Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2015
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Troed Sångberg - 2015-10-04, 11:58

Troed Sångberg

Kandiderar till Styrelseledamot till och med 2016-12-31 (fyllnadsval) och Styrelseledamot till och med 2018-12-31.

Ålder: 40
Bostadsort: Lund

Piratpartist sedan 2009 och nätaktivist sedan tiden innan Internet. I mitt yrke studerar och föreläser jag om disruptiva teknikskiften - där företag och samhälle inte hänger med i de språng som människan kontinuerligt skapar och gör. Piratpartiet är enligt mig, baserat på den insikten, det enda parti som sätter människan i centrum framför existerande paradigmer.

Jag är erfaren strateg och mediatränad föreläsare. Sättet vi vinner val på är att på ett konkret sätt förklara hur Piratpartiets politik förhindrar en dyster framtid - men ännu viktigare hur den förändrar folks vardagsupplevelse till det bättre.

Min attityd till livet är att allt är under konstant förändring - och att det gäller även mig själv och min kunskap. Jag lever efter ett vetenskapligt förhållningssätt där jag alltid är beredd att ompröva mina åsikter när ny fakta och forskning framkommer. Konservativa tongångar och dogmer skapar ett stelt samhälle som inte hinner med när världen utvecklas - något pirater sett och stött på om och om igen. Jag finner mig därför väldigt väl hemma i piratideologin på ett personligt samt filosofiskt plan.

Som representant för partiets medlemmar i styrelsen förstår jag skillnaden på mina personliga åsikter och det som partiets medlemmar uttrycker en vilja kring. Det gemensamma målet är viktigare än individuella käpphästar.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #295452
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Troed Sångberg - 2015-10-18, 11:37

Hej styrelsekandidat,

Eftersom ingen annan ställer frågor så skulle jag gärna vilja ställa några frågor till er alla styrelsekandidater:
  1. Vilken eller vilka saker tycker du är viktiga att ändra eller utveckla i partiet?
  2. Vad för saker i partiet tycker du är så bra, viktiga eller värdefulla att de inte bör förändras?
  3. Har du några erfarenheter eller egenskaper du inte nämnt i din presentation, som du kan tänka dig skulle kunna vara till nytta för styrelsearbetet?
  4. Vilka erfarenheter har du av praktiskt organisatoriskt/verksamhets- arbete i Piratpartiet?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #295627
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Troed Sångberg - 2015-10-21, 13:09

Vilken eller vilka saker tycker du är viktiga att ändra eller utveckla i partiet?
Piratpartiet, eller snarare hela piratrörelsen, är sprungen ur upptäckten att det som nätgenerationen tar för givet inte alls kan tas för given. Insikten att oavsett om framtidstron är stor i unga år så blir många [men inte alla] konservativa med åldern. Att det finns en lockelse i "hur saker alltid har varit" som rimmar dåligt med kunskapen om att allt är i förändring.

Piratpartiet har under vår uppväxt tappat en ideologisk spets till förmån för mellanmjölkslandets design by committee. Vi behöver inte titta längre än till våra lyckade systerpartier i andra länder, t.ex Island, för att se att en ny politisk kraft måste vara i opposition. Ett motstånd mot de andra. En tillflykt för de som vet att de är missnöjda mer än de vet vad de vill ha.
Vad för saker i partiet tycker du är så bra, viktiga eller värdefulla att de inte bör förändras?
Piratrörelsen är en tillåtande rörelse, inte en tillsägande. Någonstans lyckades vi med konststycket att ge intryck att det inte [längre] var så - och vi måste på alla sätt och vis visa att vi fortfarande är till för de som vill göra mer än prata. De som vill skapa mer än passivt konsumera. Och att resten av rörelsen finns till för att ge dem den möjligheten.
Har du några erfarenheter eller egenskaper du inte nämnt i din presentation, som du kan tänka dig skulle kunna vara till nytta för styrelsearbetet?
Förutom all min professionella erfarenhet av strategiskt arbete och hantering av media är jag ett barn av hemdatorscenen på 80-talet. Jag minns hur världen såg ut innan vi kunde ta kommunikation med vemsomhelst, varsomhelst, för given - och jag var med om att skapa den. Min förståelse för hur omvälvande den varit inte bara för samhället, utan varje enskild individ i samhället, är oerhört djup. Och det finns ingenting jag inte kan tänka mig göra för att försvara den rätten.
Vilka erfarenheter har du av praktiskt organisatoriskt/verksamhets- arbete i Piratpartiet?
Jag har deltagit i fotarbetet med att dela ut valsedlar 2009, 2010 samt supervalåret 2014. I det senare stod jag även på listorna kommunalt, till landstinget, riksdagen samt EU-valet. Som kandidat har jag stått på torg och gator och pratat med väljare, och med media.

Utöver det har jag suttit i styrelsen centralt i tre år, och under kortare perioder lokalstyrelser. Jag har erfarenhet av att göra misstag, och att kunna använda insikterna jag fått från de misstagen för att - förhoppningsvis - kunna undvika en del misstag framöver.

Fast mest av allt vill jag att Piratpartiet inte ska vara en rörelse där kunskap om hur Piratpartiet fungerar är en merit för att kunna vara aktiv i Piratpartiet. Andra politiska partier kräver att man gör "intern karriär". Vi ska inte vara som dem.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Henrik Brändén, Mab

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer