders S Lindbäck, Jan Lindgren och Malin Ahnberg som sammankallande, innan jag lämnade över uppdraget till Göran Widham.

Det senaste året har mitt fokus fått ändra sig ganska rejält. När partiledningen avgick med kort varsel i december 2014 beslutade styrelsen att vakantsätta partiledarposten och tillsätta mig som partiorganisatör, vilket gjorde mig ansvarig över i stort sett alla day-to-day-aktiviteter fram till det att vi skulle kunna välja en ny partiledare (vilket nu planeras till senhösten). Det har varit en spännande resa, stundtals fantastisk och stundtals jobbig. Jag har fått sänka ned min själ totalt i att hantera de många problem som utvecklats under åren, och jag är väldigt nöjd med att ha löst en hel del – även om arbetet är långt ifrån klart.

Bortom partistyrelsen

Mitt engagemang sträcker sig förstås också bortom styrelsen. 2012-2014 lade jag mycket krut på intern opinionsbildning, vilket den senaste tiden fått stå tillbaka för mer administrativt arbete. Då utvecklade jag bland annat partiets politik inom open access, rymden, open research, och samkönade äktenskap. Jag var 2013-2014 innovationspolitisk talesperson, och har lyckats med att figurera en del i media i olika frågor, både i form av debattartiklar, intervjuer, och videoklipp. Några exempel här nedan.

Styrelsearbete handlar i första hand inte om politik och aktivism, och det är inte heller det jag direkt vill syssla med just nu. Jag älskar att arbeta strategiskt, ta fram planer, hantera administrativa saker. Jag väljer därför att kandidera till en till mandatperiod i styrelsen, och jag planerar att även i fortsättningen vara en av de mest aktiva personerna i den svenska piratrörelsen.

För långrandigt? Klart det var. Men du läste hela i alla fall, vilket säger en del.

Den fina bilden visar hur vemodig jag var på EU-valvaken 2014 vid Globen. CC BY-NC-SA av fantastiska Jonathan Rieder Lundkvist.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #295457
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Anton Nordenfur - 2015-10-18, 10:39

Hej styrelsekandidat,

Eftersom ingen annan ställer frågor så skulle jag gärna vilja ställa några frågor till er alla styrelsekandidater:
  1. Vilken eller vilka saker tycker du är viktiga att ändra eller utveckla i partiet?
  2. Vad för saker i partiet tycker du är så bra, viktiga eller värdefulla att de inte bör förändras?
  3. Har du några erfarenheter eller egenskaper du inte nämnt i din presentation, som du kan tänka dig skulle kunna vara till nytta för styrelsearbetet?
  4. Vilka erfarenheter har du av praktiskt organisatoriskt/verksamhets- arbete i Piratpartiet?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #295540
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Anton Nordenfur - 2015-10-19, 11:25

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Hej styrelsekandidat,

Eftersom ingen annan ställer frågor så skulle jag gärna vilja ställa några frågor till er alla styrelsekandidater:
Hej Henrik, och tack för frågorna!

"Vilken eller vilka saker tycker du är viktiga att ändra eller utveckla i partiet?"

Vi måste få rollen i det folkliga medvetandet som ett kaxigt oppositionsparti, ett riktigt alternativ där personen på gatan kan tänka "tänk om PP styrde, då skulle det vara annorlunda". Vi måste kritisera den politiska utvecklingen i samhället och ständigt stå där och berätta hur saker skulle kunna vara annorlunda, hur saker skulle kunna vara bättre.

Vi måste vara ett positivt, progressivt och frihetligt alternativ som uppmuntrar till utvecklingen, för alla de som suktar efter framtiden och som tröttnat på de politiker som fortsätter upprepa samma klyschor som de sagt i tvåhundra år.

För att nå hit behöver vi dels starka utåtriktade röster som kan höras och som har tid och lust att skriva pressmeddelanden och debattartiklar, ringa upp nyhetsredaktioner och ställa upp på intervjuer. Och vi behöver lokala aktivister som brinner för partiet och vad vi är ute efter. Vi behöver en gemensam plan. Och vi behöver pengar. Det är främst dessa bakomliggande organisatoriska utvecklingar som jag lagt det senaste året på att arbeta så hårt för.

"Vad för saker i partiet tycker du är så bra, viktiga eller värdefulla att de inte bör förändras?"

Vi måste fortsätta vara ett parti med starkt medlemsinflytande, och vi behöver reparera de saker som uppenbarligen börjat gå sönder. När jag gick med i partiet fick jag omedelbart synas och höras och prata med alla aktiva, förtroendevalda, partiledare och lokala aktivister. Det är en sådan sak vi verkligen måste bevara.

Något som hänger ihop med det är transparensen. Partistyrelsens möten är alltid öppna för alla medlemmar, vi publicerar alla protokoll, vi har inga hemligheter för varandra. We're in this together.

"Har du några erfarenheter eller egenskaper du inte nämnt i din presentation, som du kan tänka dig skulle kunna vara till nytta för styrelsearbetet?"

Jag tror jag fick med det mesta i min beskrivning.

"Vilka erfarenheter har du av praktiskt organisatoriskt/verksamhets- arbete i Piratpartiet?"

Jag tror jag fick med det mesta i min beskrivning.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Henrik Brändén
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #295819
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Anton Nordenfur - 2015-11-03, 07:58

Tack för förtroendet!

Följande medlemmar gillar debattinlägget: