Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har avslagit motionen. Se voteringen: länk

Motion B15: Ekonomipolitik: Cirkulära pengar

My written Swedish is very poor so therefore the rest of the text will be in English. If someboday wants to translate the text to Swedish feel free as I can read and speak Swedish.

This motion request the meeting to adopt as a goal for piratpartiet to introduce 'Cirkulaira pengar' into the Swedish economy.

The goal of the adoption of 'cirkulaira penger' is to finance 'medborgar lön' and to eliminate the Swedish national debt.

The basis of the idea of circular money is that it has a date after which it loses all its value. So why is this, a good thing? Well the disadvantage of linear money is that we continually have to redistribute it for or the economy to work. We do this in the form of taxes or levies imposed by state institutions.

Circular money is not meant to replace our current monetary system it is meant to supplement this system. Circular money can only be used within a country while linear money can be used globally.

But why use circular money. Our economy works through the exchange of money in exchange for goods and services. But when the economy crashes this circulation stops because people are unsure of the situation and prefer to keep their hard earned money. This is not the case for circular money because if you keep this money it will lose its value and therefore it is better if you spend it. This has been done in the past with stamp money during the great depression.

But who will want to receive this money and accept that it becomes worthless. Well the government since they are the one who will have to allow this money to exist in the first place. They will also be the party who will have to form the system of distributing the circular money at the start of each circular period.

The basic idea is that money is exchanged for every economic transaction. Nearly every such transaction has a tax or levy. When this is paid using circular money the government directly makes it worthless. In this way the money will be removed from the market before it expires.

After the circular money has expired, new circular money is distributed into the market by the government based on the idea of a civil wage or some such scheme. And thereby you get a circular motion of the money hence the name.

This circular money can be used to replace all kinds of entitlement schemes whereby the government saves money. These savings can be used to pay off national debt or be used in any other manner.

To give an idea of the power of the idea let’s look at the Netherlands. The national debt according to the CBS (national statistics bureau) was € 427.886.000.000,- during the third quarter of 2016. If each inhabitant would receive € 1.000,- worth of circular money this would in the most ideal situation mean a saving of € 204 billion per year (with 17 million inhabitants in the Netherlands). This equals about 30% of the gross domestic product of the Netherlands, so it’s not more money than already in circulation. The national debt of the Netherlands in 2016 was about € 470 billon. This would mean that in this ideal and theoretical case the Dutch could pay off their national debt within 3 years.

Even if these savings where only 1/10 of this ideal case that would mean that they could pay of the national debt within 30 years, which is still a very short time.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Jonas Norrby

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B15-Y01 (Tillbakadraget)
Av: Jonas Norrby

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B15-Y02 (Tillbakadraget)

Tillbakadraget yrkande B15-Y05 (Bortröstad)
Av: duke_h3

Tillbakadraget yrkande B15-Y04 (Tillbakadraget)

Tillbakadraget yrkande B15-Y03 (Tillbakadraget)

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Magnus Andersson Inte uppkopplad

Magnus Anderssons avatar

Reg.datum: May 2014

Länk: #297157
Standard Sv: B15: Ekonomipolitik: Cirkulära pengar - 2017-04-23, 14:59

Jag förstår att det i princip handlar om food stamps, vilket nämns i texten ovan. Däremot förstår jag inte exemplet med Nederländerna, är det något som har hänt eller är det en hypotetisk argumentation?

Att tvinga människor att spendera sina pengar känns lite obekvämt, vad skulle de få för det? Vad det handlar om om jag förstår det rätt är att se till att folk inte ska kunna spara ihop en buffert för sämre dagar utan de ska leva efter principen ur hand i mun, vilket är ett väldigt farligt konsumtionsmönster som jag ser det.

Sedan så riskerar detta system att det kommer finnas de som kommer att sitta med Svarte Petter när dessa cirkulära pengar tas ur bruk om de inte lyckas hitta sätt att få staten att ta emot dem.

Jag ser bara nackdelar, kanske för att jag är för oinsatt, att betala av vår statsskuld är i sig inget mål. Därför yrkar jag avslag.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JorgenL

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #296960
Standard Sv: B15: Ekonomipolitik: Cirkulära pengar - 2017-04-22, 00:18

Jag har svårt att fatta en åsikt om motionen eftersom det är ett nytt och väldigt komplext förslag som behöver utvecklas ordentligt och få rejält stöd i partiet innan det antas. Jag kan helt enkelt inte uttala mig eftersom jag är alldeles för dåligt insatt.

Av den anledningen yrkar jag avslag.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JorgenL
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Anton Nordenfurs avatar
2017-04-22, 00:19 #4
Inte uppkopplad
Sv: B15: Ekonomipolitik: Cirkulära pengar -
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Jag har svårt att fatta en åsikt om motionen eftersom det är ett nytt och väldigt komplext förslag som behöver utvecklas ordentligt och få rejält stöd i partiet innan det antas. Jag kan helt enkelt inte uttala mig eftersom jag är alldeles för dåligt insatt.

Av den anledningen yrkar jag avslag.
Det sagt låter det spontant väldigt intressant, och jag vill gärna att vi diskuterar det mer framöver, om än först efter valet 2018.
2017-04-23, 12:50 #5
Inte uppkopplad
If I'm honest I think most people will have this reaction since the idea is 'new'. The idea is of my own making and as such I will have a natural positive bias towards the idea. But the power of the idea is such that I think it merits further discussion and improvement.

So can people suggest an alternative 'yrkande' wich does not require the party to push the idea but which does leave room for the idea to formally be fleshed out for the next meeting such that they party can take a stance on it.

I believe that the idea if it works would allow us to have a edge on the economic programma's of all other parties and thereby also prove to a wider elecorate that we are a new party with more than one issue.
2017-04-23, 13:51 #6
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B15-Y02:
att the meeting assigns a volunteer group with the mandate to develop a comprehensive motion and explanation of the idea of circulair money such that the party can vote on it at the latest the next meeting or if possible earlier in a special meeting such that the vision can be added to the parties election program.
Since the idea stated above is very large I have added a motion whose goal is to research the possibility of adding this idea to our election program if possible but does not mandate it.

The members of the group should come from the meeting and not be assigned by the party leadership. This to avoid that the work is shoved upon the leadership if there are too few members willing to take on the work. If not enough people
2017-04-23, 13:56 #7
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Norrby Visa inlägg
Jag har lagt yrkande B15-Y02:
att the meeting assigns a volunteer group with the mandate to develop a comprehensive motion and explanation of the idea of circulair money such that the party can vote on it at the latest the next meeting or if possible earlier in a special meeting such that the vision can be added to the parties election program.
Since the idea stated above is very large I have added a motion whose goal is to research the possibility of adding this idea to our election program if possible but does not mandate it.

The members of the group should come from the meeting and not be assigned by the party leadership. This to avoid that the work is shoved upon the leadership if there are too few members willing to take on the work. If not enough people
Shouldn't the motion then name the people supposed to be in this group?
2017-04-23, 14:12 #8
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B15-Y02:
the meeting assigns a volunteer group with the mandate to develop a comprehensive motion and explanation of the idea of circulair money such that the party can vote on it at the latest the next meeting or if possible earlier in a special meeting such that the vision can be added to the parties election program.
2017-04-23, 14:14 #9
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B15-Y03:
att The meeting calls for individuals willing and interested in developing a comprehensive motion and explanation of the idea of circulair money.
Since the idea is new for many it might be needed for a more comprehensive idea to be made. Therefore the meeting should canvas if it there are enough intrested individuals to form a research group.
2017-04-23, 14:17 #10
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B15-Y04:
att Should there be enough (minimum of three) individuals willing to participate in the group the meeting assigns this group with the mandate to develop a comprehensive motion and explanation of the idea of circulair money such that the party can vote on it at the latest the next meeting or if possible earlier in a special meeting such that the vision can be added to the parties election program.
This is a dependent motion which is meant to allow the idea too proceed to be researched and presented to the party without the names being known at the moment of the writing of this 'yrkande' but also establish that if these people are not found that nothing will have to be done by the party or its leadership with the idea.
2017-04-23, 14:20 #11
Inte uppkopplad
I have withdrawn the immediate yrkande and entered two new ones to solve the problem of the chicken and the egg. At this moment I only know of myself as intrested in fleshing out this proposal. So therefore i hope the two new motions will solve the point you made.
2017-04-23, 19:21 #12
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Andersson Visa inlägg
Jag förstår att det i princip handlar om food stamps, vilket nämns i texten ovan. Däremot förstår jag inte exemplet med Nederländerna, är det något som har hänt eller är det en hypotetisk argumentation?

Att tvinga människor att spendera sina pengar känns lite obekvämt, vad skulle de få för det? Vad det handlar om om jag förstår det rätt är att se till att folk inte ska kunna spara ihop en buffert för sämre dagar utan de ska leva efter principen ur hand i mun, vilket är ett väldigt farligt konsumtionsmönster som jag ser det.

Sedan så riskerar detta system att det kommer finnas de som kommer att sitta med Svarte Petter när dessa cirkulära pengar tas ur bruk om de inte lyckas hitta sätt att få staten att ta emot dem.

Jag ser bara nackdelar, kanske för att jag är för oinsatt, att betala av vår statsskuld är i sig inget mål. Därför yrkar jag avslag.
I will try to tackle each comment made by Magnus in the order he presents them.
@Magnus if they make you reevaluate your opinion or raise more questions please feel free to respond.

Not fully sure food stamps is a correct analogy but it has similarities.

The example from the Netherlands is because i live there an know how to get the stats quickly. It is purely an example.

The basic idea is that you have two kinds of money one is the one we have today and this will not be changed nor will the way you earn the money be changed. So you will not have to live 'hand i mun'. Next to the traditional money you will have the circulair money which is the currency in which the basic income (base inkomst) is paid out. Ans yes you will not be able to save this money and that is exactly the big difference. It keeps a base load of the economy running regardless of the effect of crisis like the 2008, 1930 etc. Thereby given the economy a sort of buffer to keep the local economy running with more resistance to the global economy.

The base income will replace most of the government handouts and thereby save money. This can be used to pay of the national debt but can also be used to invest in infrastructure, education, arts, etc. The two kinds of money supplement each other and strengthen each other. One without the other is weaker and not advisable in my opinion.
2017-04-23, 20:21 #13
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B15-Y05:
att att mötet uppdrar åt den "Ekonomi politiska gruppen att bereda denna motion och komma in med ett yttrande till Höstmötet 2017, samt att ärendet bordläggs tills dess.
2017-04-23, 20:35 #14
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B15-Y04:
Should there be enough (minimum of three) individuals willing to participate in the group the meeting assigns this group with the mandate to develop a comprehensive motion and explanation of the idea of circulair money such that the party can vote on it at the latest the next meeting or if possible earlier in a special meeting such that the vision can be added to the parties election program.
2017-04-23, 20:35 #15
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B15-Y03:
The meeting calls for individuals willing and interested in developing a comprehensive motion and explanation of the idea of circulair money.
2017-04-23, 20:36 #16
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B15-Y01:
This motion request the meeting to adopt as a goal for piratpartiet to introduce 'Cirkulaira pengar' into the Swedish economy.

The goal of the adoption of 'cirkulaira penger' is to finance 'medborgar lön' and to eliminate the Swedish national debt.
2017-04-23, 20:38 #17
Inte uppkopplad
I have withdrawn my motions in preference of this motion.
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är