Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2015
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2015-09-14, 12:16

Björn Flintberg

Kandiderar till Styrelseledamot till och med 2018-12-31.

Ålder: 42
Bostadsort: Nässjö

Jag har varit aktiv i partiet sedan innan förra valet, men har följt partiet under nästan lika lång tid som det funnits. Jag vill vara en del av det inre förändringstrycket. Jag tror nämligen vi behöver både radikala aktivister som påverkar helt utanför gränser och system, och traditionella politiker som vill arbeta inom ramen för det politiska demokratiska systemet.

Jag tror att båda dessa delar av Piratpartiet behövs, och att vi tjänar på att låta dem samverka istället för att de drar åt olika håll. Just detta, att låta partiet vara både och istället för antingen-eller, tror jag är vår mest brinnande interna fråga. Därför tror jag att partiet måste få vara ett parti och att aktivism måste få vara fri.

När det gäller frågeställningar är jag särskilt intresserad av näringslivsfrågor, migration och utbildning. Jag har lätt för att sätta ett piratfilter på de flesta frågor i samhället och arbetar till vardags med offentlig sektor, både på statlig och kommunal nivå. Jag har tidigare politisk erfarenhet från kommunal nivå och arbetar idag även med utredning och bedömning på statlig nivå.

Jag representerar den "vanliga" medlemmen, som inte bara pratar teknik, utan också samhällsfrågor - hur våra frågor inte bara är viktiga för sin egen skull, utan för att de påverkar ALLA ämnen. Därför tror jag att det är viktigt att vi vågar vara breda - bara vi kan vara det med en sammanhållen ideologi så att vi inte spretar för mycket.

Jag tror att vi måste bli bättre på att vara lojala mot varandra, mot partiet, mot vår ideologi - vi kan inte alla bygga varsitt parti, utan måste enas, kompromissa och hitta vägar framåt. Sen kan varje individ manifestera den aspekt av piratismen som hen föredrar. Själv ser jag mig som utpräglad mittenpolitiker.

Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 20:19
flintberg
Detta meddelande har raderats av flintberg.
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2015-10-18, 11:38

Hej styrelsekandidat,

Eftersom ingen annan ställer frågor så skulle jag gärna vilja ställa några frågor till er alla styrelsekandidater:
  1. Vilken eller vilka saker tycker du är viktiga att ändra eller utveckla i partiet?
  2. Vad för saker i partiet tycker du är så bra, viktiga eller värdefulla att de inte bör förändras?
  3. Har du några erfarenheter eller egenskaper du inte nämnt i din presentation, som du kan tänka dig skulle kunna vara till nytta för styrelsearbetet?
  4. Vilka erfarenheter har du av praktiskt organisatoriskt/verksamhets- arbete i Piratpartiet?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
flintberg Inte uppkopplad

flintbergs avatar

Reg.datum: Oct 2013

Länk: #295514
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2015-10-19, 07:41

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
  1. Vilken eller vilka saker tycker du är viktiga att ändra eller utveckla i partiet?
  2. Vad för saker i partiet tycker du är så bra, viktiga eller värdefulla att de inte bör förändras?
  3. Har du några erfarenheter eller egenskaper du inte nämnt i din presentation, som du kan tänka dig skulle kunna vara till nytta för styrelsearbetet?
  4. Vilka erfarenheter har du av praktiskt organisatoriskt/verksamhets- arbete i Piratpartiet?
Hej Henrik,
  1. Det finns många saker i partiet som är viktiga, men kanske är det allra viktigaste att vi fortsätter vårt arbete med att bli bättre på att organisera oss, och att inte vara rädda för att låta PP vara ett parti och organiseras som ett parti. Ibland har vi mycket stora meta-dialoger om att vi måste experimentera med varje form och varje modell tills själva diskussionen om hur vi ska organisera oss är större än själva organiserandet. Jag tror att partiet skulle må bra om vi backade ett steg och försökte först få rutiner och strukturer. Folkrörelser i Sverige har haft 100 år på sig att evolvera, vi har massor att lära av andra framgångsrika organisationer. Vi är mer än en gräsrotsrörelse och därför tror jag att det är viktigt att vi vågar jobba med vår interna organisation. Hur vi har möten, hur vi organiserar och stöttar våra lokala föreningar, hur vi kommunicerar med varandra och så vidare.

För de externa delarna, så tror jag att vi behöver jobba vidare med en sammanhållen politik. Jag är för breddningen men ibland spretar den väldigt mycket. Om vi kan bli bättre på att arbeta ihop politik och sätta partiets intressen främst så tror jag att vi kan komma mycket långt i att fortsätta utveckla piratpolitiken. Jag tror också att vi ska kanske se till att inte glömma våra rötter och också jobba på att höja vår egen interna kompetens kring våra kärnfrågor så att än fler pirater enkelt kan förklara TTIP, datalagring, fildelning och annat för nyfikna.
  2. Massor. Jag tycker vi har fantastiska aktivister som vi ska vara stolta över och fortsätta peppa i allt från flygbladsutdelning till affischering. Jag tycker vi har en bra grundideologi och jag tycker vi ska vara stolta över alla våra aktiva som jobbar på i med- och motgång. Det vi gör tillsammans är det vi gör bäst.
  3. Jag vet inte om det framkom, men jag har ju mycket styrelseerfarenhet, både från näringslivet i börsnoterade bolag, men också från ideella sektorn där jag bland annat suttit två år i förbundsstyrelsen för Sverok. I lokala och regionala föreningar har jag suttit i fler styrelser än jag kan räkna, inklusive tidigare politiska erfarenheter. Jag har en rätt god förankring i hur politiken fungerar eftersom jag i mitt arbete ofta jobbar med samhällsnära frågor.
  4. Ja, se ovan till att börja med. Jag är ju van att projektleda och organisera. En del av den kraften tänker jag satsa i förbundsstyrelsen på bildning och folkbildning. Jag kommer lägga stor kraft på att förbättra den vardaglige piratens förståelse av piratpolitik - jag tror att om vi får en samsyn kring varför Piratpartiet behövs, har vi lättare att hjälpas åt att nå målen.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Henrik Brändén, Mab
  Skicka ett meddelande via Skype™ till flintberg  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar